Vliegende draak blijkt geen fabeltje

PH-IBM Extra NG

Lelystad, 5 februari 2022 – Afgelopen week, woensdag 2 februari 2022 om precies te zijn kon Ischa Swartz zijn nagelnieuwe Extra NG (Next Generatie) met de registratie PH-IBM ophalen bij de fabriek gelegen op het Duitse vliegveld Schwarze Heide (EDLD). Hoe toepasselijk wil je het hebben, je heet Swartz en je vliegtuig wordt gebouwd op de Schwarze Heide!

PH-IBM Extra NG

Eerder op de middag was de eigenaar met de PH-STZ Cessna 172R Skyhawk naar Duitsland gebracht. Hij vloog tegen het einde van de daglichtperiode met zijn nieuwe Extra NG naar Lelystad Airport. Daar werd het toestel met een watersaluut van de brandweer onthaald.

Het typeplaatje van de PH-IBM

De PH-IBM is het 31e productietoestel van dit type en het tweede exemplaar in ons land. Al eerder arriveerde op 22 november 2021 de D-EJJV in ons land. Ook dit toestel staat sindsdien op Lelystad Airport. De PH-IBM is wel het eerste toestel van dit type met een Nederlandse registratie.

De D-EJJV is de andere Extra NG die sinds november 2021 op Lelystad Airport staat

Krachtpatser

De Extra NG is een bijzonder vliegtuig. Je zou het kunnen vergelijken met de Formule1 klasse als het om auto’s gaat. Deze geweldenaar is uitgerust met een zescilinder Textron-Lycoming AEIO-580-B1A motor die 315 pk (235 kW) levert. Daarmee kan dit toestel moeiteloos met 195 kts door het luchtruim kruisen.

De Extra NG is een krachtpatser

De Extra NG heeft geen stalen buizenframe, maar is beschikt over een geheel carbon fiber structuur. Het is een extreem sterk vliegtuig. De toegelaten belasting is maar liefst +10g/-10g! In dat geval moeten wel de vleugeltanks leeg zijn en mag er maar één persoon aan boord zijn. De beperkende factor bij een extreme manoeuvre is dan ook de piloot en niet het vliegtuig. Ter vergelijking, een Lockheed-Martin F-35 is gebouwd om “slechts” +9,5 g aan te kunnen.

PH-IBM Extra NG

Draak

Het uiterlijk van de PH-IBM mag ronduit spectaculair worden genoemd. De kleurstelling is erg gewaagd en opvallend. En het toestel symboliseert overduidelijk een draak. De kop is op de neus te vinden. De vleugels van de Extra zijn ook de vleugels van de draak en het onderstel zijn de poten. Op de wielkappen zijn de klauwen van dit beestje te vinden.

De draak met vleugels en gevaarlijke klauwen

Maatwerk

Bij de keuze van het uiterlijk van het vliegtuig biedt Extra de mogelijkheid om er een geheel gepersonaliseerd vliegtuig van e maken. Daarbij roept Extra de hulp in van de Italiaanse ontwerper Mirco Pecorari van AircraftStudioDesign. In een persoonlijk gesprek worden tal van vragen gesteld. Onder andere wat je lievelingskleur is, wat je hobby’s zijn, waar je voor staat in het leven enzovoort. Dit wordt vervolgens vertaald in een ontwerp van een speciaal kleurenschema voor het vliegtuig.

PH-IBM Extra NG

Ischa Swartz heeft jarenlang de Indonesische vechtkunst Pencak Silat beoefend. Hierbij symboliseert de draak met gouden schubben de wijsheid. Dit symbool is op verzoek uitgewerkt op het aerobatictoestel.

De draak is bedoeld als symbool bij Pencak Silat
Pittig draakje

Na de nodige afstemming over en weer is er het resultaat uitgekomen wat inmiddels op Lelystad Airport te bewonderen is. De PH-IBM is één van de meest gepersonaliseerde vliegtuigen geworden in ons land. Zo is er geen tweede te vinden. En van wat we inmiddels gezien hebben aan kleurenschema’s op de Extra NG’s, dit is verreweg de meest spectaculaire!

PH-IBM Extra NG
Aan alle details is gedacht, kijk maar naar het kleine vleugeltje in de motorinlaat

Dit uiterlijk zal ongetwijfeld, daar waar deze kist verschijnt, hoofden doen draaien en camera’s doen klikken. Ook zullen er beslist critici zijn die de kleuren niet mooi vinden, of het uiterlijk te bont of frivool. Dan past maar één antwoord; over smaak valt niet te twisten. En wie met ons toch de discussie aandurft, wij zitten in het kamp van hen die dit een erg fraai toestel vinden! 🙂

De PH-IBM is zelfs bij bewolk weer een schoonheid (Lelystad, 4 februari 2022)

Interieur

De afwerking van het interieur is voorzien van carbon. De bekleding is voorzien van rood leer met gele stiknaden. Dit geeft het toestel een zeer sportief uiterlijk wat in een Ferrari niet zou misstaan.

Carbon en gestikt leder aan de binnenkant

De tweepersoonskist is voorzien van een digitale cockpit. Hart van het instrumentarium vormt een Garmin G3X touchscreen bij de achterste positie. Voorin is een kleiner scherm gemonteerd.

De cockpit van de PH-IBM Extra NG, de beschermfolie zit nog op het beeldscherm van de Garmin G3X

Voor het eerst op pad

Vandaag maakte de PH-IBM haar eerste lokale vlucht. Daarvoor had de eigenaar de unlimited aerobaticpiloot Martijn Kersten uitgenodigd.

Martijn Kersten
Martijn Kersten

Martijn Kersten was al eens Nederlands Kampioen en scoorde in 2018 een verdienstelijke veertiende plaats in een veld van 56 deelnemers tijdens de 13th FAI World Advanced Aerobatic Championship in het Roemeense Ploiesti. Voorheen vloog Martijn met de Duitse Extra D-EXML vanaf Lelystad Airport. Hij was hier mede-eigenaar van. Dat toestel is in 2019 verkocht naar Engeland als G-CLBI. Sindsdien vliegt hij regelmatig op de OO-VVV Extra EA-330SC.

D-EXML Extra EA-300S (Lelystad, 9 oktober 2015)

Voor de start werd gezamenlijk een preflight check gedaan. Daarbij werd onder andere het oliepeil gecontroleerd. Martijn kon gelijk al een aantal handigheidjes van de Extra vertellen aan de nieuwe eigenaar.

Oliepeil checken
De wetenswaardigheden van het toestel wodren besproken

Nadat de parachutes omgehangen waren stapten beide mannen in. Nog niet voor de vlucht zelf, er moest eerst nog even getankt worden.

Toen de benodigde brandstof aan boord was werd naar het begin van baan 23 getaxied. Na de startklaring ging het gas erop en mocht de draak zijn vleugels losgooien. We konden het met eigen ogen zien; een vliegende draak bestaat dus echt! Het is geen fabel!

PH-IBM Extra NG op weg naar de startbaan
Vol gas!
De vliegende draak stijgt pijlsnel op

Met zoveel vermogen was de Extra na een korte tijd al airborne. Pijlsnel klom het toestel naar de circuit-hoogte om daarna vliegensvlug bij ‘Bravo’ de CTR te verlaten.

PH-IBM Extra NG

De vlucht die volgde was er één waarbij het lastig bleek om gedurende één mijl rechtuit te vliegen. 😉 Nou is dat ook precies iets waar dit toestel niet voor is gebouwd! Boven de Noordoostpolder en boven het IJsselmeer werden de nodige aerobatic-oefeningen getraind. Daarbij liepen de snelheden soms flink op tot ruim boven de 200 kts.
Het vliegen van aerobatic-manoeuvres is vermoeiend. Na ongeveer een half uur begon dan ook het vuur in de draak te doven en was het tijd om huiswaarts te vliegen.

PH-IBM Extra NG

Opnieuw met een flink vaartje (170 kts) werd de CTR bij punt ‘Mike’ binnengevlogen. Om netjes tussen het overige verkeer ingepast te kunnen worden werd verzocht om de snelheid naar 120 kts terug te laten lopen. Om de nieuwe motor goed in te laten lopen werd met een hoog toerental gevlogen. Daardoor kon de draak al ver voor reporting-point ‘X-ray’ horen grommen. In de toekomst zal dat beslist iets stiller verlopen.

De PH-IBM Extra NG maakt een mooie landing

Na een keurige landing werd terug getaxied naar het ‘Echo-platform’ waar het feestje ook begonnen was. De motor werd uitgezet en de kap ging open. Vervolgens waren twee breed lachende gezichten waar te nemen. Een ritje met deze draak was overduidelijk een enerverende ervaring geweest!

De PH-IBM Extra NG taxiet naar het ‘Echo-platform’
De PH-IBM Extra NG draait nog even uit na de vlucht
Blije gezichten!
Zelf Vliegen
De PH-IBM wordt door de eigenaar uitgeleend aan Zelf Vliegen. Dit uiteraard alleen als hij er zelf niet even mee wil buitenspelen! Sinds het vertrek eind vorig jaar van de D-ELHS Fuji FA200-180 Aero Subaru naar Polen beschikt Zelf vliegen niet zelf meer over een toestel waar aerobatic-trainingen mee uitgevoerd kunnen worden.

De D-ELHS Fuji FA200-180 Aero Subaru van Zelf Vliegen is naar Polen verhuisd (Lelystad, 5 juli 2017)

Daar wil men de PH-IBM voor inzetten. Tevens is te lezen op de Facebookpagina van Zelf Vliegen dat de PH-IBM geboekt kan worden voor Upset Prevention and Recovery Training (UPRT). Hierbij worden de vaardigheden van een piloot getraind om onder bijzondere omstandigheden een vliegtuig onder controle te houden. Dit kan zodra zij hier de benodigde toelating voor hebben ontvangen.

De PH-IBM Extra NG gaat ingezet worden voor UPRT vluchten
PH-IBM Extra NG

Productieoverzicht

Met de aflevering van de PH-IBM heeft het 31e toestel de fabriek verlaten. Hieronder een overzicht van de tot nu toe geproduceerde Extra NG’s.

RegistratieTypeC/NRemarks
N100NGExtra NGNG001ex D-EXNG (1), cr 02-03-22 St. Augustine (FL)
N580XTExtra NGNG002ex N302NG, D-EANG
S5-DRPExtra NGNG003
N580NGExtra NGNG004
N305NGExtra NGNG005
N609CSExtra NGNG006ex N306NG
OK-KBPExtra NGNG007ex VH-EXO
N400TSExtra NGNG008ex N308DV
D-EXJFExtra NGNG009ex (D-EXDC), based Wevelgem (OO)
S5-DTJExtra NGNG010
G-EXNGExtra NGNG011
N320WKExtra NGNG012
F-HNIXExtra NGNG013Hamilton c/s
N378KXExtra NGNG014
OK-MADExtra NGNG015Red Bull c/s
N663MNExtra NGNG016
VH-OPKExtra NGNG017(to China, ntu)
HB-MGAExtra NGNG018
F-HALZExtra NGNG019
ES-RZMExtra NGNG020
G-NGTCExtra NGNG021ex D-EXEA
N987NGExtra NGNG022
D-EXSAExtra NGNG023based Mainz (D)
SP-INGExtra NGNG024
N812MJExtra NGNG025
SP-HMMExtra NGNG026
HB-MGNExtra NGNG027800th Extra built, ex D-EXNG (2)
G-MIILExtra NGNG028cr 02-02-22 Upper Heyford (UK)
D-EJJVExtra NGNG029based Lelystad (PH)
N11GExtra NGNG030Single seat canopy
PH-IBMExtra NGNG031based Lelystad (PH)
N22EJExtra NGNG032
N264NKExtra NGNG033
OY-NSHExtra NGNG034
YR-SSEExtra NGNG035
LV-KHEExtra NGNG036ArAvia
N57UPExtra NGNG037ex D-EXJP
N669KDExtra NGNG038
N51CDExtra NGNG039
VH-MJEExtra NGNG040
LX-WAWExtra NGNG041
G-IIJMExtra NGNG042ex OE-AAO
SP-SMXExtra NGNG043based Zielona Góra (SP), For Sale
G-NGSAExtra NGNG044
N45NGExtra NGNG045
N323RGExtra NGNG046
RA-3266GExtra NGNG047
?Extra NGNG048
?Extra NGNG049
N666ALExtra NGNG05050th Extra NG
N662ALExtra NGNG051
N663ALExtra NGNG052
SP-GKCExtra NGNG053Silver/red - for sale
D-E…Extra NGNG054At Aero Friedrichshafen 04/23
N664ALExtra NGNG055
?Extra NGNG056
N427RBExtra NGNG057
N72XSExtra NGNG058
N665ALExtra NGNG059
N962PSExtra NGNG060
N124HPExtra NGNG061
?Extra NGNG062
N369XXExtra NGNG063Single seat canopy
N64NGExtra NGNG064
N869CGExtra NGNG067
OY-FNHExtra NG?
TC-TFAExtra NG?Turkish Airlines Fight Academy c/n NG048 or NG049
?Extra NG?c/s British racing green
PH-IBM Extra NG
PH-IBM Extra NG
PH-IBM Extra NG

2 gedachten over “Vliegende draak blijkt geen fabeltje

  1. Fantastisch verslag. Dat doe je goed. Een puntje. Volgens de gegevens van Nederlandse ATOs op de ILenT site staat geen UPRT of Aerobatics op de erkenning van Zelf Vliegen. Vreemd dat ze dit aanbieden en dat het in jou article staat. Misschien mis ik iets. grt Stephen.

    1. Op Dinsdag 2 Februari 2022 mocht Zelf Vliegen een gloednieuw toestel in haar vloot verwelkomen: Een splinternieuwe Extra 330 NG.

      De Extra is die dag opgehaald bij de fabrikant in Duitsland en werd verwelkomt door een water salute van de brandweer van Lelystad Airport.

      Vanaf nu kunt u een spannende proefles op de Extra 330 NG boeken via http://www.lesvlucht.com.

Geef een reactie