Slowaakse Fokker 100 op Schiphol

OM-BYC Fokker 100

Schiphol, 2 februari 2022 – Op Schiphol-Oost stond korte tijd de Slowaakse Fokker 100 OM-BYC op het platform. Dit toestel van de vliegdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Slowakije (ofwel Letecký Útvar Ministerstva Vnútra) is in een aantrekkelijk kleurenschema gestoken. Links staat “SLOVENSKÁ REPUBIKA” op de romp, rechts staat in het Engels “SLOVAK REPUBLIC”.

OM-BYC Fokker 100 met “SLOVENSKÁ REPUBLIKA”
OM-BYC Fokker 100 met “SLOVAK REPUBLIC”

In de staart staat het wapen van het land. Verder is in de staart een gezicht van een man te zien met een traditionele hoed op. Een leuke vondst om het toestel een authentiek Slowaaks karakter mee te geven.

In de staart is een gestileerd gezicht van een man met een hoed te vinden

Uitstervend ras

De Fokker 100 (of eigenlijk formeel de Fokker F28 Mk0100) is tegenwoordig een zeldzaamheid op het Europese luchtvaarttoneel. We tellen in Europa nog slechts zeven operationele Fokker 100’s.

OM-BYC Fokker 100

Naast de twee Slowaakse Fokker 100’s (OM-BYB en OM-BYC) zijn er nog vijf ander Fokker 100’s in bedrijf. Twee van Carpatair uit Roemenië (YR-FKA en YR-FZA), eentje bij TradeAir uit Croatië (9A-BTE) en twee bij de Franse militaire testeenheid Centre D’essais En Vol – CEV (de F-ZAFT – c/n 11290 en met het toestel met c/n 11400 hoopt men nog te gaan vliegen). Tot oktober 2021 vloog ook de D-AOLG van Avanti nog, maar dat toestel zou naar Australië gaan als onderdelenbron.

Overheid

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Slowakije beheert een vloot van vliegtuigen en helikopters. Deze zijn bedoeld voor het vervoer van hooggeplaatste personen van het land of voor de repatriëring van landgenoten uit het buitenland.

OM-BYC Fokker 100
Vloot Ministerie van Binnenlandse Zaken van Slowakije
Registratie Type C/N Bouwjaar Opmerkingen
OM-BYA Airbus A319-115X(CJ) 2550 2005 ex G-NMAK, D-AVYH
OM-BYB Fokker 100 11403 1992 ex OE-IIB, C-GKZA, N1420D, PH-EZO
OM-BYC Fokker 100 11368 1991 ex OE-IID, (N320K), C-GZKL, N1410E, PH-EZJ
OM-BYD Bell 429 57198 2014 ex C-FAGO
OM-BYH Mil Mi-171C 59489617286 2003
OM-BYK Airbus A319-115X(CJ) 1485 2001 ex VQ-BKK, F-RBFA, F-GXFA, D-AVYV
OM-BYU Mil Mi-171C 59489617770 2002 ex B-1770 (Slovak Police)

Civiel of militair?

De toestellen hebben allemaal een OM-registratie. Je kunt een mooie discussie opzetten of de toestellen nu civiel of militair zijn. De kisten horen in elk geval niet bij een luchtmachtonderdeel, maar zijn wel eigendom van de staat. De registratie is gelijk aan die van civiele toestellen in de republiek Slowakije. Wij hangen daarom de “civiele mening” aan.

De registratie OM-BYC is civiel

Occasions

De OM-BYC is in juni 2016 aan de vloot toegevoegd. De tweede Fokker 100 (OM-BYB) is in 2017 aan de vloot toegevoegd. Beide kisten zijn hun carrière begonnen bij American Airlines als passagierstoestel. Via Canada (Jetsgo) en Oostenrijk (International Jet Management/MJet) zijn de toestellen uiteindelijk in Slowakije terecht gekomen. In de tussentijd is de – van oorsprong – honderdzitter voorzien van een VIP-interieur.
De kisten hebben al een respectabel aantal vlieguren op de teller staan, meer dan 30.000 per toestel. Ten tijde van de aanschaf was het doel om nog tien tot vijftien jaar met de Fokkers te gaan vliegen.
De OM-BYB en OM-BYC zijn, naast de verschillende registratie, ook uit elkaar te houden door de positie van de titels. Deze staan op de OM-BYB boven de cabineraampjes en bij de OM-BYC onder de cabineraampjes.

Bij de OM-BYC Fokker 100 staan de titels onder de cabineraampjes

De Slowaakse regering heeft een redelijk omvangrijke vloot met relatief moderne toestellen. Op zich is men wel kostenbewust, alle vier de verkeerstoestellen zijn “tweedehandsjes”. De huidige toestellen vervingen de voormalige Tupolev Tu-154 (OM-BYO) en Yakovlev Yak-40’s (OM-BYE en OM-BYL).

OM-BYC Fokker 100 op weg naar de startbaan

Retourtje Amsterdam

Na het korte verblijf op Nederlandse bodem vertrok de OM-BYC weer huiswaarts, naar de luchthaven Milan Rastislav Stefanik bij Bratislava (LZIB). Bij de start op baan 04 van Schiphol-Oost klom de Fokker in een mooi zonnetje uit. Dat leverde een paar aardige foto’s op.

OM-BYC Fokker 100 in de start terwijl de wieldeuren zich sluiten

4 gedachten over “Slowaakse Fokker 100 op Schiphol

    1. Ha Pascal,

      Dat is leuk om te weten. Ik vroeg me al af of deze kist nog wel vliegend die kant op zou gaan.

      Groet,
      Berend Jan

    1. Hallo Anton,

      Dat is ons niet bekend, maar we vermoeden dat er niet een speciaal VIP-interieur inzit, maar wel luxe stoelen met meer afstand dan bij een regulier passagiersvliegtuig.

      Groet,
      Berend Jan Floor

Laat een reactie achter bij Pascal WoudenbergReactie annuleren