Klein lichtpuntje op een grijze dag

PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad

Lelystad Airport, 29 december 2021 – Het is om depressief van te worden! Waarvan? Goed, er zijn tegenwoordig tal van redenen te noemen die hier de oorzaak van kunnen zijn. De hoofdreden kan natuurlijk iets met een virus zijn, maar daar doelen we niet op. Wij worden neerslachtig van het grijze weer met zijn neerslag in de maand december. De donkere dagen vóór Kerst zetten zich net zo vrolijk ook ná Kerst voort. Daardoor wordt er maar mondjesmaat VFR gevlogen. Het is komkommertijd in de kleine luchtvaart.

PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad

Toch was er vandaag wat ons betreft een zielenzalvend lichtpuntje. Op Lelystad Airport meldde zich op long final voor baan 23 de PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad. Dit is de meest recente leskist van de KLM Flight Academy op Groningen Airport Eelde. Deze kist, gestoken in een best aantrekkelijk turquoise kleurtje, is ingeschreven op 20 juli 2021 en na een half jaar en negen dagen bracht het toestel (volgens ons) voor het eerst een bezoekje aan Lelystad Airport. Eigenaar van de PH-MLY is de KLM Luchtvaartschool B.V. Kennelijk is de naamswijziging naar de meer internationalere naam ‘KLM Flight Academy’ bij de Kamer van Koophandel (nog) niet doorgevoerd.

PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad

In het verleden, toen de Martinair Flight Academy nog op Lelystad Airport gevestigd was, zagen we de TB-20 Trinidad lestoestellen vrijwel dagelijks voorbij komen. Na de samensmelting met de KLM Flight Academy en de daarbij gepaard gaande verhuizing naar het noorden, zien we de lestoestellen veel minder op Lelystad Airport.

PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad

De PH-MLY is al sinds 3 september 2020 in ons land, toen nog als D-EWVZ. Met dat kenmerk is deze SOCATA TB-20 Trinidad op Groningen Airport Eelde gearriveerd.

D-EWVZ SOCATA TB-20 Trinidad kort na aankomst in ons land (Groningen Airport Eelde, 11 september 2020)

Tot aan de zomer van 2021 is de technische dienst van de KLM Flight Academy bezig geweest om het toestel gereed te maken voor zijn taak als lesvliegtuig. Het toestel heeft als constructienummer 1711 en is gebouwd in 1995.

Het constructienummer van de D-EWVZ staat achter op de romp

Het was tijdens de nadering van de PH-MLY uitgestorven in het circuit. In alle rust werden vervolgens drie touch and go’s gemaakt. De laatste was een glijlanding vanaf 1.200ft en die resulteerde uiteindelijk in een doorstart omdat men iets te hoog uitkwam. Via een linkerhand circuit werd weer koers gezet naar Groningen.

PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad
PH-MLY SOCATA TB-20 Trinidad

Nadat dit lichtpuntje aan de horizon vertrokken was pakten zich weer donkere wolken boven het veld samen. Niet veel later gevolgd door de zoveelste millimeters regen van december. Verlang je ook zo naar het voorjaar en de zomer?

Het regent de rest van de middag

Oh ja, tot “overmaat van ramp” zagen we ook nog de PH-EHW Robin DR-400-180 Régent voorbij komen. Een vliegtuigtype dat als naam ‘Regent’ heeft… Need we say more?!?

De Régent vlak voor dat het regent
PH-EHW Robin DR-400-180 Régent

 

Geef een reactie