
Lelystad Airport, 21 februari 2022 – De kletsnatte, winderige en grijze maandagmorgen werd opgevrolijkt door een bezoekje van – zover we kunnen nagaan – tot nu toe de grootste privéjet op Lelystad Airport. Uit het laaghangende wolkendek kwam de T7-7AA tevoorschijn, een gloednieuwe Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 van nog geen twee weken oud. Tot vandaag was de grootste bizjet in de polder een Gulfstream G650.

Dit topmodel uit de Bombardier catalogus met constructienummer 70092 is pas op 6 februari 2022 vanuit Canada afgeleverd naar Vnukovo bij Moskou. De kist heeft als bouwjaar 2021 en droeg tijdens de testvluchten bij Bombardier in Canada de tijdelijke registratie C-GUUE.
De langste en breedste
De Bombardier Global 7500 is momenteel de langste bizjet die leverbaar is. De omgebouwde verkeerstoestellen van bijvoorbeeld Airbus en Boeing daargelaten, deze zijn niet van scratch af aan als privéjet ontworpen. Ook heeft de Global 7500 de grootste spanwijdte. Alleen de Dassault Falcon 10X overtreft dat straks, maar die kist is op dit moment nog niet gecertificeerd.

Afmetingen vergelijkbare bizjets |
||
Type | Lengte (m) | Breedte (m) |
Bombardier Global 7500 | 33,88 | 31,79 |
Gulfstream G700 | 33,48 | 31,39 |
Dassault Falcon 10X | 33,40 | 33,60 |
Gulfstream G650 | 30,91 | 30,36 |
Gulfstream G800 | 30,91 | 30,36 |
Dassault Falcon 8X | 24,46 | 26,29 |
Groot is natuurlijk wel een relatief begrip. En het ligt er vaak aan vanuit welke hoek je het bekijkt. Als bijvoorbeeld nét de man van de Shell tankauto voor het beeld langs loopt lijkt de Global 7500 ineens niet meer zo groot… 😉

Vandaag arriveerde de T7-7AA uit Sint Petersburg. Nadat de Global 7500 bij Groningen de Nederlandse grens was gepasseerd vloog het toestel via een soort very long final naar baan 23 toe. Op de approach- en tower-frequentie kreeg het toestel zijn naderings- en landingsklaring.

In een pittig windje van 25 kts met uitschieters naar 33 kts uit de richting 240 werd een keurige landing gemaakt. Direct nadat de hoofdwielen de grond geraakt hadden gingen de straalomkeerders aan. Uiteindelijk zakte ook het neuswiel naar beneden en kwam de Global rustig tot stilstand op de doorweekte landingsbaan.

De marshaller begeleidde de kist naar het Delta-platform. Daar werd deze brede jongen ongeveer midden op het beton gezet.

Albert Avdolyan
De T7-7AA wordt gevlogen door FTC Aviation. Dit Russische bedrijf heeft vestigingen in Moskou, Zürich en San Marino. Zij beheren meerdere privéjets, verzorgen luxe chartervluchten en bemiddelen bij de koop van een privévliegtuig.

De gefortuneerde Russisch-Armeense zakenman Albert Avdolyan (1970), die tevens de Maltese nationaliteit heeft, is eigenaar van deze imposante Global 7500. De letters “AA” in de registratie staan dan ook voor zijn initialen (“T7-7AlbertAvdolyan“).

Hij kocht deze Bombardier medio vorig jaar. Een dergelijk toestel heeft een “vanaf-prijs” rond de USD 73 miljoen. Afhankelijk van het gekozen interieur komen daar nog een paar dollars bij.

Avdolyan heeft belangen in mobiletelefoniebedrijven (Wimax, Yota) in Rusland en bezit aandelen in bedrijven in de chemie en energiesector (kolen en liquefied natural gas – LNG).


Nog even en je kunt “T7-THISISMYPLANE” laten vastleggen. Als je motorgondel dan maar wel lang genoeg is…
Schiphol – Le Bourget
Halverwege de middag vertrok de nagelnieuwe T7-7AA weer. Er stond een kort vluchtje op het programma, er werd naar Schiphol gevlogen. Aan het einde van de middag werd opnieuw het luchtruim gekozen, nu voor een vlucht naar Le Bourget bij Parijs. Je moet overigens een beetje geluk hebben om dit toestel via de ADSB-sites te volgen. Alleen als het toestel in de lucht is, kun je hem zien. In de historie van de vluchtgegevens wordt dit toestel op verzoek van de eigenaar afgeschermd.
3 gedachten over “T7-7AA Global 7500 is tot nu toe de grootste bizjet op Lelystad Airport”
Leuke bizjet artikelen hebben jullie, ga wat vaker op jullie website kijken!
Dank en welkom!
Groet,
Berend Jan Floor