PH-HDW Ken Brock KB-2 autogyro op Eindhoven in 1993

PH-HDW Ken Brock KB-2

Eindhoven, 3 juli 1993 – De PH-HDW was een Ken Brock KB-2 autogyro. Het toestel stamt uit 1985 en is een zelfbouwtoestel. Indertijd stond het toestelletje in de administratie bij de NVAV als No.76 en bij de RLD als A84-039. Het constructienummer waarmee de PH-HDW ingeschreven stond was NVAV-76. De bouwer was de tandtechnicus J.F.H.W. de Weert uit Dinxperlo. De PH-HDW werd ingeschreven op 4 november 1985. Bij aanvang was overigens ook het kenmerk PH-JDW gereserveerd. Die reservering heeft de bouwer in 1985 laten vervallen toe er definitief voor PH-HDW werd gekozen.
In december 1988 wist de autogyro-specialist van ons land, de helaas overleden Richard van As, de autogyro te bemachtigen. De KB-2 kwam evenwel pas per 17 februari 1994 op zijn naam te staan.
Vervolgens ging het eigendom over naar R. Ensing. Dat was op 12 juli 2007. Per 28 december 2009 is de registratie PH-HDW doorgehaald met de opmerking: “Niet binnen gestelde termijn overgeschreven“. Op de onvolprezen site van Herman Dekker, met veel informatie over het Nederlandse luchtvaartregister, lezen we dat de PH-HDW vervolgens vermoedelijk naar Duitsland is verkocht. Daar houdt het spoor op… Er hebben in Nederland nog twee andere KB-2’s ingeschreven gestaan, de PH-PAS en PH-TWR. Ook die zijn inmiddels uitgeschreven.
We troffen de PH-HDW op de vliegbasis Eindhoven op 3 juli 1993. Toen had Richard van As het toestel daar ten toon gesteld tijdens een open dag van de Koninklijke Luchtmacht.

Freedom Machine

De Ken Brock KB-2 is ontworpen door Ken Brock. Dat is niet zo moeilijk te raden. Dit model vloog voor het eerst in 1970 en kreeg de naam “Freedom Machine” mee. De Bensen B-8 autogyro heeft duidelijk model gestaan voor dit ontwerp. De PH-HDW is een gemotoriseerd exemplaar. Er bestaan ook toestellen zonder motor. Die worden dan door een auto opgesleept. Deze worden aangeduid als KB-2G en kunnen desgewenst naderhand alsnog met een motor uitgerust worden.
In het EAA museum in Oshkosh hangt een vroeg model KB-2 uit 1970. De N2303 was één van de demonstrators van Ken Brock zelf en is door hem gedoneerd aan het museum. Een foto daarvan vonden we wel passen bij dit item.

N2303 Ken Brock KB-2 (Oshkosh, juli 2013)

Met dit toestel is Ken Brock in 1971 van Long Beach, California (aan de westkust van de Verenigde Staten) naar Kitty Hawk in North Carolina aan de oostkust gevlogen. Een trip van 3.400 miles die hij in tien dagen aflegde. Helaas is Ken Brock in 2001 omgekomen bij de crash met een Thorp T-18 homebuilt. In 2005 sloot de productielocatie van de KB-2 haar deuren.

Bron: www.hdekker.info

Geef een reactie