Lelystad, 11 februari 2022 – Bij Air Waterland staat momenteel de PH-REH Dyn’Aero MCR-4S te koop. Dit toestel staat in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven met bouwjaar 2006 en constructienummer 82. Oorspronkelijk was dit toestel de OY-PIA en stond tussen 6 juni 2007 en 5 maart 2018 ingeschreven in Denemarken. Daar werd als geboortejaar 2007 gehanteerd en constructienummer 603-82. Dit constructienummer staat overigens ook op het toestel. Deze Dyn’Aero MCR-4S is indertijd gebouwd door Peder Thuesen uit het Deense Herning.
De huidige eigenaar bracht de OY-PIA in november van 2017 naar Air Waterland om het toestel in het Nederlandse register in te laten schrijven. Op 19 juli 2018 werd de Dyn’Aero dan ook PH-REH. Omdat de eigenaar/houder van het toestel niet een Nederland ingezetene is bleef Air Waterland als Nederlandse vertegenwoordiger van het toestel optreden.
De eigenaar nam het kistje mee naar Zwitserland en vanaf dan stond de PH-REH gestationeerd op Birrfeld. Een paar keer kwam het toestel in de tussenliggende tijd terug naar Nederland voor onderhoud bij Air Waterland.
Nu heeft de eigenaar een vervangend toestel aangeschaft en is de PH-REH overgevlogen naar Lelystad Airport voor de verkoop. Op de site Planecheck wordt het kistje te koop aangeboden voor een vraagprijs van € 89.500,-. Het toestel met een Rotax 914 turbomotor heeft 328 ervaringsuren.
Auw!
Een reden voor de verkoop is onder andere gelegen in het feit dat de eigenaar zijn hoofd een keer lelijk heeft gestoten aan de cockpitkap. Dat was tijdens een vlucht met pittige turbulentie. Er is daarna zelfs een nieuwe cockpitkap op het toestel gekomen. Voordeel bij de verkoop; de kap is spiksplinternieuw, zonder krasjes of verwering. Voor aflevering aan een nieuwe eigenaar spuit Air Waterland de cockpitrand nog wel even netjes wit.
De partner van de eigenaar had na dit voorval geen aardigheid meer in het meevliegen in deze experimental en dus werd naar een andere optie gezocht. En die is gevonden!
Gelijkwaardig
Het nieuwe vliegtuig van de eigenaar zou je met enige goede wil gelijkwaardig kunnen noemen. Het is ook een laagdekker, met een T-staart. De vleugeltips lopen, net als bij de Dyn’Aero, uit in bescheiden winglets.
Het toestel heeft ook een propeller en de motor voor op de neus en het is eveneens een toestel met een neuswiel. Als je het zo leest is het een kleine stap van een Dyn’Aero MCR-4S naar een… Pilatus PC-12NGX!
Demonstrator
Het toestel dat de eigenaar heeft aangeschaft is de HB-FXI. Dit is de voormalige fabrieksdemonstrator van Pilatus Flugzeugbau met constructienummer 2066. Het toestel is in december 2020 gebouwd en heeft een tijdje met “PC-12 NGX” in de staart gevlogen. Gedurende een jaar heeft Pilatus er diverse demonstratievluchten mee gemaakt om potentiële kopers te interesseren voor dit veelzijdige toestel. In die hoedanigheid is de HB-FXI in juni 2021 onder andere een keer op Teuge geweest. Sinds december 2021 staat de HB-FXI op naam van Telemark Aviation met als eigenaar Jens Burtenshaw Thuesen. De thuisbasis van het toestel is Basel geworden.
Ferryvlucht
Om de PH-REH in januari 2022 naar Nederland over te vliegen werd aan ferrypilote Melanie Reep gevraagd of zij dit klusje wilde klaren. Voor dat doel zou de HB-FXI op 13 januari 2022 op Lelystad Airport landen om haar op te pikken en naar Zwitserland te brengen. Slecht zicht verhinderde echter de landing op Lelystad en de kist week uit naar Rotterdam – The Hague. Op de terugweg naar Basel werd nog een tank-/dinerstopje gemaakt op Luxemburg. In het daaropvolgende weekend landde de PH-REH op Lelystad Airport en staat sindsdien in de etalage van Air Waterland.