Lelystad Airport, 11 februari 2022 – Sinds 4 januari 2022 staat de PH-NPR in het Nederlandse luchtvaartuigenregister ingeschreven. Dit is een Tipsy Nipper T.66 Mk.III. Het kleine eenpersoons vliegtuigje is destijds gebouwd in België bij Avions Fairey S.A. De PH-NPR heeft op dit moment wel al zijn Bewijs van Inschrijving (BvI) maar nog niet zijn Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL).
We hebben in mei 2021 als eens uitgebreid aandacht besteed aan de historie van dit toestel. Dat was ten tijde van moment dat het kistje als OO-MLD over de weg naar Lelystad Airport werd vervoerd.
De oorspronkelijke romp van de PH-MEV is verwerkt in een replica van het (inmiddels onvindbaar geworden) eerste productietoestel. Dat toestel hangt als “OO-NIP” (met vleugels van de F-BMLV (c/n 28) in het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel.
Na de “MED” en de “MEV” is er nimmer een Nipper meer in ons land geweest met een PH-registratie. Daar komt nu, na de uitschrijving van de PH-MEV in 1972, na vijftig jaar verandering in!
De basis voor de PH-NPR is al gelegd in 1961 bij de fabriek van Avions Fairy in Gosselies. In België heeft dit toestel gevlogen als OO-MLD. Daar stond dit kistje ingeschreven met bouwjaar 1972. Dat is ook het jaartal dat nu bij de Nederlandse inschrijving is overgenomen.
De eigenaar Ronald van Steijn had direct na de koop van de Tipsy Nipper al plannen om de OO-MLD over te zetten naar een Nederlandse registratie. Samen met Luuk van Hooijdonk van Wings over Holland is hij erin geslaagd om de papierwinkel met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor elkaar te krijgen om een PH-registratie te realiseren.
Het is – heel toepasselijk – PH-NPR geworden. Het kenmerk PH-NIP was eerst favoriet, maar die combinatie is op dit moment al toegekend aan een Cameron N-105 heteluchtballon.
De afgelopen maanden is Ronald van Steijn op Lelystad Airport bezig geweest om de PH-NPR weer richting luchtwaardigheid te brengen. Die werkzaamheden zijn nog niet voltooid. Het duurt dus nog even voordat de PH-NPR dan ook daadwerkelijk kan gaan vliegen. Redelijk essentieel, de vleugels zitten op dit moment nog niet aan het toestel.
Wel is al de nieuwe registratie in de staart en onderop de vleugel aangebracht. En daarmee is de nieuwe doopnaam van het toestel een feit. Zou dit het spreekwoordelijke schaap (of eigenlijk lammetjes in geval van zo’n klein vliegtuig) zijn dat over de dam komt, zodat we niet weer vijftig jaar hoeven te wachten op een volgende Nederlands geregistreerde Tipsy Nipper?
Bronnen: Tipsy Nipper Story van Raymond Cuypers, website van Herman Dekker; www.hdekker.info, Delpher.nl.
Met dank aan Ronald van Steijn, Bram van der Sluis en medewerkers van Wings over Holland
Een gedachte over “Na een halve eeuw nimmer een Nipper meer is er nu de PH-NPR”
Wat een heerlijke verrijking van de Nederlandse luchtvaart! Bedankt voor het bericht.