VH-JII Bombadier Challenger 604 reist halve wereld rond en landt op Schiphol

VH-JII Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Schiphol, 19 februari 2022 – Vanuit Bangor in Canada kwam een leuke bizjet naar Schiphol gevlogen vandaag, een Australische Bombardier (CL-600-2B16) Challenger 604. Dit toestel met de registratie VH-JII, was op vrijdag 11 februari 2022 vertrokken van zijn thuisbasis Adelaide. Vanaf daar vloog het toestel via de Fiji Eilanden en Hawaii naar Californië in de Verenigde Staten. Daar kwam de VH-JII afgelopen maandag (14 februari 2022) aan.

VH-JII Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

De dagen daarop vloog het toestel door de Verenigde Staten heen en deed daarbij Las Vegas en de staten Louisiana en Florida aan. Op vrijdag 18 februari 2022 werd naar Bangor gevlogen om vanaf daar de Atlantische Oceaan te vliegen. Tijdens die vlucht passeerde het toestel gelukkig precies de zoeker van onze camera zodat we een paar foto’s van deze fraai gespoten Challenger kunnen delen.

VH-JII Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Historie toestel

Deze kist is in 2002 gebouwd met constructienummer 5550 en kreeg op 23 september 2002 de registratie N250CC. Per 17 maart 2003 werd dit de N1987, gevolgde door N198D per 24 september 2014. Weer een nieuw Amerikaans kenmerk werd op 15 september 2015 toegekend; N75KH. De huidige registratie staat nog niet zo lang op het toestel. Op 8 november 2021 kreeg de Challenger zijn Australisch kenmerk VH-JII. Dit was overigens een registratie die voorheen aan een Pitts S-1D Special (c/n V61) was toegekend.
Als operator staat Business Aviation Solutions PTY Ltd te boek uit Tugun. De houder van het toestel is Commercial & General Holdings PTY Ltd. uit Rundle Mall.

De VH-JII moet een poosje aan het begin van het platform wachten op het busje met de marschaller

Na de landing op baan 27 van een winderig Schiphol taxiede de kist naar het platform van Schiphol-Oost. Daar liet men het toestel een poosje wachten omdat er even geen busje van de afhandelaar/marshaller beschikbaar was om de kist naar zijn standplaats te loodsen. Men was nogal druk door de vele vertrekkende privé-winstersport-charters van deze dag.

De parkeerplek van de VH-JII was helaas ver op het platform van Schiphol-Oost

De wereld rond?

De afgelopen week heeft deze bizjet in meer dan 30 vlieguren de halve wereld al rondgevlogen. Benieuwd hoe het vervolg van de reis zal verlopen. In oostelijke- of westelijke richting? De wereld rond of dezelfde weg terug?

Geef een reactie