Pelikaan nestelt zich in de Flevopolder

PH-LCN Ultravia Pelican PL

Lelystad Airport, 29 januari 2022 – Dit weekend is de nationale tuinvogeltelling 2022, georganiseerd door de Vogelbescherming Nederland. Wij doen ook een duit in het zakje, we hebben één pelikaan geteld! Normaal gesproken zou zo’n melding vele vogelaars op pad doen gaan om deze interessante vogel te spotten. In de Flevopolder zijn veelvuldig ooievaars te zien, of soms een zeearend. Daar is iedereen wel aan gewend, maar een pelikaan?!? Dat is bijzonder!

PH-LCN Ultravia Pelican PL

Het zit nét even anders. We hebben een Ultravia Pelican PL gespot. En wel een beestje dat geringd is met de registratie PH-LCN. Hoe kan het ook anders bij AirOnline.nl, het gaat natuurlijk over een vliegtuig!

PH-LCN Ultravia Pelican PL

Canadees ontwerp

De Ultavia Pelican PL vindt zijn oorsprong in Canada bij Ultravia Aéro International Inc. Daar werd door Jean Rene Lepage vanaf 1983 gewerkt aan een serie zelfbouwtoestellen met de modelnaam Pelican. De PL versie is een tweezitter met een romp van fiberglas en aluminium staart en vleugels. Als motor is een Rotax 912 ULS gekozen. Deze levert 100 pk (73 kW) aan vermogen. De Pelican is een populair zelfbouwtoestel geworden, er zijn meer dan 700 exemplaren van verkocht.

De Ultravia Pelican PL heeft een Rotax 912ULM motor

De Pelican is een veelzijdig toestel. Naast een versie met een neuswiel bestaat er ook een uitvoering met een staartwiel. Ook is het mogelijk om er drijvers onder te monteren, zodat starten en landen vanaf het water mogelijk is.

De G-BWWA is een Ultravia Pelican Club GS met een staartwiel

NVAV project

De PH-LCN is gebouwd door J. Piepers. Het constructienummer van het toestelletje is 684 en het toegewezen NVAV project nummer was 202. De bouw was eind 2002 voltooid. De toepasselijke registratie P(H)-eLiCaN werd op 3 december 2002 als experimental met een speciaal BvL ingeschreven.

PH-LCN Ultravia Pelican PL
De PH-LCN Ultravia Pelican PL valt in de Experimental-klasse

Papegaaien

Op de neus van het toestel zijn aan weerszijden twee papegaaienkoppen afgebeeld. Op zich vreemd, want je zou wellicht hier een pelikaan verwachten. De reden dat dit papegaaien zijn is gelegen in het feit dat de oorspronkelijke bouwer een tweetal van deze vogels had. Deze waren genaamd “Pipo” en “Nelson”. Kort voordat de PH-LCN zou gaan vliegen overleden deze twee vogels. De bouwer heeft daarom hun namen op de neus bij de papegaaienkoppen gezet. Al die jaren zijn deze vogels op de neus blijven staan. Binnenkort worden ze verwijderd door de nieuwe eigenaar.

PH-LCN. Ultravia Pelican PL

In de zomer van 2003 werd de PH-LCN overgedragen naar de tweede eigenaar, K.J. Hollebeek. Veel werd er tot nu toe niet met het toestel gevlogen. De laatste jaren verbleef de PH-LCN op Midden-Zeeland.

De PH-LCN Ultravia Pélican PL in een hangaar op Midden-Zeeland (30 mei 2015)

Van 27 januari 2004 tot aan 5 december 2007 werd de PH-LCN doorgehaald in het luchtvaartregister omdat het kistje geen geldig Bewijs van Luchtwaardigheid meer had. Dit werd gelukkig daarna weer verkregen en dus kon het toestel weer vliegen.

PH-LCN. Ultravia Pelican PL

Verkocht

De laatste tijd stond de PH-LCN te koop via het bedrijf PlaneTime van Simon Paul. Het toestel heeft tot nu toe slechts 400 vlieguren. Dat is natuurlijk voor een toestel van twintig jaar oud nog erg weinig.

PH-LCN. Ultravia Pelican PL

Inmiddels zijn er twee nieuwe eigenaren voor de Pelican PL gevonden, Vincent Rouvoet en Tjeerd Buruma. Vincent heeft vandaag het toestel overgevlogen van Midden Zeeland naar Lelystad Airport. Lelystad is vanaf nu de thuisbasis van dit toestel.

PH-LCN Ultravia Pelican PL

Wind mee

De trip van Zeeland naar Lelystad verliep bijzonder vlot. Er stond een stevig rugwindje. Daardoor liep de grondsnelheid op tot boven de 140 kts. De landing was sportief te noemen met een briesje van ruim boven de 20 kts met uitschieters naar 34 kts. Gelukkig stond de wind redelijk recht op de baan, dus het werd een nette eerste landing op Lelystad Airport.

PH-LCN Ultravia Pelican PL taxiet na de landing naar de KLM Aeroclub

KLM Aeroclub

De Pelican PL reed na de landing naar het Foxtrot-platform en parkeerde bij de KLM Aeroclub. In die hangaar is onlangs een plekje vrijgekomen nadat de PH-JVZ Tecnam P2006 verhuisd is naar Teuge. Gezien het vlagerige weer werd de PH-LCN snel binnengezet. Dat was even behoedzaam manoeuvreren, maar de hoogdekker passeerde moeitelos de aanwezige laagdekkers en kon netjes op zijn nieuwe plekje gezet worden.

Vincent Rouvoet duwt zijn PH-LCN Ultravia Pelican PL naar binnen
De Pelican PL past als hoogdekker netjes tussen de laagdekkers
PH-LCN Ultravia Pelican PL in de hangaar van de KLM Aeroclub
PH-LCN Ultravia Pelican PL

De PH-LCN is niet de enige Pelican PL op Lelystad Airport. Ook de PH-JLM is hier te vinden. Dat toestel vliegt overigens niet zo vaak.

De PH-JLM Ultravia Pelican PL hoort ook op Lelystad Airport thuis

In Nederland hebben we door de jaren heen best wel een aantal Pelicans gezien. Momenteel staan er dertien exemplaren in het PH-register genoteerd.

Nederlandse Ultravia Pelican PL’s
Registratie Type C/N Bouwjaar
PH-CAQ Ultravia Pelican PL 686 2005
PH-CBO Ultravia Pelican PL 689 2003
PH-COW Ultravia Pelican PL 649 2004
PH-DOO Ultravia Pelican PL 692 2005
PH-ERH Ultravia Pelican PL 688 2002
PH-HGD Ultravia Pelican PL 678 2001
PH-JLM Ultravia Pelican PL 580 2001
PH-LCN Ultravia Pelican PL 684 2002
PH-NIM Ultravia Pelican PL 691 2010
PH-PLC Ultravia Pelican PL 690 2002
PH-TTY Ultravia Pelican PL 687 2004
PH-VKL Ultravia Pelican PL 685 2001
PH-WCK Ultravia Pelican PL 677 2000

 

2 gedachten over “Pelikaan nestelt zich in de Flevopolder

  1. Ha Berend Jan, wat een leuk artikel! 1 belangrijke toevoeging, ik heb de kist samen met Tjeerd Buruma gekocht. Het zou fijn zijn als je dat kunt wijzigen.

    Groet, Vincent

  2. Zeker een leuk artikel! De PH-CBO heeft ook op Lelystad gestaan, tot de zomer van 2011. Toen kwam hij op Hilversum terecht. Sinds afgelopen zomer, na zo’n 1600 trouwe uren over 37 landen, staat hij op Grimbergen, waar hij nagenoeg tot nieuw is hersteld.

Geef een reactie