
Lelystad Airport, 27 januari 2022 – Een leuke bezoeker op deze (zoveelste) grijze dag was de Amerikaanse Dassault Falcon 7X met de registratie N473K. Dit toestel uit 2008 heeft constructienummer 56.

Op de websites die posities van vliegtuigen doorgeven is de vluchthistorie van deze Falcon 7X niet te traceren. Op verzoek van de eigenaar is dit uitgefilterd. Alleen als het toestel actueel “in de lucht hangt” is de N473K te zien. Een blik op de website van ADSB-Exchange deze morgen leerde dat de N473K was opgestegen in het Zweedse Kiruna (ESNQ). Na de landing werd het toestel op het Delta-apron geparkeerd, pal aan het hek.


Na de bouw van dit toestel werden de testvluchten bij Dassault uitgevoerd met de tijdelijke registratie F-WWVY. Daarna kwam het toestel op 31 augustus 2009 in de Luxemburgse vloot van Global Jet als LX-ZXP. Zij vlogen in opdracht van Hughford Ltd.

Op 6 december 2017 ging het toestel over naar de huidige eigenaar, Live Rd Air Llc. uit Paradise Valley in Arizona. Dit is een organisatie gelieerd aan de succesvolle beurs- en vastgoedhandelaar Irvin R. Kessler. De registratie werd bij de eigendomsoverdracht gewijzigd in N473K. Kort voor die tijd heeft het toestel een nieuw interieur gekregen bij het TAG Aviation Maintenance Services Centre in Genève.

Voorheen was het kenmerk N473K toegewezen aan de Dassault Falcon 2000DX met constructienummer 603 en dezelfde eigenaar. Dat toestel is vanaf oktober 2017 een toontje lager gaan zingen en werd N472K. Inmiddels heeft dat toestel een andere eigenaar.

Rond het middaguur werd de Falcon 7X weer in gereedheid gebracht voor vertrek. Nadat de passagiers weer waren gearriveerd taxiede het toestel achter de marshaller aan naar entry-point Sierra1. Het was rustig in het circuit en dus mocht de bizjet bij aankomst aan het begin van de baan 23 gelijk oplijnen. Even daarna volgde de startklaring voor een IFR-vlucht naar Farnborough (EGLF) in Engeland.


Dit zijn toch wel de smakelijke bizjets waar we op Lelystad Airport warm van worden! Keep them comming!
