Stans, 13 december 2021 – Op deze dag werd de eerste Pilatus PC-24 naar Kazachstan afgeleverd. Het betreffende toestel gaat in Kazachstan vliegen als UP-PC002. Dit kenmerk was in bij aflevering echter nog afgeplakt met de tijdelijke testregistratie HB-VZB. Met dat kenmerk troffen wij dit toestel op 25 oktober 2021 bij de Pilatus fabriek in Stans. Op die dag werd de zogeheten “compass swing” gedaan. Op een draaiende ondergrond wordt het toestel dan rondgedraaid om het kompas aan boord te ijken. Dit gebeurt nog vóór de eerste vlucht.
Op het toestel is naast de deur de vlag van Kazachstan aangebracht. Ook staat op de romp Comlux, de maatschappij die het toestel in Kazachstan gaat exploiteren. Comlux is van origine een Zwitserse maatschappij, maar heeft een vestiging in de hoofdstad Almaty van Kazachstan.
De HB-VZB Vertrok deze morgen al vroeg vanuit Buochs/Stans. De toekomstige registratie was nog afgeplakt onder een extra lange sticker. Onder de sticker is – héél vaag – het reliëf te zien van “UP-PC002”.
Het vluchtnummer was PCH248. Dat is het tijdelijke callsign dat Pilatus Aircraft gebruikt bij test- en aflevervluchten. Het cijfer is een directe afgeleide van het constructienummer, in dit geval c/n 248.
Het eerste deel van de afleveringsvlucht zou het toestel naar Georgië brengen, naar Alexander Kartveli Batumi International Airport (UGSB) om precies te zijn. Een vlucht van 3 uur en 44 minuten.
Daarna werd verder koers gezet naar het oosten, richting Almaty in Kazachstan. Na 4 uur en 4 minuten werd op de nieuwe thuisbasis om 22:50u lokale tijd de landing in het donker ingezet. De ferryvlucht had al met al 7 uur en 48 minuten geduurd. Een pittig eindje vliegen met deze hagelnieuwe bizjet.