Happy end

D-FEND Pilatus PC-12/47E

Lelystad Airport, 13 december 2021 – Deze ochtend konden we een Duitse Pilatus PC-12/47E begroeten. Het vliegtuig in kwestie was de D-FEND. Dit is een PC-12 die gebouwd is in 2016 en het mooi ronde constructienummer 1600 draagt. Altijd makkelijk bij een PC-12, in de meeste gevallen staat dit als service voor ons op de neuswieldeuren. De meeste eigenaren laten dit na de aflevering op het toestel zitten en daar zijn wij uiteraard blij mee! 🙂

Het constructienummer staat netjes op de wieldeuren

Op 8 januari 2016 begon deze kist te vliegen als HB-FQS (16) bij de Pilatus fabriek in Stans. Deze tijdelijke registratie werd op 7 maart 2016 doorgehaald en werd verruild voor het huidige Duitse kenmerk D-FEND. Alle Duits geregistreerde vliegtuigen met een maximaal startgewicht tussen de 2.000 en 5.700 kg hebben als eerste letter na de “D-” een “F”.

D-FEND Pilatus PC-12/47E (c/n 1600)

End

De D-FEND staat op naam van Miklan GmbH uit Bad Oeynhausen, een bedrijf ongeveer halverwege tussen Osnabrück en Hannover en met twee personen op de loonlijst. Uit die bedrijfsnaam zijn met een beetje goede wil de voornamen Michael en Andreas te destilleren. We hebben het dan over Michael en Andreas End en dan snappen we meteen ook de keuze van de registratie; D-FEND. De gebroeders End geven leiding aan een aantal bedrijven, onder andere END-Armaturen. Dit is een bedrijf dat afsluiters voor leidingen levert, al dan niet met een automatische aansturing.

De D-FEND Pilatus PC-12/47E komt in een grijze lucht via Bravo overhad naar downwind gevlogen

Via overhead

Plaats van vertrek van de D-FEND was Paderborn Lippstadt (EDLP). Op een hoogte van maximaal 16.000ft en een snelheid die richting de 250 kt liep, was het toestel binnen 45 minuten bij Lelystad Airport. Via punt Bravo werd haaks over het veld gevlogen om vervolgens naar een rechterhand circuit voor baan 23 te draaien. Het circuit viel wat ruim uit, maar omdat er geen ander vliegverkeer in de buurt was gaf dat geen problemen.

De route van de D-FEND van Paderborn naar Lelystad
De gevlogen route in het circuit is hier goed te zien
D-FEND Pilatus PC-12/47E op short final

De PC-12 maakte een landing waarbij het neuswieltje een fractie eerder dan de hoofdwielen het beton raakte en draaide al bij Sierra3 de baan af. Daar stond de marshaller geduldig te wachten om de Pilatus naar zijn parkeerplek op het Delta-platform te begeleiden. Eenmaal op zijn plek stapte de bemanning uit en gingen de doppen op de uitlaatpijpen.

Het neuswiel staat als eerste op de baan
D-FEND Pilatus PC-12/47E op weg naar het Delta-platform
D-FEND Pilatus PC-12/47E in parking position
Doppen op de uitlaatpijpen

Tegen 13:30u vertrok de D-FEND weer. De Pilatus vloog rechtstreeks terug naar Paderborn Lippstadt. Daar aangekomen werden nog even twee touch and go’s gemaakt alvorens een full stop werd uitgevord. Happy end of a flying day!

D-FEND Pilatus PC-12/47E
D-FEND Pilatus PC-12/47E

 

Geef een reactie