HB-VGF British Aerospace BAe 125-700B met een droevig einde

HB-VGF British Aerospace BAe 125-700B (Schiphol, 1991)

Schiphol, 1991 – Deze keer een foto van een bizjet die we inmiddels alweer dertig jaar geleden tegenkwamen op Schiphol-Oost. Het is een British Aeropace BAe 125-700B. Dit toestel is gebouwd in 1979 en kreeg constructienummer 257062. De testregistratie in Groot-Brittannië was G-5-708 alvorens deze bizjet naar Zwitserland werd afgeleverd op 12 september 1979. Een dag ervoor was de HB-VGF ingeschreven, eerst op naam van Scintilla AG en later op naam van Robert Bosch GmbH. Dit zijn beiden ondernemingen gelieerd aan het welbekende merk Bosch. Het bedrijfslogo van Bosch is ook klein naast de deur van de BAe 125 te vinden.

HB-VGF British Aerospace BAe 125-700B (Schiphol, 1993)

In dezelfde tijd vloog Bosch overigens met twee van deze toestellen, het andere toestel was de HB-VGG British Aerospace BAe 125-700B met constructienummer 257070. Op 27 januari 1995 werd de HB-VGF uitgeschreven. Het toestel werd hierna N7062B, RA-02809, N62EA, N416RD, EI-WJN en tenslotte 6V-AIM.

Droevig einde

Op 5 september 2015 is dit toestel helaas verongelukt. Het toestel vloog toen in Senegal als ambulancevliegtuig met de registratie 6V-AIM. Aan boord waren zeven personen, een Franse patiënt, twee vliegers, een technicus, een dokter en twee verpleegkundigen. Het toestel was opgestegen vanaf Ouagadougou Airport (DFFD) in Burkina Faso en was op weg naar Dakar-Léopold Sédar Senghor International Airport (GOOY) in Senegal.

De 6V-AIM British Aerospace BAe 125-700B in 2014 (Foto: ongevalsrapport BEA Senegal)

Het toestel moest op FL340 vliegen maar raakte onderweg op FL350 de 3C-LLY Boeing 737-8FB van Ceiba International. Eerst dacht de bemanning van de Boeing dat de BAe 125 hen op een haar na gemist had, maar later bleek dat de winglet aan de rechter vleugel één meter korter was! De Boeing 737 wist veilig te landen.

De afgebroken winglet van de 3C-LLY (Foto: ongevalsrapport BEA Senegal)
In totaal ontbreekt er 99 cm van deze winglet! (Foto: ongevalsrapport BEA Senegal)

De 6V-AIM vloog aanvankelijk gewoon door, maar stortte uiteindelijk in de Oceaan, ongeveer 110 km west van Dakar. Zowel het toestel als de bemanning zijn niet terug gevonden…
Tijdens de vluchten hiervoor bleek dit toestel ook al problemen te hebben gehad met het vliegen op de opgegeven hoogtes. Het vermoeden is dan ook dat de hoogtemeter niet goed werkte. Dit is de inzittenden uiteindelijk noodlottig geworden. Van dit ongeval is een lijvig rapport gemaakt door het Bureau d’Enquête et d’Analyse pour la sécurité de l’avion civile (BEA Senegal), onderdeel van het Ministère du Tourisme et des Transports Aériens van Senegal.

Bronnen: BEA Senegal en aviation-safety.net.

Geef een reactie