Wisseldag bij Satys

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

Lelystad Airport, 4 februari 2022 – Bij Center Parcs is de vrijdag en de maandag altijd de wisseldag voor wat betreft de gasten die in de vakantiehuisje op de parken verblijven. Deze traditie werd vandaag overgenomen door de vliegtuigspuiterij Satys op Lelystad Airport.

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

Uitchecken

De LX-GJM (bouwjaar 2019 en c/n 20830) was klaar en mocht uit de hal vertrekken. Huh? Stond er dan een Bombardier Challenger 350 binnen in de hal?!? Jazeker! Dit toestel van Global Jet was geheel “onder de radar” binnen gekomen. Als we goed rekenen is deze op maandag 24 januari 2022 (ook weer zo’n wisseldag) geland. Dit toestel is niet vindbaar in de historie op de welbekende ADSB-sites of -apps. Je moet de LX-GJM dan ook real-time zien vliegen om hem te kunnen volgen. Dat was bij dit toestel niet gelukt. Des te leuker de verrassing!

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

Dwaalspoor

We werden ook nog even op een dwaalspoor gezet omdat op 21 januari de PH-DVK Pilatus PC-24 de spuithal ingegaan was. Die kwam er na een halve week alweer uit. In tussentijd was ook de LX-GJM gearriveerd en deze heeft samen met de PH-DVK in de spuithal gestaan. Daar was dus voldoende ruimte voor.

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

Opgefrist

De LX-GJM is overigens ook niet erg lang op bezoek geweest, elf dagen. Dat is te kort om een dergelijk toestel helemaal te ontdoen van de oude verflaag, in de primer te zetten en een nieuwe laklaag aan te brengen. De kist kwam dan ook naar buiten met hetzelfde kleurenschema. Kennelijk is het toestel alleen bijgewerkt.

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

Voor het vertrek werd de Challenger 350 op het Delta-apron gezet. Daar werden de nodige litertjes kerosine getankt, genoeg voor de geplande vlucht naar Le Bourget bij Parijs, de thuisbasis van dit toestel.

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

Schoenen uit!

De medewerkers van Satys betraden daarna nog even de VIP-kist. Om te voorkomen dat het tapijt vuil wordt was het protocol wel dat de schoentjes uit moesten.

De schoenen moesten uit
De LX-GJM is een luxe bizjet. Of de vijf sterren naast de deur dit ook aanduiden weten we niet. Maar je mag het vliegen in zo’n toestel best met vijf sterren beoordelen lijkt ons!

Vijf-sterren vervoer

Nieuwe gast

Terwijl de LX-GJM gereed werd gemaakt voor vertrek kwam de volgende gast voor de herberg van Satys al binnen. Dit keer weer een dikke Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS. Dit toestel, met de registratie OE-LCD en c/n 9250, is nog maar sinds oktober 2021 ingeschreven. De vlucht van vandaag was in Zürich begonnen. Tot nu toe heeft dit toestel nog niet veel gevlogen met zijn Oostenrijkse kenmerk.

OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Voorheen was dit toestel de 2-SLZK en verbleef de kist in het verre oosten. Deze Global Express XRS is gebouwd in 2007 en heeft op 3 mei 2007 de tijdelijke testregistratie C-FMGK gehad. Daarna kwam dit toestel naar Duitsland als D-AKAZ. Dat was op 22 juli 2008. Per 5 december 2012 werd de Bombardier omgeregistreerd naar M-BTAR. Vervolgens kwam er op 20 maart 2018 2-SLZK op de motorgondel te staan.

OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS
OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS
OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS
Beide Bombardiers naast elkaar op het platform

Inmiddels is de oude registratie overplakt met een witte sticker met daarop de Oostenrijkse registratie. De eigenaar is International Jet Management. De registratie OE-LCD was overigens tussen 21 april 2017 en 5 juli 2018 toegewezen aan een Airbus A321 van Air Berlin/Nikki. Als je op internet dan ook deze registratie intikt kom je vrijwel alleen nog maar foto’s van de Airbus A321 tegen. Tot vandaag… 😉

De registratie OE-LCD staat op een tijdelijke sticker

Trekstang

Voor de OE-LCD was geen passende trekstang bij Satys voor handen. Gelukkig had men in de Bombardier een demonteerbaar exemplaar liggen. Die werd in elkaar geschroefd en aan het neuswiel bevestigd. Vervolgens kon de trekker van Satys de bizjet naar de hal brengen. En zo verdween deze nieuwe gast in zijn tijdelijke verblijfsruimte. Altijd weer spannend om te zien hoe het toestel naar buiten gaat komen. Over een paar weken weten we het hopelijk…

De trekstang is achter uit de kist gehaald en word gemonteerd
De OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS op weg naar de spuithal
De OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS is op zijn tijdelijke bestemming aangekomen

Vertrek

Inmiddels was het een beetje gaan regenen boven Lelystad Airport. Een uurtje later dan aanvankelijk gepland vertrok de LX-GJM van de natte startbaan. De bemanning was (onnodig) bezorgd meters te kort te komen en dus werd bij het begin van de baan zelfs nog toestemming gevraagd om te “backtracken”. Dat werd toegestaan. Vlot kwam de kist los en verdween vervolgens in de wolken op weg naar Parijs.

LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 taxiet van het Delta-platform af
LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 op weg naar het begin van baan 23
LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350
LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350

4 gedachten over “Wisseldag bij Satys

Laat een reactie achter bij Gert Jan MentinkReactie annuleren