
Lelystad Airport, 3 januari 2022 –In Nederland is sinds 7 december 2021 een tweede BRM Aero Bristell B23 ingeschreven. Het gaat hier om de PH-YLW (“yellow”) met constructienummer 033/2021. Dit geel-zilveren toestel is naar ons land gebracht door de Nederlandse vertegenwoordiger van BRM Aero Aircraft Company B.V. uit Utrecht. Het Nederlandse importeurschap wordt gevormd door Bob van Es en Bob Klynstra. De nieuwe Bristell B23 gaat vanaf Lelystad Airport opereren.

De PH-YLW is de tweede Bristell B23 met een PH-kenmerk. Eerder werd op 8 oktober 2021 de PH-PSM ingeschreven (ex OK-BRM). Dit toestel, met constructienummer 021/2021, heeft sinds 30 oktober 2021 Teuge als thuisbasis en komt één dezer dagen ook op Lelystad Airport te staan.





Mooi ontwerp
De Bristell kenmerkt zich door een prettig ogende lijn. Het is een fraai ontworpen toestel. Voor het design is Ing. Milan Bříštěla verantwoordelijk. Hij is tevens de naamgever van het toestel en de CEO van BRM Aero. De gele kleur staat de PH-YLW goed. De afwerking van de stoelen is hier op aangepast en is eveneens met gele stof afgewerkt.


Bristell NG 5
In ons land waren deze toestellen tot voor kort nog niet ingeschreven. In de landen om ons heen wel. Er zijn al meer dan 600 exemplaren gebouwd van eerdere versies van de Bristell. Dit waren veelal de Bristel NG 5 modellen. Deze qua uiterlijk sterk op de B23 gelijkende versie werd als fabriekstoestel geleverd of als bouwpakket. De NG 5 kon met een neuswiel, met een staartwiel of met een intrekbaar onderstel besteld worden. De NG 5 wordt nu nog verkocht onder de naam Bristell Classic (vast onderstel), RG (intrekbaar onderstel) of TDO (staartwiel).


Er was ook een Bristell NG 5 Speed Wing leverbaar. Dit was een toestel dat als homebuiltkit zelf gebouwd kon worden.
Tsjechië
De BRM Aero Bristell wordt geproduceerd in het Tsjechische Kunovice (LKKU). De Bristell B23 is de doorontwikkeling van de BRM Aero Bristell NG 5 LSA (Light Sport Aircraft). Met de B23 voldoet BRM Aero aan de Europese CS23- en de Amerikaanse FAR23-richtlijnen. Dit verklaart meteen het getal “23” in de typeaanduiding. Voor de B23 heeft BRM Aero dan ook het EASA typecertificaat op zak.

Verbeteringen
In de basis lijken de B23 en de NG 5 op elkaar. Toch zijn er een flink aantal verschillen. De romp is langer en de staart met een aluminium richtingsroer is groter; de kleppen en het stabilo zijn groter en efficiënter; de poten van het composiet hoofdlandingsgestel zijn volledig opnieuw ontworpen zodat ze een veel zwaardere last kunnen dragen.

De vleugels zijn opnieuw ontworpen. Deze hebben een iets groter oppervlak dan de NG 5, maar ze zijn bovenal sterker uitgevoerd. Ook heeft deze vleugel betere overtrekeigenschappen ten opzicht van de NG 5.


De Bristell B23 heeft een bestuurbaar neuswiel en een BRS ballistisch parachute. Met het toestel kan uiteraard VFR gevlogen worden, ook ’s nachts. Verder is het instrumentarium uit te breiden voor IFR-vluchten.

De Bristell B23 is voorzien van een 100 pk (73 kW) sterke Rotax 912 S3 motor. Deze zet een verstelbare driebladige MT-propeller in beweging.

Ook prettig bij dit toestel zijn een tweetal bagagecompartimenten in de vleugels. Hier kan aan weerszijden 20 kg aan bagage worden meegenomen.

Blauw boven, groen beneden
Het instrumentarium is digitaal en komt van Garmin. De basis is een Garmin G3X met twee schermen en een Garmin GMC 307 autopilot. Deze laatste heeft en ‘Blue Level button’. Een druk op die knop zorgt ervoor dat bij een ongecontroleerde noodsituatie het toestel automatisch weer netjes recht komt te vliegen.



Het maximale startgewicht van de Bristell B23 is 750 kg. Als we daar het gewicht van het toestel af halen, blijft er 315 kg aan nuttige lading over. Onderdeel daarvan is de brandstof, waarvan 120 liter maximaal mee aan boord genomen kan worden.

Aflevering
De ferryvlucht van de PH-YLW naar Nederland was al op woensdag 22 december 2021. De crew was aan het begin van deze dag met de N264CD Cirrus SR20 van Lelystad Airport naar Tsjechië vertrokken. Daar aangekomen werd met de PH-YLW aan het begin van de middag bij de fabriek in Kunovice een half uur durende check-out vlucht gemaakt. Even na 15:00u vertrok de Bristell naar Leipzig/Halle in Duitsland. Dat was een vlucht van 2:40 uur. Vervolgens werd in de avond doorgevlogen naar Nederland. De thuisbasis voor de PH-YLW is Lelystad Airport, maar omdat dit veld momenteel vanwege COVID19 al om 17:00 uur gesloten is, werd doorgevlogen naar Schiphol. Daar landde de PH-YLW na 2:50 uur vliegen om 22:15 uur. Dit mag je gerust een “Grande Entree” in ons land van het toestel noemen, maar wel eentje in alle stilte en eenzaamheid…

Na de landing werd de Bristell geparkeerd in Hangaar 32 van JetSupport. Daar kon de kleine PH-YLW gelijk kennismaken met een aantal grote broers in de luchtvaart. Hier staan namelijk diverse privéjets en ook de klassieke DC-3 Dakota van DDA Classic Airlines.

Het beeld van zo’n klein vliegtuigje tijdens de Kerstdagen in een “nederige en kille schuur” omringt door de warmte van grotere familieleden deed ons heel even aan een moderne uitvoering van het Kerstverhaal denken… 😉

Tweede ferryvlucht
Vanwege de Kerstdagen en vanwege het ronduit slechte VFR-vliegweer van de afgelopen dagen werd de PH-YLW pas op 3 januari 2022 naar zijn nieuwe thuisbasis overgevlogen. We zien deze vlucht dan maar gewoon als de tweede ferryvlucht. 🙂

Toen het kistje op Schiphol-Oost naar buiten moest worden gebracht vroegen de medewerkers van JetSupport hoe dat eigenlijk moest. Met een trekker? Welnee, gewoon met één persoon naar buiten duwen! Een aparte ervaring voor de medewerkers uit Hangaar 32, dat waren ze niet gewend.

Keep up the speed
Vervolgens vertrok de PH-YLW met Bob van Es aan de controls via een Victor departure naar de Flevopolder. Daar aangekomen kreeg de Bristell toestemming om rechtstreeks naar reporting-point X-ray te vliegen. Het verzoek was daarbij “keep up the speed”. Nu had de PH-YLW al een lekker rugwindje en met nog een snuifje gas erbij tikte de Bristell net de 150 kts aan! Niet slecht voor zo’n klein kistje! De vliegtijd tussen Schiphol en Lelystad Airport zou dan ook niet meer dan 21 minuten in beslag nemen.

Eerste bezoeker 2022
De aankomst van de PH-YLW is meteen ook de eerste “bezoeker” van Lelystad Airport in 2022, al is dit er een die van plan is om te blijven. Na de landing reed de PH-YLW naar het Foxtrot-platform. Daarna werd het toestel in de hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen gezet, het nieuwe onderkomen.

Demonstrator
De PH-YLW kan ingezet worden voor demonstratievluchten. Ook hoopt men hiermee evenementen te bezoeken waar potentiële kopers aanwezig zijn, zoals de Fly-In op Texel, de Air Fair van Piloot & Vliegtuig of de AOPA Fly-In. De importeur hoopt voor 2022/2023 een aantal Bristell B23’s in Nederland aan de man te brengen. Een Bristell B23 Turbo met een Rotax 915 iSc motor van 141 pk (103 kW) staat daarbij hoog op het verlanglijstje.

Wie een fabrieksnieuw toestel wil, moet overigens wel een jaartje geduld hebben. Het orderboek bij BRM Aero zit flink vol en men is naarstig bezig om de productie op te schroeven om de levertijden niet te ver op te laten lopen.

Een gedachte over “Importeur brengt tweede BRM Aero Bristell B23 naar Nederland”
What a beauty! 😉