Vogels verjagen op een luchthaven is serious business

Het pistool met het knalvuurwerk wordt afgeschoten

Lelystad Airport, 17 januari 2022 – Vogels en vliegtuigen is geen gelukkige combinatie. Een botsing van beiden (birdstrike) loopt doorgaans voor de vogel niet goed af en soms ook niet voor het vliegtuig, met alle nare gevolgen van dien. Daarom wil je op een luchthaven vogels kunnen verdrijven.

Vogels en vliegtuigen zijn geen goede combinatie… (Lelystad, 29 september 2013)

Op grote luchthavens, zoals op Schiphol, rijden hier dagelijks speciaal hiervoor uitgeruste auto’s rond. Deze hebben als roepnaam “kievit”. Op Lelystad Airport wordt dit werk gedaan vanuit de pick-up van de havendienst.

“Kievit 1” op Schiphol is er speciaal om vogels te verjagen

De vogels worden verjaagd met vogelgeluiden uit speciale speakers in de voertuigen, lichtflitsen, maar ook door middel van het afvoeren van knalvuurwerk met een pistool. Per situatie en per vogelsoort wordt gekeken wat op dat moment de juist methode is.|
Vandaag wisten we het afvuren van het knalvuurwerk een keer vast te leggen. En daarbij moeten we zeggen dat dit toch wel ‘serious business’ is! Kijk maar eens naar de enorme steekvlam die er uit het pistool komt!

Een flinke steekvlam bij het afvuren van het pistool

Na een paar knallen kon de PH-UDB Diamond 62 veilig opstijgen voor een proefvluchtje na onderhoud. Goed werk om de luchtvaart safe te houden.

Nadat de vogels verjaagd waren kon de PH-UDB Diamond DA 62 veilig vertrekken voor een proefvluchtje

Een gedachte over “Vogels verjagen op een luchthaven is serious business

  1. Geen idee of jullie dat doen maar de penningmeester van onze modelvliegclub stuurt iedereen een mailtje met betalingsverzoek en bankgegevens waarnaar over te maken.

Geef een reactie