PH-DVK Pilatus PC24 op bezoek bij Satys

PH-DVK Pilatus PC-24

Lelystad Airport, 21 januari 2022 – Rond het middaguur arriveerde de Pilatus PC-24 PH-DVK op Lelystad Airport. Deze bizjet thuishoort op Rotterdam – The Hague maakte een IFR approach die leidde via Deventer, Zwolle en vervolgens naar een tien nautical miles final voor baan 23.

PH-DVK Pilatus PC-24

Na de landing wilde de Pilatus eigenlijk naar de spuithal van Satys taxiën en deed daarvoor over de radio ook een verzoek. Op de toren had men hier een ander idee over en het toestel werd eerst naar het Delta-apron gedirigeerd. Daar werden vervolgens de beide Williams FJ44-4A turbofans uitgeschakeld.

PH-DVK Pilatus PC-24 op het Delta-platform

Garantie?

Vorig jaar januari was deze kist bij Satys hagelwit en hagelnieuw aangekomen. Vervolgens is de PC-24 toen voorzien van zijn huidige groene kleurenschema en zijn identiteit PH-DVK. Dat het toestel zich nu weer meldt is naar ons idee om enig aanvullend werk uit te laten voeren. Zou er een jaar garantie op de bon hebben gestaan?

PH-DVK Pilatus PC-24

Kijkje in de keuken

Terwijl de Pilatus op het platform stond te wachten konden wij even naar een paar details van het toestel kijken en konden we ook even “een kijkje in de keuken nemen”.

Een “kijkje in de keuken” bij de PH-DVK Pilatus PC-24

Een Pilatus PC-24 is (net als de PC-12 turboprop) uitgerust met een grote vrachtdeur. Handig om grote bagagestukken of zelfs een pallet mee te nemen. De mechanische vergrendeling van deze deur vindt op meerdere plekken plaats. En op al die plekken is een klein kijkvenstertje te vinden. Net als op de deur van de WC verschijnt hier een rood of een groen vlakje. Alleen hier betekend “groen” gesloten terwijl dat op de WC juist “open” aangeeft 😉

De vrachtdeur van de PC-24
De controle-venstertjes staan op “groen”

Towbar tegenslag

Om de PH-DVK naar de spuithal te brengen werd de vliegtuigtrekker van Satys gestart en bij de kist neergezet. Alleen… de eigen towbar bleek niet te gebruiken. En ook het korte, uitschuifbare exemplaar dat in de kist zelf ligt was niet aan de vliegtuigtrekker te koppelen. Daarom werden de motoren maar weer gestart en zo kon de PH-DVK vervolgens op eigen kracht naar de spuithal van Satys taxiën.

PH-DVK Pilatus PC-24 op weg naar de spuithal

Deze procedure hebben we inmiddels regelmatig gezien bij bezoekende toestellen voor de spuithal. Kennelijk werkt het met trekstangen van vliegtuigen net zo als met oplaadsnoertjes van mobiele telefoons. Voor ieder merk heb je een ander oplaadsnoertje nodig.

PH-DVK Pilatus PC-24

Universeel

Er zijn overigens wel telefoonladers te koop met meerdere connectors. En ook bij towbars bestaat dit principe, een universele towbar, waar je verschillende koppelstukken aan kunt zetten, afhankelijk van het vliegtuig. Alleen die koppelstukken moet je dan natuurlijk weer los kopen. Vast en zeker prijzig, maar goed, dan hoef je niet – zoals nu soms in het uiterste geval – handmatig de zware kist naar binnen te duwen!

De PH-DVK Pilatus PC-24 is op zijn bestemming

Meer over de achtergrond van de PH-DVK weten? Kijk dan even terug bij deze twee artikelen:

Geef een reactie