Een Italiaanse Braziliaan in Griekenland zonder watervrees

I-9702 SeaMax M22

Larissa, 5 november 2016 – Op de vliegbasis Larissa op het Griekse vasteland kwamen we de I-9702 tegen. Dit is een Italiaanse ultralight en wel een Seamax M22 amfibie die zich op land maar ook in water thuis voelt. De Seamax M-22 wordt gebouwd in Brazilië en wordt vooral in de verenigde Staten verkocht als LSA (Light Sport Aircraft).
Het ontwerp stamt uit 1999 en het eerste toestel vloog in 2000. De Seamax M22 is uitgerust met een Rotax 912ULS of een 912iS motor van 100 pk (75 kW). De motor met duwschroef staat hoog op het toestel zodat eventueel opspattend water geen problemen kan veroorzaken. De productie in Sao Paulo loopt nog steeds en er is inmiddels een vernieuwde versie met een 25% lichtere koolstofvezel vleugel.
Het kistje is met diverse opties te verkrijgen, van een analoog instrumentarium tot een digitale Garmin G3X cockpit, eventueel zelfs geschikt voor IFR vluchten. Ook kan er een autopilot geïnstalleerd worden. Optioneel kunnen de vleugels opvouwbaar worden uitgerust om het transport over de weg te vergemakkelijken.
In de folder staat de Seamax M22 voor de prijs van $170.450,00 tot $214.200,00. Voor een ballistische reddingsparachute moet nog eens $10.000,00 extra worden neergeteld.

I-9702 SeaMax M22

In Europa is de Seamax M22 een niet veel voorkomend type. Überhaupt zijn de water- en amfibievliegtuigen in de minderheid. Dit exemplaar staat gebaseerd in Griekeland ondanks het feit dat het toestel in Italië is ingeschreven met een ultralight registratie.

Geef een reactie