Piper PA-28-181 Archer II Taildragger

PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II “Taildragger”

Lelystad Airport, 10 januari 2022 – Even dachten we een zeldzame versie van de bekende Piper Cherokee/Warrior/Archer-serie voor de lens te hebben. Eentje met een staartwiel! Maar helaas, het gaat hier niet om een creatief omgebouwd toestel met zo mogelijk een conversie Supplemental Type Certificate (STC). De PH-DRT van de Vliegclub Flevo was niet ten prooi gevallen aan een onbedwingbare drang van de technici bij Wings over Holland om deze Piper Archer II om te toveren naar een taildragger versie.
Wat is er wel aan de hand? De PH-DRT krijgt momenteel in de werkplaats van Wings over Holland een nieuwe motor. De oude is al verwijderd en daarbij heeft ook het neuswiel tijdelijk het veld moeten ruimen. Omdat het toestel – door het ontbreken van de relatief zware motor in de neus – niet meer in balans is, helt de kist achterover. Een “hondje” ondersteunt als staartwiel daarom tijdelijk de staart. Heel binnenkort is alles weer terug gemonteerd en vliegt de PH-DRT weer als vanouds met een neuswiel.
Toch is het niet helemaal ondenkbaar dat een toestel dat ontworpen is met een neuswiel wordt omgebouwd tot een taildragger. Met name de Cessna 150/152 en Cessna 172 leent zich hiervoor. Voor deze modellen zijn ombouwkits beschikbaar. En zelfs bij een Piper PA-28-180 is dit kunstje écht al eens gedaan! Meestal worden de hoofdwielen dan naar voren geplaatst voor een goede gewichtsverdeling.
In Nederland was jarenlang de N22245 Cessna 150H een goed voorbeeld van een omgebouwde taildragger. Het grappige is dat dit toestel naderhand weer teruggebracht is naar zijn originele uitvoering, met een neuswiel!

N22245 Cessna 150H Taildragger (Diest, 17 augustus 1996)
N22245 Cessna 150H weer met een neuswiel (Lelystad, 21 december 2016)

Geef een reactie