Tweede SOCATA Rallye voor MBO College Airport

F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club

Lelystad Airport, 21 januari 2022 – Nu het middelbaar en hoger onderwijs ook uit de corona-lockdown is gekomen wordt er weer vol gas gegeven bij de praktijklessen van het MBO College Airport in Hoofddorp op de locatie van Lelystad Airport. De studenten zijn daar met leuke projecten bezig.

MBO College Airport
Het MBO College Airport in Hoofddorp is al jarenlang dé vakschool voor opleidingen gericht op Airport & Logistic Services, Aviation Technology en Travel & Hospitality. Deze school is onderdeel van het ROC van Amsterdam en is voortgekomen uit de voormalige Anthony Fokkerschool en het Nederlands Luchtvaartcollege. Binnen MBO College Airport kunnen opleiding gevolgd worden als Eerste Monteur Vliegtuigonderhoud en Constructie Repair Specialist. Voor de praktijkervaring heeft Air Waterland een deel van de hangaar op Lelystad Airport beschikbaar gesteld voor de leerlingen uit Hoofddorp.

Al eerder maakten we melding van het luchtwaardig maken/houden van de SOCATA Rally PH-VTL. Dit toestel is inmiddels ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartregister en wordt begin februari door ILT geïnspecteerd om vervolgens hopelijk zijn Bewijs van Luchtwaardigheid te krijgen. Een eerste vlucht als PH-VTL volgt dan kort daarop.

De PH-VTL SOCATA Rallye 110ST Galopin krijgt in februari een inspectie voor het BvL

De studenten hebben de smaak met de Rallyes te pakken want er is inmiddels een tweede exemplaar in de ‘sleutelhangaar’ aanwezig, de Franse F-BUVT. Het is overigens niet de bedoeling dat kistje luchtwaardig gemaakt gaat worden.

F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club

De F-BUVT is een SOCATA MS.880B Rallye Club met constructienummer 2331. SOCATA is de afkorting van Société de Construction d’Avions de Tourisme et d’Affaires. Dit kistje is in augustus 1973 van de productielijn in het Franse Tarbes gerold. Vervolgens werd de Rally op 29 oktober 1973 als F-BUVT ingeschreven en daar is nimmer iets aan gewijzigd. Het einde van de vliegende carrière diende zich aan op 4 juli 2011. Toen werd de registratie F-BUVT doorgehaald in het Franse luchtvaartregister. Daarna kwam de F-BUVT jarenlang in opslag.

Het identificatieplaatje van de F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club

De MS.880B Rally Club was uitgerust met een 100 pk (75 kW) sterke Continental O-200-A motor. In totaal zijn er van deze versie 1.100 stuks gebouwd. Dit aantal is ongeveer een derde van de totale productie van de Rallye-modellen. Het is daarmee de meest gebouwde versie.

F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club, voor slechtzienden is hier ook het vliegtuigtype af te lezen
Cockpit van de F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club

De F-BUVT werd op internet te koop aangeboden door het Italiaanse bedrijf Star Air Service S.r.l. De vraagprijs voor het inmiddels gedemonteerde, maar complete, kist was € 10.000,- Het vliegtuig bevond zich op een locatie in Castelletto Ticino, ten noordwesten van Milaan.

De typeaanduiding en het constructienummer staan op de romp

Air Waterland heeft de F-BUVT voor het MBO College Airport in Hoofddorp aangekocht en zo’n acht weken geleden naar Nederland gebracht. De afgelopen tijd heeft Air Waterland al meer vliegtuigen als lesmateriaal voor deze opleider verzorgd. Eerder volgden de F-BOLN SIAI Marchetti S.205-20/R (aug. 2019 naar Hoofddorp), de D-ECGL Reims/Cessna F150L (nov. 2020 naar Lelystad) en de luchtwaardige F-GBXS/PH-VTL SOCATA Rally 110 ST Galopin (feb. 2021 naar Lelystad).

De D-ECGL Reims/Cessna F150L werd al eerder door Air Waterland aangekocht als sleutelkist

Op Lelystad Airport is de F-BUVT nu gearriveerd zonder motor en zonder een aantal essentiële schroeven en bouten. Die zijn kennelijk in Italië achtergebleven. Om toch Rallye weer in elkaar te kunnen zetten wordt in samenwerking met Air Waterland gezocht naar de juiste materialen. Zo kan straks de F-BUVT weer op zijn eigen poten staan.

Werkzaamheden aan het neuswiel van de F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club

Elektrische Rallye

Het is de bedoeling om deze SOCATA uit te gaan rusten met een elektromotor. Niet om ermee te vliegen, maar om de studenten te onderwijzen in de laatste ontwikkelingen bij het elektrische vliegtuigen. En de ontwikkelingen op gebied van elektrificatie in de luchtvaart gaan in een rap tempo de laatste jaren. Met de F-BUVT worden de studenten hier straks mee vertrouwd gemaakt.

Doorkijkje naar achteren door de romp

Vandaag troffen we de romp van de Rallye op een tafel. Er werd gewerkt aan het monteren van de vleugels (met de hoofdwielen) en het neuswiel.

F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club
De vleugel met de hoofdligger en het gat waardoor deze in de romp hoort te zitten

Puzzel

Rondom de kist lagen, als een flinke puzzel, de overige onderdelen van de F-BUVT. Al deze onderdelen waren inmiddels voorzien van een label ter identificatie. Opmerkelijk daarbij is dat op die labels het toestel aangeduid wordt als F-WUVT. De F-W… registraties in Frankrijk zijn testregistraties. Het is ons nog niet bekend of dit nu daadwerkelijk een registratie is die ook in Frankrijk aan deze Rallye was toegekend.

Op dit label wordt de Rallye aangeduid als F-WUVT

Naast de nieuweling stond de bijna luchtwaardig verklaarde PH-VTL. Twee Rallyes naast elkaar, dat zie je momenteel nergens anders in Nederland.

F-BUVT SOCATA MS.880B Rallye Club samen met de PH-VTL SOCATA Rallye 110ST Galopin

Binnenkort

We kregen vandaag ook een inkijkje in de plannen die MBO College Airport op de locatie van Lelystad Airport heeft. Dat belooft nog een paar interessante projecten op te leveren, onder ander op gebied van elektrisch vliegen. Uiteraard doen we daar verslag van zodra deze zich aandienen.

Dank aan studenten en medewerkers van MBO College Airport voor de bijdrage aan dit artikel.

 

 

 

 

Geef een reactie