Lelystad Airport, 10 december 2021 – Vandaag was het uitzwaai-moment van de F-HCTV. Gisteren was het toestel uit de spuithal van Satys gekomen in zijn nieuwe keurenschema. De Falcon 7X was vandaag van het voorterrein bij de spuithal van Satys naar het Delta-platform gesleept. Hier werd in de middag het toestel gereed gemaakt om rond 15:00u terug te keren naar Le Bourget bij Parijs.
Toen de deur van de Falcon van Astonjet openstond was goed te zien dat het complete interieur momenteel ontbreekt in de kist. Het oude interieur is er al eerder uit gesloopt en na aankomst op Le Bourget bij Parijs kan men bij Dassault Aviation direct beginnen met het installeren van de nieuwe spullen.
Kort voor vertrek werd, als gevolg van de gedraaide wind, de startrichting gewijzigd van 23 naar 05. Dat hield in dat de F-HCTV helemaal naar Sierra7 taxiede voor de start. Dat is het uiterste begin van baan 05.
De overige toestellen starten doorgaans bij Sierra5 als baanrichting 05 in gebruik is. De extra lengte bij Sierra7 kan handig zijn als je een zwaarbeladen toestel de lucht in moet brengen. Alleen, de F-HCTV was erg licht. Er zat geen interieur meer in, zoals we hebben kunnen zien en daardoor dus ook geen passagiers. Dat zijn allemaal kilootjes die schelen bij de start.
Nadat de F-HCTV zijn “cleared for take off” had gekregen hing het toestel “dans un caca en un pet” in de lucht (een Franse poep en een scheet). De kist klom snel uit voor zijn IFR-departure. Het toestel maakte een bocht richting Zwolle om vervolgens naar het zuiden af te buigen. De vlucht zou ongeveer één uur duren waarna de wielen aan de grond op Le Bourget werden gezet.
Het zal vermoedelijk wel een flink aantal weken duren alvorens het toestel weer gaat vliegen. Na het exterieur is nu het interieur aan de beurt en daar gaat doorgaans wel even tijd in zitten. Astonjet hoopt vanaf mei 2022 over het toestel te kunnen beschikken voor hun chartervluchten.
Eerdere berichten over de F-HCTV zijn HIER en Hier te vinden.