Focus@: PH-SRP Piper PA-28-151 Cherokee Warrior in verschillende kleuren

PH-SRP Piper PA-28-151 Cherokee Warrior (Lelystad, 29 juni 2018)

Registratie: PH-SRP
Type: Piper PA-28-151 Cherokee Warrior
Constructienummer: 28-7715209
Bouwjaar: 1977 (1976?)
Eigenaar: Stichting PH-SRP
Locatie: Diversen
Bijzonderheden: De PH-SRP is een Piper PA-28-151 Cherokee Warrior. De Warrior is, net als de Archer met een iets sterkere motor, een doorontwikkeling van de populatie Piper PA-28 Cherokee familie. Hierna kwam de Piper PA-28-161 Warrior II en Warrior III. Je zou kunnen zeggen dat dit eigenlijk een soort “Warrior I” is, al wist men op dat moment natuurlijk nog niet bij Piper dat er een versie II en III ontwikkeld zou worden en dus werd de Romeinse “I” niet gebruikt in de aanduiding van dit type.
Dit toestel is in 1977 gebouwd en heeft als constructienummer 28-7715209. In het Nederlandse luchtvaartregister staat 1976 als bouwjaar vermeld. Toch lijkt het ons dat de kist uit 1977 is, te meer omdat de eerste twee cijfers na “28-“ het bouwjaar aangeven, 1977 in dit geval. De productie van 314 stuks dat jaar startte bij 28-7715001 en liep tot en met 28-7715314. Dat was tevens de laatste PA-28-151 Cherokee Warrioir van de 1.900 die er zijn gebouwd tussen 1974 en 1977.
In de Verenigde Staten vloog het kistje korte tijd als N9539N. Op 10 maart 1977 Kwam het toestel naar België als OO-HCA op naam van New European Air Service in Brussel.

OO-HCA Piper PA-28-151 Cherokee Warrior op Brussel in 1977 (Foto: Freddy Ceulemans)

Lang verbleef de OO-HCA niet bij onze zuiderburen. Op 13 oktober 1977 werd de registratie PH-SRP aan deze Cherokee Warrior toegekend. Abusievelijk werd eerst aangegeven dat dit de PH-SRO moest worden, maar dat is snel gecorrigeerd in PH-SRP. Op de foto hieronder zien we de PH-SRP “in wording”, de oude registratie OO-HCA is al verwijderd en de nieuwe letters moeten er nog opgeplakt worden. Dit is tevens het kleurenschema waarmee het toestel in 1977 de fabriek verliet.

Hier het toestel tijdelijk zonder registratie, nét voordat het PH-SRP werd, Rotterdam, oktober 1977 (Foto: Henk Wadman)
PH-SRP Piper PA-28-151 Cherokee Warrior, Rotterdam, maart 1978 (Foto: Henk Wadman)

De eerste Nederlandse eigenaar werd Netherlands European Air Services op Rotterdam. Op 10 februari 1978 gevolgd door de Stichting Vliegmaterieel Rotterdam. Jarenlang vloog dit kistje dan ook vanaf Rotterdam voor de Vliegclub Rotterdam. Er zouden wel diverse verschillende eigenaren volgen, maar dat was louter administratief, Vliegclub Rotterdam bleef ermee vliegen. In de loop der tijd kreeg het toestel twee keer een nieuw kleurenschema, als eerste beige met groen en later wit met een blauw/zwarte striping.

De eerste keer werd de PH-SRP omgespoten in een beige/groen kleurenschema (Hilversum, 1986)
Dit was het derde kleurenschema van de PH-SRP, Texel, 19 september 1999 (Foto: Dé Jeroen Stroes)

Op 16 juni 1999 taxiede de PH-SRP op Rotterdam tegen de Piper PA-28-181 Archer II PH-PAD van de Rotterdamsche Aero Club aan. Beide kistjes raakten beschadigd en de PH-SRP werd voor reparatie overgebracht naar Midden Zeeland.

De PH-PAD Piper PA-28-181 Archer II van de RAC waar de PH-SRP tegen aan reed

Een aantal jaren bleef het vervolgens stil rond de PH-SRP. Op 13 januari 2001 verliep het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) van het toestel en op 4 december 2001 wisselde het toestel van eigenaar. De toenmalige eigenaar Exploitatiemaatschappij Vliegtuigen Rotterdam deed het toestel over aan Marijs Dienstverlening uit het Zeeuwse Kwadendamme. Nog jarenlang werd de inschrijving in het register behouden. Dat lukt eigenlijk alleen bij een vliegtuig zonder BvL als er binnen afzienbare tijd zicht is op herstel naar luchtwaardigheid. Kennelijk was het geduld hiervoor bij ILT op 2 oktober 2007 op en werd de PH-SRP alsnog uit het Nederlandse luchtvaartregister verwijderd.
Het zou tot 17 juni 2010 duren voordat de PH-SRP voor de tweede keer werd ingeschreven. Nu op naam van Dutch Living Air Colours uit Vlissingen. Bij de reparatie was ook de kleurstelling van het toestel gewijzigd. De kist was overgespoten in een wit/grijs kleurenschema met een gele streep erbij. De uitvoering qua vlakken en lijnen was gelijk aan het tweede en derde schema.

PH-SRP Piper PA-28-151 Cherokee Warrior (Texel, 28 juli 2012)

Zo’n zes jaar later, in 2016 kreeg de PH-SRP opnieuw een aangepast kleurenschema. Daarbij werd de gele streep ingeruild voor een donkergrijze streep. Het lijkt er niet op dat hiervoor het gehele toetel is overgespoten. Ook zijn toen de letters van de registratie donkerder grijs geworden en iets van locatie gewisseld.

De huidige kleuren van de PH-SRP Piper PA-28-151 Cherokee Warrior (Middden Zeeland, 15 september 2020)

De PH-SRP is momenteel nog actief in ons land. Sinds 14 mei 2021 staat de kist op naam van Stichting PH-SRP uit Burgh-Haamstede en heeft het toestel Midden Zeeland als basis.

Bronnen: www.HDekker.info, Belgian Civil Aircraft since 1920, Piper Aircraft – Freedom of Flight.
Met dank aan Dé Jeroen Stroes, Bob Rongé, Freddy Ceulemans en Henk Wadman.

2 gedachten over “Focus@: PH-SRP Piper PA-28-151 Cherokee Warrior in verschillende kleuren

    1. Beste Henk,

      Sorry voor de late reactie. Dit toestel is uitgerust met een Lycoming O-320-D3G motor. Deze levert 160 pk (119 kW).

      Met vriendelijke groet,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie