Schiphol, 19 december 2021 – Het Nederlandse luchtvaartregister is weer een bizjet rijker. Sinds 25 november staat de PH-UZI ingeschreven. Dit is een Cessna Cessna 680 Citation Sovereign met als bouwjaar 2012. Het constructienummer van het toestel is 680-0328. De PH-UZI is bij Cessna in Wichita (Kansas) gereed gemaakt voor aflevering. Een nieuw kleurenschema hoorde daar ook bij.
Ferryvlucht
Vrijdag 10 december 2021 is er een lokale checkvlucht gemaakt en op woensdag 15 december 2021 is de PH-UZI de Atlantische Oceaan overgestoken. Daarbij werd een tussenstop gemaakt op St. John’s International Airport op Newfoundland. Een paar minuten voor middernacht landde het toestel op Rotterdam – The Hague Airport.
Athene
De volgende dag werd koers gezet naar Athene, de nieuwe thuishaven van de PH-UZI. Vandaag werd doorgevlogen naar vliegveld Ben Gurion bij Tel Aviv. Vanuit Israël kwam de PH-UZI naar Schiphol toe.
Occasion
Nadat deze Citation op 29 juni 2012 van de productielijn was gerold kreeg het toestel als registratie N682AB toegewezen op naam van Air Berlin. Dit kenmerk werd op 30 januari 2013 uitgeschreven en de kist ging vervolgens naar Duitsland. Daar werd Aerowest op Hannover de eigenaar van het toestel en zij lieten het als D-CAWS inschrijven.
Op 8 augustus 2019 vertrok de Cessna weer terug naar de Verenigde Staten. Nu werd het toestel als N328TX geregistreerd. Dit kenmerk was een verwijzing naar het constructienummer en de eigenaar Textron Aviation, de moedermaatschappij van Cessna.
Vervolgens kwam de privéjet als occasion in de etalage te staan met 4.718 vlieguren en 3.179 starts en landingen. In de cabine is plek voor negen passagiers. Zij hebben onder andere een toilet tot hun beschikking, een magnetron en een DVD-systeem met vier beeldschermen.
Uzi
Tot slot nog iets oer de registratie PH-UZI. Dit lijkt een verwijzing naar het in Israël ontwikkelde machinepistool, de Uzi. Dit wapen stamt al uit de beginjaren vijftig en is vernoemd naar de Israëlische legerofficier Uziel Gal (1923-2002). Tussen 1960 en 1998 is de Uzi ook in het Nederlandse leger in gebruik geweest. Toch hebben we in de wandelgangen gehoord dat bij deze Cessna met “UZI” de naam van de hond van de eigenaar wordt bedoeld.
Dit “hondje” wordt overigens goed verzorgd. De fokker verhuurt het beestje aan zijn nieuwe baasje. Zijn baasje mag er uieraard mee aan de wandel. De kennel zorgt voor de hondenbrokken en het nachthok en een goede vriend zorgt voor de inschrijving in het stamboomregister.
Iets minder cryptisch; nu de PH-UZI in Nederland is ingeschreven zijn er meerdere bedrijven die over dit toestel waken. Er is uiteraard een eigenaar; de Amerikaanse Textron Financial Corporation uit Kansas. De PH-UZI vliegt vermoedelijk dus bij zijn eigenaar via een leaseconstructie. Daardoor is bij ons niet bekend wie werkelijk betaalt voor het toestel. Maar ook is er een houder aangewezen. Dat is Air Service Liege uit het Belgische Hasselt. Zij verzorgen de exploitatie van het toestel. De rol als Nederlandse vertegenwoordiger die noodzakelijk is in geval dat de houder niet Nederlands is, wordt door JetNetherlands uit Rotterdam op zich genomen.