
Lelystad Airport, 29 januari 2022 – Dit weekend is de nationale tuinvogeltelling 2022, georganiseerd door de Vogelbescherming Nederland. Wij doen ook een duit in het zakje, we hebben één pelikaan geteld! Normaal gesproken zou zo’n melding vele vogelaars op pad doen gaan om deze interessante vogel te spotten. In de Flevopolder zijn veelvuldig ooievaars te zien, of soms een zeearend. Daar is iedereen wel aan gewend, maar een pelikaan?!? Dat is bijzonder!

Het zit nét even anders. We hebben een Ultravia Pelican PL gespot. En wel een beestje dat geringd is met de registratie PH-LCN. Hoe kan het ook anders bij AirOnline.nl, het gaat natuurlijk over een vliegtuig!

Canadees ontwerp
De Ultavia Pelican PL vindt zijn oorsprong in Canada bij Ultravia Aéro International Inc. Daar werd door Jean Rene Lepage vanaf 1983 gewerkt aan een serie zelfbouwtoestellen met de modelnaam Pelican. De PL versie is een tweezitter met een romp van fiberglas en aluminium staart en vleugels. Als motor is een Rotax 912 ULS gekozen. Deze levert 100 pk (73 kW) aan vermogen. De Pelican is een populair zelfbouwtoestel geworden, er zijn meer dan 700 exemplaren van verkocht.

De Pelican is een veelzijdig toestel. Naast een versie met een neuswiel bestaat er ook een uitvoering met een staartwiel. Ook is het mogelijk om er drijvers onder te monteren, zodat starten en landen vanaf het water mogelijk is.

NVAV project
De PH-LCN is gebouwd door J. Piepers. Het constructienummer van het toestelletje is 684 en het toegewezen NVAV project nummer was 202. De bouw was eind 2002 voltooid. De toepasselijke registratie P(H)-eLiCaN werd op 3 december 2002 als experimental met een speciaal BvL ingeschreven.


Papegaaien


Op de neus van het toestel zijn aan weerszijden twee papegaaienkoppen afgebeeld. Op zich vreemd, want je zou wellicht hier een pelikaan verwachten. De reden dat dit papegaaien zijn is gelegen in het feit dat de oorspronkelijke bouwer een tweetal van deze vogels had. Deze waren genaamd “Pipo” en “Nelson”. Kort voordat de PH-LCN zou gaan vliegen overleden deze twee vogels. De bouwer heeft daarom hun namen op de neus bij de papegaaienkoppen gezet. Al die jaren zijn deze vogels op de neus blijven staan. Binnenkort worden ze verwijderd door de nieuwe eigenaar.

In de zomer van 2003 werd de PH-LCN overgedragen naar de tweede eigenaar, K.J. Hollebeek. Veel werd er tot nu toe niet met het toestel gevlogen. De laatste jaren verbleef de PH-LCN op Midden-Zeeland.

Van 27 januari 2004 tot aan 5 december 2007 werd de PH-LCN doorgehaald in het luchtvaartregister omdat het kistje geen geldig Bewijs van Luchtwaardigheid meer had. Dit werd gelukkig daarna weer verkregen en dus kon het toestel weer vliegen.

Verkocht
De laatste tijd stond de PH-LCN te koop via het bedrijf PlaneTime van Simon Paul. Het toestel heeft tot nu toe slechts 400 vlieguren. Dat is natuurlijk voor een toestel van twintig jaar oud nog erg weinig.

Inmiddels zijn er twee nieuwe eigenaren voor de Pelican PL gevonden, Vincent Rouvoet en Tjeerd Buruma. Vincent heeft vandaag het toestel overgevlogen van Midden Zeeland naar Lelystad Airport. Lelystad is vanaf nu de thuisbasis van dit toestel.

Wind mee
De trip van Zeeland naar Lelystad verliep bijzonder vlot. Er stond een stevig rugwindje. Daardoor liep de grondsnelheid op tot boven de 140 kts. De landing was sportief te noemen met een briesje van ruim boven de 20 kts met uitschieters naar 34 kts. Gelukkig stond de wind redelijk recht op de baan, dus het werd een nette eerste landing op Lelystad Airport.

KLM Aeroclub
De Pelican PL reed na de landing naar het Foxtrot-platform en parkeerde bij de KLM Aeroclub. In die hangaar is onlangs een plekje vrijgekomen nadat de PH-JVZ Tecnam P2006 verhuisd is naar Teuge. Gezien het vlagerige weer werd de PH-LCN snel binnengezet. Dat was even behoedzaam manoeuvreren, maar de hoogdekker passeerde moeitelos de aanwezige laagdekkers en kon netjes op zijn nieuwe plekje gezet worden.




De PH-LCN is niet de enige Pelican PL op Lelystad Airport. Ook de PH-JLM is hier te vinden. Dat toestel vliegt overigens niet zo vaak.

In Nederland hebben we door de jaren heen best wel een aantal Pelicans gezien. Momenteel staan er dertien exemplaren in het PH-register genoteerd.
Nederlandse Ultravia Pelican PL’s |
|||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar |
PH-CAQ | Ultravia Pelican PL | 686 | 2005 |
PH-CBO | Ultravia Pelican PL | 689 | 2003 |
PH-COW | Ultravia Pelican PL | 649 | 2004 |
PH-DOO | Ultravia Pelican PL | 692 | 2005 |
PH-ERH | Ultravia Pelican PL | 688 | 2002 |
PH-HGD | Ultravia Pelican PL | 678 | 2001 |
PH-JLM | Ultravia Pelican PL | 580 | 2001 |
PH-LCN | Ultravia Pelican PL | 684 | 2002 |
PH-NIM | Ultravia Pelican PL | 691 | 2010 |
PH-PLC | Ultravia Pelican PL | 690 | 2002 |
PH-TTY | Ultravia Pelican PL | 687 | 2004 |
PH-VKL | Ultravia Pelican PL | 685 | 2001 |
PH-WCK | Ultravia Pelican PL | 677 | 2000 |










2 gedachten over “Pelikaan nestelt zich in de Flevopolder”
Ha Berend Jan, wat een leuk artikel! 1 belangrijke toevoeging, ik heb de kist samen met Tjeerd Buruma gekocht. Het zou fijn zijn als je dat kunt wijzigen.
Groet, Vincent
Zeker een leuk artikel! De PH-CBO heeft ook op Lelystad gestaan, tot de zomer van 2011. Toen kwam hij op Hilversum terecht. Sinds afgelopen zomer, na zo’n 1600 trouwe uren over 37 landen, staat hij op Grimbergen, waar hij nagenoeg tot nieuw is hersteld.