Schiphol, 2 februari 2022 – Op Schiphol-Oost stond korte tijd de Slowaakse Fokker 100 OM-BYC op het platform. Dit toestel van de vliegdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Slowakije (ofwel Letecký Útvar Ministerstva Vnútra) is in een aantrekkelijk kleurenschema gestoken. Links staat “SLOVENSKÁ REPUBIKA” op de romp, rechts staat in het Engels “SLOVAK REPUBLIC”.
In de staart staat het wapen van het land. Verder is in de staart een gezicht van een man te zien met een traditionele hoed op. Een leuke vondst om het toestel een authentiek Slowaaks karakter mee te geven.
Uitstervend ras
De Fokker 100 (of eigenlijk formeel de Fokker F28 Mk0100) is tegenwoordig een zeldzaamheid op het Europese luchtvaarttoneel. We tellen in Europa nog slechts zeven operationele Fokker 100’s.
Naast de twee Slowaakse Fokker 100’s (OM-BYB en OM-BYC) zijn er nog vijf ander Fokker 100’s in bedrijf. Twee van Carpatair uit Roemenië (YR-FKA en YR-FZA), eentje bij TradeAir uit Croatië (9A-BTE) en twee bij de Franse militaire testeenheid Centre D’essais En Vol – CEV (de F-ZAFT – c/n 11290 en met het toestel met c/n 11400 hoopt men nog te gaan vliegen). Tot oktober 2021 vloog ook de D-AOLG van Avanti nog, maar dat toestel zou naar Australië gaan als onderdelenbron.
Overheid
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Slowakije beheert een vloot van vliegtuigen en helikopters. Deze zijn bedoeld voor het vervoer van hooggeplaatste personen van het land of voor de repatriëring van landgenoten uit het buitenland.
Vloot Ministerie van Binnenlandse Zaken van Slowakije |
||||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Opmerkingen |
OM-BYA | Airbus A319-115X(CJ) | 2550 | 2005 | ex G-NMAK, D-AVYH |
OM-BYB | Fokker 100 | 11403 | 1992 | ex OE-IIB, C-GKZA, N1420D, PH-EZO |
OM-BYC | Fokker 100 | 11368 | 1991 | ex OE-IID, (N320K), C-GZKL, N1410E, PH-EZJ |
OM-BYD | Bell 429 | 57198 | 2014 | ex C-FAGO |
OM-BYH | Mil Mi-171C | 59489617286 | 2003 | |
OM-BYK | Airbus A319-115X(CJ) | 1485 | 2001 | ex VQ-BKK, F-RBFA, F-GXFA, D-AVYV |
OM-BYU | Mil Mi-171C | 59489617770 | 2002 | ex B-1770 (Slovak Police) |
Civiel of militair?
De toestellen hebben allemaal een OM-registratie. Je kunt een mooie discussie opzetten of de toestellen nu civiel of militair zijn. De kisten horen in elk geval niet bij een luchtmachtonderdeel, maar zijn wel eigendom van de staat. De registratie is gelijk aan die van civiele toestellen in de republiek Slowakije. Wij hangen daarom de “civiele mening” aan.
Occasions
De OM-BYC is in juni 2016 aan de vloot toegevoegd. De tweede Fokker 100 (OM-BYB) is in 2017 aan de vloot toegevoegd. Beide kisten zijn hun carrière begonnen bij American Airlines als passagierstoestel. Via Canada (Jetsgo) en Oostenrijk (International Jet Management/MJet) zijn de toestellen uiteindelijk in Slowakije terecht gekomen. In de tussentijd is de – van oorsprong – honderdzitter voorzien van een VIP-interieur.
De kisten hebben al een respectabel aantal vlieguren op de teller staan, meer dan 30.000 per toestel. Ten tijde van de aanschaf was het doel om nog tien tot vijftien jaar met de Fokkers te gaan vliegen.
De OM-BYB en OM-BYC zijn, naast de verschillende registratie, ook uit elkaar te houden door de positie van de titels. Deze staan op de OM-BYB boven de cabineraampjes en bij de OM-BYC onder de cabineraampjes.
De Slowaakse regering heeft een redelijk omvangrijke vloot met relatief moderne toestellen. Op zich is men wel kostenbewust, alle vier de verkeerstoestellen zijn “tweedehandsjes”. De huidige toestellen vervingen de voormalige Tupolev Tu-154 (OM-BYO) en Yakovlev Yak-40’s (OM-BYE en OM-BYL).
Retourtje Amsterdam
Na het korte verblijf op Nederlandse bodem vertrok de OM-BYC weer huiswaarts, naar de luchthaven Milan Rastislav Stefanik bij Bratislava (LZIB). Bij de start op baan 04 van Schiphol-Oost klom de Fokker in een mooi zonnetje uit. Dat leverde een paar aardige foto’s op.
4 gedachten over “Slowaakse Fokker 100 op Schiphol”
D-AOLG lijkt (volgens FR24) begonnen te zijn aan de ferry richting down-under. Gisteren PAD-TZX-AAN
Ha Pascal,
Dat is leuk om te weten. Ik vroeg me al af of deze kist nog wel vliegend die kant op zou gaan.
Groet,
Berend Jan
Prachtig toestel, zit er eigenlijk een VIP cabine in of gewoon een gewone passagiersinterieur?
Hallo Anton,
Dat is ons niet bekend, maar we vermoeden dat er niet een speciaal VIP-interieur inzit, maar wel luxe stoelen met meer afstand dan bij een regulier passagiersvliegtuig.
Groet,
Berend Jan Floor