Focus@: OY-CYZ Christensen Opus 3

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Sywell, 5 september 2015)

Registratie: OY-CYZ
Type: Christensen Opus 3
Constructienummer: 0188-001
Bouwjaar: 1991
Eigenaar: Kai Schou Christensen
Locatie: Lelystad 1995, Stauning 2005, Sywell 2015
Bijzonderheden: Dit zelfgebouwd toestel is een “one of a kind”. In 1991 voltooide de Deen Kai Schou Christensenuit Rønne zijn experimental Opus 3. Op 29 juni 1992 werd het toestel als OY-CYZ ingeschreven, met constructienummer 0188-001.

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Stauning, juni 2005)

Cozy look-a-like

Dit ontwerp is gebaseerd op de vierpersoons Cozy, ontworpen door de Amerikaan Nat Puffer. Dat is op zijn beurt weer een vierpersoons variant van de Rutan VariEze. Ten opzichte van de Cozy heeft de Opus 3 een andere romp en canopy. De Opus is opgetrokken uit glasvezel, schuim en epoxy. Het kenmerkende van dit toestel is dat het een canard toestel is. De hoofdvleugel zit achteraan en vooraan zitten twee kleine stabilisator vleugeltjes. In de lucht lijkt het daardoor wellicht of dit toestel achteruit vliegt.

De Opus 3 lijkt sterk op de Cozy, zoals deze N46WM Co-Z Cozy Mark III (Oshkosh, juli 2017)

Omdat het zwaartepunt zonder passagiers bij dit ontwerp vrij ver naar achteren ligt wordt bij het parkeren het neuswiel ingeklapt. Dat ziet er altijd wat vreemd uit, maar is dus heel normaal. Ditzelfde zien we ook bij de Rutan VariEze als die geparkeerd staat.

Hier als voorbeeld de tweepersoons N99VE Rutan VariEze met een ingeklapt neuswiel (Oshkosh, 23 juli 2013)
De OY-CYZ Christensen Opus 3 in de “parkeerstand”(Stauning, juni 2005)

Er is in de Christensen Opus 3 een Continental O-240-A gemonteerd die een duwschroef aandrijft. Deze krachtbron levert 125 pk (93 kW). Hiermee kan het toestel met zo’n 150 knopen kruisen. Het brandstofverbruik is daarbij 25 liter per uur. Met een brandstoftank van 236 liter kan dit kistje dus ruim vier uur hangen. Niet slecht voor een homebuilt. Er mag met de Opus 3 niet alleen overdag onder VFR condities gevlogen worden, maar ook ’s nachts.

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Stauning juni 2005)

Wit met blauw

De eerste jaren had de OY-CYZ een wit uiterlijk met blauwe striping. In die uitvoering hebben we het toestel in juli 1995 eens gezien op Lelystad Airport. Daar maakte de OY-CYZ, samen de Zweedse SE-XLZ Rutan LongEz, een tankstop.

De OY-CYZ Christensen Opus 3 in zijn eerste kleuren (Lelystad, juli 1995)

Wit met turquoise

Op 10 en 11 juni 2005 troffen we de OY-CYZ opnieuw. Ditmaal in zijn thuisland Denemarken. Dat was tijdens de KZ-Rally op Stauning. Toen was de Opus 3 voorzien van turquoise striping.

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Stauning, juli 2005)

Een blik in het toestel leerde dat we hier met een analoge cockpit te maken hadden. Veel klokken met wijzertjes en een losse Gamin GPS. Ook is goed te zien dat de OY-CYZ over een sidestick beschikt in de middenconsole. Op die manier is het toestel zowel links als rechts met dezelfde stick te besturen.

Een blik in de analoge cockpit met de sidestick van de OY-CYZ Christensen Opus 3 (Stauning, juni 2005)

Ongeval

Kort nadat we de OY-CYZ in Denemarken gezien hadden raakte het toestel zwaar beschadigd. Dat was op 23 augustus 2005. Op dat moment vloog de Opus 3, samen met een Europa, in Zwitserland. Beide kisten waren gestart op Raron. De route liep via de Furkapas. Deze is 7.976 ft hoog. De Europa kwam daar zonder problemen overheen. De Opus 3 had moeite om hoogte te winnen en slaagde er niet in om over de pas te vliegen. Vanwege de lage snelheid op dat moment durfde de piloot niet om te keren, maar besloot hij om een noodlanding te maken op de Furkapas. Hierbij raakte de OY-CYZ op een hoogte van 7.420 ft zwaar beschadigd en de piloot ernstig gewond.

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Stauning, juni 2005)

De Europa miste zijn “wingman” en keerde om. Hij trof de Opus 3 op de grond aan en cirkelde een tijd boven het wrak. De gewonde vlieger had gelukkig met zijn telefoon alarm kunnen slaan en werd met een helikopter gered. De Europa is daarna naar Raron teruggevlogen.
In het ongevalsrapport is de hele toedracht in het Frans terug te lezen. Ook zijn daar een paar foto’s  bijgevoegd waarop goed te zien is dat de OY-CYZ zwaar beschadigd is door de noodlanding. De eerste gedachte bij het zien van die foto’s is dat dit kistje total loss is. Toch is dat niet het geval gebleken!

Herbouwd

In 2013 is de OY-CYZ wonderbaarlijk weer helemaal opgebouwd. Daarbij is de Opus 3 vrijwel geheel nieuw gebouwd. Na de herbouw verscheen het toestel weer ten tonele in exact dezelfde kleuren waarmee het in 2005 beschadigd raakte.

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Sywell, 5 september 2015)

In 2015 troffen we de herboren Opus 3 aan op de LAA Rally van 2015 op het Britse vliegveld Sywell. Daar konden we constateren dat de herstelwerkzaamheden prima geslaagd waren.

Te koop

Sinds de herbouw heeft de OY-CYZ ruim 225 uur gevlogen. Met dat aantal vlieguren wordt de Opus 3 momenteel te koop aangeboden. In de advertentie te lezen dat de cockpit tegenwoordig is uitgerust met een Garmin G3X. De uitrusting is daarmee flink gemoderniseerd ten opzicht van de eerste versie van het toestel. Er wordt bij de omschrijving aangegeven dat het toestel uit 2013 is. Gezien de vrijwel totale herbouw klopt dat wel een beetje, al stamt het kistje formeel uit 1991. De vraagprijs is $ 65.000,00.

OY-CYZ Christensen Opus 3 (Stauning, juni 2005)

Geef een reactie