Lelystad, 5 februari 2022 – Afgelopen week, woensdag 2 februari 2022 om precies te zijn kon Ischa Swartz zijn nagelnieuwe Extra NG (Next Generatie) met de registratie PH-IBM ophalen bij de fabriek gelegen op het Duitse vliegveld Schwarze Heide (EDLD). Hoe toepasselijk wil je het hebben, je heet Swartz en je vliegtuig wordt gebouwd op de Schwarze Heide!
Eerder op de middag was de eigenaar met de PH-STZ Cessna 172R Skyhawk naar Duitsland gebracht. Hij vloog tegen het einde van de daglichtperiode met zijn nieuwe Extra NG naar Lelystad Airport. Daar werd het toestel met een watersaluut van de brandweer onthaald.
De PH-IBM is het 31e productietoestel van dit type en het tweede exemplaar in ons land. Al eerder arriveerde op 22 november 2021 de D-EJJV in ons land. Ook dit toestel staat sindsdien op Lelystad Airport. De PH-IBM is wel het eerste toestel van dit type met een Nederlandse registratie.
Krachtpatser
De Extra NG is een bijzonder vliegtuig. Je zou het kunnen vergelijken met de Formule1 klasse als het om auto’s gaat. Deze geweldenaar is uitgerust met een zescilinder Textron-Lycoming AEIO-580-B1A motor die 315 pk (235 kW) levert. Daarmee kan dit toestel moeiteloos met 195 kts door het luchtruim kruisen.
De Extra NG heeft geen stalen buizenframe, maar is beschikt over een geheel carbon fiber structuur. Het is een extreem sterk vliegtuig. De toegelaten belasting is maar liefst +10g/-10g! In dat geval moeten wel de vleugeltanks leeg zijn en mag er maar één persoon aan boord zijn. De beperkende factor bij een extreme manoeuvre is dan ook de piloot en niet het vliegtuig. Ter vergelijking, een Lockheed-Martin F-35 is gebouwd om “slechts” +9,5 g aan te kunnen.
Draak
Het uiterlijk van de PH-IBM mag ronduit spectaculair worden genoemd. De kleurstelling is erg gewaagd en opvallend. En het toestel symboliseert overduidelijk een draak. De kop is op de neus te vinden. De vleugels van de Extra zijn ook de vleugels van de draak en het onderstel zijn de poten. Op de wielkappen zijn de klauwen van dit beestje te vinden.
Maatwerk
Bij de keuze van het uiterlijk van het vliegtuig biedt Extra de mogelijkheid om er een geheel gepersonaliseerd vliegtuig van e maken. Daarbij roept Extra de hulp in van de Italiaanse ontwerper Mirco Pecorari van AircraftStudioDesign. In een persoonlijk gesprek worden tal van vragen gesteld. Onder andere wat je lievelingskleur is, wat je hobby’s zijn, waar je voor staat in het leven enzovoort. Dit wordt vervolgens vertaald in een ontwerp van een speciaal kleurenschema voor het vliegtuig.
Ischa Swartz heeft jarenlang de Indonesische vechtkunst Pencak Silat beoefend. Hierbij symboliseert de draak met gouden schubben de wijsheid. Dit symbool is op verzoek uitgewerkt op het aerobatictoestel.
Na de nodige afstemming over en weer is er het resultaat uitgekomen wat inmiddels op Lelystad Airport te bewonderen is. De PH-IBM is één van de meest gepersonaliseerde vliegtuigen geworden in ons land. Zo is er geen tweede te vinden. En van wat we inmiddels gezien hebben aan kleurenschema’s op de Extra NG’s, dit is verreweg de meest spectaculaire!
Dit uiterlijk zal ongetwijfeld, daar waar deze kist verschijnt, hoofden doen draaien en camera’s doen klikken. Ook zullen er beslist critici zijn die de kleuren niet mooi vinden, of het uiterlijk te bont of frivool. Dan past maar één antwoord; over smaak valt niet te twisten. En wie met ons toch de discussie aandurft, wij zitten in het kamp van hen die dit een erg fraai toestel vinden! 🙂
Interieur
De afwerking van het interieur is voorzien van carbon. De bekleding is voorzien van rood leer met gele stiknaden. Dit geeft het toestel een zeer sportief uiterlijk wat in een Ferrari niet zou misstaan.
De tweepersoonskist is voorzien van een digitale cockpit. Hart van het instrumentarium vormt een Garmin G3X touchscreen bij de achterste positie. Voorin is een kleiner scherm gemonteerd.
Voor het eerst op pad
Vandaag maakte de PH-IBM haar eerste lokale vlucht. Daarvoor had de eigenaar de unlimited aerobaticpiloot Martijn Kersten uitgenodigd.
Martijn Kersten was al eens Nederlands Kampioen en scoorde in 2018 een verdienstelijke veertiende plaats in een veld van 56 deelnemers tijdens de 13th FAI World Advanced Aerobatic Championship in het Roemeense Ploiesti. Voorheen vloog Martijn met de Duitse Extra D-EXML vanaf Lelystad Airport. Hij was hier mede-eigenaar van. Dat toestel is in 2019 verkocht naar Engeland als G-CLBI. Sindsdien vliegt hij regelmatig op de OO-VVV Extra EA-330SC.
Voor de start werd gezamenlijk een preflight check gedaan. Daarbij werd onder andere het oliepeil gecontroleerd. Martijn kon gelijk al een aantal handigheidjes van de Extra vertellen aan de nieuwe eigenaar.
Nadat de parachutes omgehangen waren stapten beide mannen in. Nog niet voor de vlucht zelf, er moest eerst nog even getankt worden.
Toen de benodigde brandstof aan boord was werd naar het begin van baan 23 getaxied. Na de startklaring ging het gas erop en mocht de draak zijn vleugels losgooien. We konden het met eigen ogen zien; een vliegende draak bestaat dus echt! Het is geen fabel!
Met zoveel vermogen was de Extra na een korte tijd al airborne. Pijlsnel klom het toestel naar de circuit-hoogte om daarna vliegensvlug bij ‘Bravo’ de CTR te verlaten.
De vlucht die volgde was er één waarbij het lastig bleek om gedurende één mijl rechtuit te vliegen. 😉 Nou is dat ook precies iets waar dit toestel niet voor is gebouwd! Boven de Noordoostpolder en boven het IJsselmeer werden de nodige aerobatic-oefeningen getraind. Daarbij liepen de snelheden soms flink op tot ruim boven de 200 kts.
Het vliegen van aerobatic-manoeuvres is vermoeiend. Na ongeveer een half uur begon dan ook het vuur in de draak te doven en was het tijd om huiswaarts te vliegen.
Opnieuw met een flink vaartje (170 kts) werd de CTR bij punt ‘Mike’ binnengevlogen. Om netjes tussen het overige verkeer ingepast te kunnen worden werd verzocht om de snelheid naar 120 kts terug te laten lopen. Om de nieuwe motor goed in te laten lopen werd met een hoog toerental gevlogen. Daardoor kon de draak al ver voor reporting-point ‘X-ray’ horen grommen. In de toekomst zal dat beslist iets stiller verlopen.
Na een keurige landing werd terug getaxied naar het ‘Echo-platform’ waar het feestje ook begonnen was. De motor werd uitgezet en de kap ging open. Vervolgens waren twee breed lachende gezichten waar te nemen. Een ritje met deze draak was overduidelijk een enerverende ervaring geweest!
Daar wil men de PH-IBM voor inzetten. Tevens is te lezen op de Facebookpagina van Zelf Vliegen dat de PH-IBM geboekt kan worden voor Upset Prevention and Recovery Training (UPRT). Hierbij worden de vaardigheden van een piloot getraind om onder bijzondere omstandigheden een vliegtuig onder controle te houden. Dit kan zodra zij hier de benodigde toelating voor hebben ontvangen.
Productieoverzicht
Met de aflevering van de PH-IBM heeft het 31e toestel de fabriek verlaten. Hieronder een overzicht van de tot nu toe geproduceerde Extra NG’s.
Registration | Type | C/N | Remarks | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
N100NG | Extra NG | NG001 | ex D-EXNG (1), cr 02-03-22 St. Augustine (FL) | ||||||||||
N580XT | Extra NG | NG002 | ex N302NG, D-EANG | ||||||||||
S5-DRP | Extra NG | NG003 | |||||||||||
N580NG | Extra NG | NG004 | |||||||||||
N305NG | Extra NG | NG005 | |||||||||||
N609CS | Extra NG | NG006 | ex N306NG | ||||||||||
OK-KBP | Extra NG | NG007 | ex VH-EXO | ||||||||||
N400TS | Extra NG | NG008 | ex N308DV | ||||||||||
D-EXJF | Extra NG | NG009 | ex (D-EXDC), based Wevelgem (OO) | ||||||||||
S5-DTJ | Extra NG | NG010 | |||||||||||
G-EXNG | Extra NG | NG011 | |||||||||||
N320WK | Extra NG | NG012 | |||||||||||
F-HNIX | Extra NG | NG013 | Hamilton c/s | ||||||||||
N378KX | Extra NG | NG014 | |||||||||||
OK-MAD | Extra NG | NG015 | Red Bull c/s | ||||||||||
N663MN | Extra NG | NG016 | |||||||||||
VH-OPK | Extra NG | NG017 | (to China, ntu) | ||||||||||
HB-MGA | Extra NG | NG018 | |||||||||||
F-HALZ | Extra NG | NG019 | |||||||||||
ES-RZM | Extra NG | NG020 | |||||||||||
G-NGTC | Extra NG | NG021 | ex D-EXEA | ||||||||||
N987NG | Extra NG | NG022 | |||||||||||
D-EXSA | Extra NG | NG023 | based Mainz (D) | ||||||||||
SP-ING | Extra NG | NG024 | |||||||||||
N812MJ | Extra NG | NG025 | |||||||||||
SP-HMM | Extra NG | NG026 | |||||||||||
HB-MGN | Extra NG | NG027 | 800th Extra built, ex D-EXNG (2) | ||||||||||
G-MIIL | Extra NG | NG028 | cr 02-02-22 Upper Heyford (UK) | ||||||||||
D-EJJV | Extra NG | NG029 | based Lelystad (PH) | ||||||||||
N11G | Extra NG | NG030 | Single seat canopy | ||||||||||
PH-IBM | Extra NG | NG031 | based Lelystad (PH) | ||||||||||
N22EJ | Extra NG | NG032 | |||||||||||
N264NK | Extra NG | NG033 | |||||||||||
OY-NSH | Extra NG | NG034 | |||||||||||
YR-SSE | Extra NG | NG035 | |||||||||||
LV-KHE | Extra NG | NG036 | ArAvia | ||||||||||
N57UP | Extra NG | NG037 | ex D-EXJP | ||||||||||
N669KD | Extra NG | NG038 | |||||||||||
N51CD | Extra NG | NG039 | |||||||||||
VH-MJE | Extra NG | NG040 | |||||||||||
LX-WAW | Extra NG | NG041 | |||||||||||
G-IIJM | Extra NG | NG042 | ex OE-AAO | ||||||||||
SP-SMX | Extra NG | NG043 | based Zielona Góra (SP), For Sale | ||||||||||
G-NGSA | Extra NG | NG044 | |||||||||||
N45NG | Extra NG | NG045 | |||||||||||
N323RG | Extra NG | NG046 | |||||||||||
RA-3266G | Extra NG | NG047 | |||||||||||
? | Extra NG | NG048 | |||||||||||
? | Extra NG | NG049 | |||||||||||
N666AL | Extra NG | NG050 | 50th Extra NG | ||||||||||
N662AL | Extra NG | NG051 | |||||||||||
N663AL | Extra NG | NG052 | |||||||||||
SP-GKC | Extra NG | NG053 | Silver/red - for sale | ||||||||||
D-E… | Extra NG | NG054 | At Aero Friedrichshafen 04/23 | ||||||||||
N664AL | Extra NG | NG055 | |||||||||||
? | Extra NG | NG056 | |||||||||||
N427RB | Extra NG | NG057 | |||||||||||
N72XS | Extra NG | NG058 | |||||||||||
N665AL | Extra NG | NG059 | |||||||||||
N962PS | Extra NG | NG060 | |||||||||||
N124HP | Extra NG | NG061 | |||||||||||
? | Extra NG | NG062 | |||||||||||
N369XX | Extra NG | NG063 | Single seat canopy | ||||||||||
N64NG | Extra NG | NG064 | |||||||||||
OY-FNH | Extra NG | NG065 | |||||||||||
D-EOLL | Extra NG | NG066 | |||||||||||
N869CG | Extra NG | NG067 | |||||||||||
N844WC | Extra NG | NG068 | |||||||||||
N691NG | Extra NG | NG069 | |||||||||||
N511HC | Extra NG | NG070 | |||||||||||
TC-TFA | Extra NG | ? | Turkish Airlines Fight Academy c/n NG048 or NG049 | ||||||||||
? | Extra NG | ? | c/s British racing green | ||||||||||
8 |
2 gedachten over “Vliegende draak blijkt geen fabeltje”
Fantastisch verslag. Dat doe je goed. Een puntje. Volgens de gegevens van Nederlandse ATOs op de ILenT site staat geen UPRT of Aerobatics op de erkenning van Zelf Vliegen. Vreemd dat ze dit aanbieden en dat het in jou article staat. Misschien mis ik iets. grt Stephen.
Op Dinsdag 2 Februari 2022 mocht Zelf Vliegen een gloednieuw toestel in haar vloot verwelkomen: Een splinternieuwe Extra 330 NG.
De Extra is die dag opgehaald bij de fabrikant in Duitsland en werd verwelkomt door een water salute van de brandweer van Lelystad Airport.
Vanaf nu kunt u een spannende proefles op de Extra 330 NG boeken via http://www.lesvlucht.com.