HeliCentre voegt fonkelnieuwe Airbus Helicopters H130 aan de vloot toe

PH-WTN Airbus Helicopters H130

Lelystad Airport, 28 januari 2022 – Het bedrijf HeliCentre op Lelystad Airport mocht vandaag een mooie nieuwe helikopter ter uitbreiding van hun vloot begroeten. Vanaf de fabriek in Marseille arriveerde de PH-WTN Airbus Helicopters H130. Dit toestel draagt constructienummer 9166 en had de tijdelijke testregistratie F-WWXQ.

F-WWXQ Airbus Helicopters H130 tijdens een proefvlucht vanaf Marseille (Foto: via HeliCentre)

Aanvankelijk was het de bedoeling dat het toestel in één dag overgevlogen zou worden. Door weersomstandigheden is de route in twee delen opgeknipt.

(F-WWXQ) Airbus Helicopters H130 bij aflevering in Marseille (Foto: via HeliCentre)

Gisteren was de PH-WTN van Marseille naar Aéroport Les Eplatures bij het Zwitserse La Chaux de Fonds gevlogen. De weerssituatie dwong het toestel iets naar het oosten te vliegen.

Het constructienummer staat duidelijk in de staart van de PH-WTN Airbus Helicopters H130

Deze ochtend bleek het toestel na de nacht onder een laag ijs te zitten. Dit verhinderde een vroege start. Pas nadat het toestel was ontdooid werd koers gezet naar Nederland. Op de vlucht werd halverwege nog een tankstop ingelast op Mannheim. Vanaf daar was het mogelijk om Lelystad Airport rond 16:00u te bereiken.

De PH-WTN-formation passeert het veld

Kort voor aankomst op Lelystad Airport vertrokken twee heli’s van HeliCentre om de PH-WTN in de lucht te verwelkomen. Dit waren de PH-HCH Eurocopter EC120 Colibri en de PH-HCJ Guimbal Cabri G2. Ter hoogte van Harderwijk werd vervolgens de “PH-WTN-formation” gevormd. Gedrieën vlogen men via Bravo naar een linker baseleg voor baan 23. Op veilige hoogte passeerde de formatie de startbaan om daarna achterelkaar het circuit in te draaien.

Achterelkaar draaien de heli’s naar final

Na de landing werd bij Sierra2 de baan verlaten. Ter hoogte van Sierra3, vlak bij de vestiging van HeliCentre, stonden de twee crashtenders van de brandweer de PH-WTN op te wachten. Zij gaven de PH-WTN een watersaluut ter verwelkoming op de nieuwe thuisbasis.

De PH-WTN gevolgd door de PH-HCH verlaten de ladingsbaan bij Sierra2
De drie toestellen op weg naar HeliCentre
PH-WTN Airbus Helicopters H130 boven de taxibaan met daarachter de PH-HCH
Het brandweersaluut voor de PH-WTN Airbus Helicopters H130

Druipend van het water landde de ferry-crew de H130 netjes op het gereedstaande verrijdbare platform. De PH-HCH en PH-HCJ werden aan weerszijden geparkeerd. Nadat de motoren afgezet waren en de rotorbladen tot stilstand waren gekomen kon de nieuwe aanwinst door de aanwezige nieuwsgierigen bekeken worden.

De PH-WTN is geheel zwart gespoten. Al is deze kleur iets meer richting grijs, zwart begint zo’n beetje de huiskleur te worden bij HeliCentre. Na de PH-WTG, PH-HCH en PH-HCJ is dit de vierde zwarte heli in de vloot.

PH-WTN Airbus Helicopters H130
Links of rechts?
De H130 wordt vanuit de linker voorstoel gevlogen. Dit in afwijking op de meeste andere helikopters die vanuit de rechtervoorstoel worden gevlogen. Er zijn twee theorieën waarom een helikopter vaker vanuit de rechterstoel wordt gevlogen dan links. Je mag van mij zelf bepalen welke daarvan het meeste hout snijdt.

Zo geleerd, zo gedaan

De eerste theorie stamt uit de pionierstijd van het helikopter vliegen. Een van de eerste helikopters die in serie werd gebouwd was de Sikorsky R-4. Dit toestel had wel een dubbele besturing, maar er was – uit gewichtsbesparing – in het midden maar één collective aanwezig. En die vergde bovendien spierkracht om te bedienen. De instructeur zat links, de student rechts. Het verhaal wil dat de testpiloot van Sikorsky, Les Morris, zo gewend was om instructie vanuit de linker stoel te geven dat vervolgens de leerling-piloten altijd rechtst moesten zitten. Daardoor was een leerling na zijn opleiding gewend om vanuit de rechterstoel te vliegen en met zijn linkerhand de collective te bedienen. Vervolgens bleef men dat naderhand dan ook doen.

Deze 43-46506 / 346506 / 16 Sikorsky R-4B Hoverfly was een van de eeste heli’s die in serie werd gebouwd en heeft één collective in het midden (Dayton, augustus 2017)
Linkerhand vrij

Een andere theorie is gelegen in het feit dat een helikopterpiloot gedurende de vlucht niet graag zijn cyclic-stick zal willen loslaten (rechterhand), zeker niet bij het hoveren laag boven de grond. De collective die met de linkerhand wordt bediend kan wel makkelijker losgelaten worden. De linkerhand kan vanuit de rechter zitpositie beter bij de knoppen van de instrumenten.

Bij de H130 is de besturing bedoeld vanuit de linker stoel. Er is voorin plek voor drie personen. In geval van een uitvoering met dubbele besturing, zoals ook bij de PH-WTN, is de middenpositie de plek voor de tweede Piloot

Het instrumentenpaneel van de PH-WTN Airbus Helicopters H130 zit links

De PH-WTN is de eerste Airbus Helicopters H130 in ons land. Dit model is voortgekomen uit de Eurocopter EC130. De typeaanduiding is dan ook formeel EC130T2. Dit is op het typeplaatje te zien. H130 is de marketingnaam, EC130T2 is de aanduiding om aan te sluiten op het eerdere typecertificaat van de vroegere EC130 modellen.

Het typeplaatje van de H130 of zoals hier te zien is EC130T2
Nederlandse EC130 / H130
De EC130 is maar beperkt aantal in ons land actief (geweest). Momenteel staat alleen nog de PH-RIS Eurocopter EC130B4 ingeschreven.

De PH-RIS Eurocopter EC130B4 is momenteel de enige andere EC130/H130 in ons land

Vroeger stonden ook nog de PH-ECJ (c/n 3604), de PH-ECQ (c/n 4346) en de PH-ECZ (c/n 3624) op naam van Heli Holland ingeschreven. De ECJ is helaas in 2010 gecrasht. De ECQ is (SE-JLR) en N171DW geworden. De ECZ is naar Australië verkocht als VH-WYH. Tot slot heeft ook korte tijd de SX-HTE (c/n 3935) in ons land gevlogen door Peter van Zutphen. Dit toestel werd de OO-SUZ in België en vliegt nu in Noorwegen als LN-OWK.

De vroegere PH-ECJ Eurocopter EC130B4 op Rotterdam, 20 oktober 2007 (Foto: Henk Wadman)

Nadat iedereen op het platform van HeliCentre even had kunnen ruiken en voelen aan de nieuwe machine werd het tijd om de heli binnen te zetten. Met vereende kracht werden de nog buitenstaande toestellen in de twee hangaars van HeliCente gezet.

De PH-WTN Airbus Helicopters H130 is een zevenzitter
Op de ski’s zijn opblaasbare drijvers gemonteerd
PH-WTN Airbus Helicopters H130
PH-WTN Airbus Helicopters H130
PH-WTN Airbus Helicopters H130

De PH-WTN mocht bij zijn twee familieleden plaatsnemen. De Eurocopters PH-HCH en PH-WTG flankeren voor de nacht (en de komende nachten) de PH-WTN.

De PH-WTN Airbus Helicopters H130 in zijn nieuwe onderkomen

Met dank aan HeliCentre en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.

2 gedachten over “HeliCentre voegt fonkelnieuwe Airbus Helicopters H130 aan de vloot toe

Geef een reactie