Eerste Nederlandse Dornier 328 voor NL EASP AIR landt op Schiphol

PH-EAE Dornier 328-110 voor het eerst geland op Schiphol

Schiphol, 1 februari 2022 – Klokslag 18:00u landde op Schiphol de eerste Nederlands geregistreerde Dornier 328-110 van NL EAPS AIR. Deze onderneming, die voluit Executive Airborne Systems & Platforms (EAPS) Air heet, kocht al in juni 2018 een tweetal Dornier 328-110 turborprop toestellen, de VH-PPG (c/n 3053) en VH-PPJ (3059). NL EASP AIR is gespecialiseerd in Maritime Surveillance, Airlift, MEDEVAC Support, ISR Support Operations. De hoofdvestiging bevindt zich op Schiphol-Oost.

PH-registratie

Inmiddels is het eerste Australische toestel (VH-PPJ) voorzien van de Nederlandse registratie PH-EAE. De afgelopen tijd is de PH-EAE omgebouwd als maritiem patrouillevliegtuig naar de wensen van NL EASP AIR. Dat gebeurde bij Deutsche Aircraft en General Atomics AeroTec Systems op Oberpfaffenhofen (EDMO). Begin november gaf NL EASP AIR via Twitter al een sneak preview van hun toestel. Nu is de Dornier klaar.

De PH-EAE voor de deur bij Deutsche Aircraft in Oberpfaffenhofen op 9 november 2021 (Foto: NL EASP AIR via Twitter)
Historie PH-EAE
De PH-EAE stamt uit 1995 en kreeg constructienummer 3059 mee. De testregistratie was D-CDXA.
Op 1 november 1995 is de Dornier via Jetstream International Airlines gaan vliegen voor PSA Airlines in de Verenigde Staten. Per 7 februari 2006 werd de Dornier 328 Duits geregistreerd als D-CCAD op naam van Aerorescue. Op 30 september van dat jaar kreeg de kist zijn Australische kenmerk, VH-PPJ. Ook toen stond het toestel op naam van Aerorescue (Australian Maritime Safety Authority).
In juni 2018 en mei 2019 is de VH-PPJ in elk geval al eens op Schiphol te zien geweest. Toen in een wit-oranje kleurenschema. Het toestel is als PH-EAE overgespoten en heeft nu, naast een witte romp, blauwe banen met een gele streep erbij.

De VH-PPJ Dornier 328-110 op Schiphol-Oost op 2 juni 2018 (Foto: Gideon van Dijk)

Vertraagd

Al een paar dagen eerder stond het toestel in de planning op Schiphol, maar pas vandaag maakte de PH-EAE haar eerste vlucht vanaf Oberpfaffenhofen. De vlucht van twee uur leidde naar Schiphol.

De PH-EAE Dornier 328-110 in de landing op baan 27

Helaas was het al donker bij aankomst. De foto van de landing op baan 27 is dan ook van marginale kwaliteit.

PH-EAE Dornier 328-110 taxiet naar zijn parkeerplek

Ook moeten we alle fotografische zeilen bijzetten om in het donker en met een straf windje (lastig je camera stil houden) er nog een paar fatsoenlijke foto’s van te kunnen maken. Maar hé! Het zijn dan ook wel de eerste foto’s van dit toestel op Nederlandse bodem!

De PH-EAE Dornier 328-110 komt tot stilstand bij de General Aviation terminal op Schiphol-Oost

De PH-EAE werd voor de General Aviation terminal geparkeerd. Daar werd de kist door medewerkers van NL EASP Air met belangstelling onthaald.

De PH-EAE Dornier 328-110 wordt onthaald door medewerkers van NL EAPS AIR

En hoe lang het toestel in Nederland blijft is ons niet bekend, maar het zou zo maar eens erg kort kunnen zijn. NL EASP AIR heeft namelijk een contract met een waarde van tientallen miljoenen in de wacht gesleept om surveillancevluchten uit te voeren voor Frontex, het Europees grens- en kustwachtagentschap. Het werk wacht dus voor dit werkpaard!

PH-EAE Dornier 328-110
Frontex
Frontex werd opgericht in 2004 om de EU-lidstaten en de met Schengen geassocieerde landen bij te staan om de buitengrenzen van de ruimte van vrij verkeer van de EU te beschermen. Als EU-agentschap wordt Frontex gefinancierd uit de EU-begroting en door bijdragen van met Schengen geassocieerde landen.
PH-EAE Dornier 328-110 ready for duty

Met dank aan Gideon van Dijk voor zijn bijdrage aan dit artikel.

3 gedachten over “Eerste Nederlandse Dornier 328 voor NL EASP AIR landt op Schiphol

  1. Fraaie foto’s Berend Jan. Ik zie overigens dat de registratie nog niet is doorgevoerd in het zojuist gepubliceerde luchtvaartuigregister van de ILT.. of mis ik iets?

    1. Ha Bas,

      De file is van 31 januari 2022. Het toestel is op 1 februari gaan vliegen. Zal dus vast in de volgende versie opgenomen worden.

      Groet,
      Berend Jan

Laat een reactie achter bij Hans HoffmannReactie annuleren