Oh-oh, wat een Ari’s!

OO-ARI Airbus Helicopters H130

Lelystad Airport, 6 januari 2022 – De Belgische helikopter OO-ARI arriveerde vandaag op Lelystad Airport na een vlucht vanuit België. Deze Airbus Helicopters H130 was opgestegen vanaf de privé heliport Schilde / ‘s Gravenwezel (EBAS) in Schilde, dicht tegen Antwerpen. Zo dicht zelfs dat deze heliport in de CTR van het vliegveld van Antwerpen ligt. De heliport is gelegen naast het Kasteeldomein Hof Ter Linden.
Na aankomst zocht de OO-ARI een parkeerplekje voor de deur bij HeliCentre. De marshaller ging de heli voor, die gedwee al ‘hoverend’ volgde. Bij HeliCentre werd bijgetankt en na een paar uurtjes werd de terugvlucht naar Schilde aanvaard. Men nam de toeristische route huiswaarts, ter hoogte van Leiden werd langs de Noordzeekust naar het zuiden gevlogen. Via Noord- en Zuid-Beveland vloog de helikopter vervolgens naar Vlaanderen.

OO-ARI Airbus Helicopters H130

Deze Airbus Helicopters is nog geen twee jaar oud. Het toestel werd op Valentijnsdag (14 februari) 2020 ingeschreven op naam van de Nederbelg Arie Stelloo. Hij is, naast naamgever voor de registratie van deze heli, de succesvolle oprichter geweest van het bedrijf ISSUE Information Technology. Deze onderneming heeft hij zo’n tien jaar geleden met een lucratieve deal weten te verkopen. Sindsdien is Stelloo met zijn bedrijfsvoering gehuisvest op het eerder ter sprake gekomen Kasteeldomein Hof Ter Linden in Schilde.

OO-ARI Airbus Helicopters H130

Links gevlogen

Het serienummer van deze helikopter is 8816 en de Franse testregistratie was F-WWXA. Officieel is de typeaanduiding EC130 T2. Dat komt omdat dit model voortborduurt op het typecertificaat van de Eurocopter EC130. Eurocopter wordt tegenwoordig Airbus Helicopters genoemd en Airbus gebruikt de aanduiding H130 als commerciële aanduiding van het toestel.
De OO-ARI is geleverd in de uitvoering met zeven zitplaatsen. Zes voor de passagiers en één voor de piloot. Deze zit in de H130 links. De meeste helikopters worden gevlogen vanuit de rechter voorstoel. Deze helikopter heeft de console met het instrumentarium echter links staan.

De indeling van de OO-ARI met links vooraan de plek voor de piloot (Afbeelding: Airbus Helicopters)
Bij aankomst van de OO-ARI was goed te zien dat de piloot links zit in dit type, de rechterstoel is leeg

Nog meer OO-ARI’s

Dit is overigens de tweede EC130/H130 met de registratie OO-ARI. Tussen 30 oktober 2009 en 6 maart 2015 was een Eurocopter EC130 met constructienummer 4772 met dezelfde registratie ingeschreven.

OO-ARI Eurocopter EC130 (c/n 4772) op Antwerpen, 5 februari 2011 (Foto: Bob Rongé)

Sterker nog, OO-ARI is inmiddels al voor de vijfde keer in gebruik op een luchtvaartuig. Eerder hadden ook nog een Tipsy S.2 (c/n 22, cld 26 maart 1946), een De Havilland DH.89A Dragon Rapide (c/n 6786, cld 25 april 1958) en een Britten-Norman BN-2A Islander (c/n 150, cld 2 april 1973) als kenmerk OO-ARI. En dan laten we gemakshalve nog twee reserveringen achterwege voor twee Islanders die aanvankelijk OO-ARI zouden worden, maar dat is uiteindelijk niet door gegaan; ntu – not taken up zeggen we dan.

OO-ARI Tipsy S.2 (Foto: collectie Bob Rongé)
OO-ARI De Havilland DH.89A Dragon Rapide (Foto: collectie Bob Rongé)
OO-ARI Britten-Norman BN-2A Islander op Antwerpen (Foto: collectie G. van Belleghem)

En zo werd januARI een echte ARI-maand. 🙂

Met dank aan Bob Rongé voor het spitten in zijn fotoarchief naar de foto’s van de vroegere OO-ARI’s.

Geef een reactie