T7-7AA Global 7500 is tot nu toe de grootste bizjet op Lelystad Airport

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500

Lelystad Airport, 21 februari 2022 – De kletsnatte, winderige en grijze maandagmorgen werd opgevrolijkt door een bezoekje van – zover we kunnen nagaan – tot nu toe de grootste privéjet op Lelystad Airport. Uit het laaghangende wolkendek kwam de T7-7AA tevoorschijn, een gloednieuwe Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 van nog geen twee weken oud. Tot vandaag was de grootste bizjet in de polder een Gulfstream G650.

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 op short final

Dit topmodel uit de Bombardier catalogus met constructienummer 70092 is pas op 6 februari 2022 vanuit Canada afgeleverd naar Vnukovo bij Moskou. De kist heeft als bouwjaar 2021 en droeg tijdens de testvluchten bij Bombardier in Canada de tijdelijke registratie C-GUUE.

De langste en breedste

De Bombardier Global 7500 is momenteel de langste bizjet die leverbaar is. De omgebouwde verkeerstoestellen van bijvoorbeeld Airbus en Boeing daargelaten, deze zijn niet van scratch af aan als privéjet ontworpen. Ook heeft de Global 7500 de grootste spanwijdte. Alleen de Dassault Falcon 10X overtreft dat straks, maar die kist is op dit moment nog niet gecertificeerd.

De Global 7500 is extra breed vanwege de schuin weglopende winglets
Afmetingen vergelijkbare bizjets
Type Lengte (m) Breedte (m)
Bombardier Global 7500 33,88 31,79
Gulfstream G700 33,48 31,39
Dassault Falcon 10X 33,40 33,60
Gulfstream G650 30,91 30,36
Gulfstream G800 30,91 30,36
Dassault Falcon 8X 24,46 26,29

Groot is natuurlijk wel een relatief begrip. En het ligt er vaak aan vanuit welke hoek je het bekijkt. Als bijvoorbeeld nét de man van de Shell tankauto voor het beeld langs loopt lijkt de Global 7500 ineens niet meer zo groot… 😉

Zo lijkt de Global 7500 ineens niet meer zo groot…

Vandaag arriveerde de T7-7AA uit Sint Petersburg. Nadat de Global 7500 bij Groningen de Nederlandse grens was gepasseerd vloog het toestel via een soort very long final naar baan 23 toe. Op de approach- en tower-frequentie kreeg het toestel zijn naderings- en landingsklaring.

Direct gaan de kleppen van de straalomkeerders uit

In een pittig windje van 25 kts met uitschieters naar 33 kts uit de richting 240 werd een keurige landing gemaakt. Direct nadat de hoofdwielen de grond geraakt hadden gingen de straalomkeerders aan. Uiteindelijk zakte ook het neuswiel naar beneden en kwam de Global rustig tot stilstand op de doorweekte landingsbaan.

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 komt bij het Delta-platform aan

De marshaller begeleidde de kist naar het Delta-platform. Daar werd deze brede jongen ongeveer midden op het beton gezet.

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500

Albert Avdolyan

De T7-7AA wordt gevlogen door FTC Aviation. Dit Russische bedrijf heeft vestigingen in Moskou, Zürich en San Marino. Zij beheren meerdere privéjets, verzorgen luxe chartervluchten en bemiddelen bij de koop van een privévliegtuig.

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500

De gefortuneerde Russisch-Armeense zakenman Albert Avdolyan (1970), die tevens de Maltese nationaliteit heeft, is eigenaar van deze imposante Global 7500. De letters “AA” in de registratie staan dan ook voor zijn initialen (“T7-7AlbertAvdolyan“).

T7-7AlbertAvdolyan

Hij kocht deze Bombardier medio vorig jaar. Een dergelijk toestel heeft een “vanaf-prijs” rond de USD 73 miljoen. Afhankelijk van het gekozen interieur komen daar nog een paar dollars bij.

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500

Avdolyan heeft belangen in mobiletelefoniebedrijven (Wimax, Yota) in Rusland en bezit aandelen in bedrijven in de chemie en energiesector (kolen en liquefied natural gas – LNG).

T7-7AA Bombardier BD-700-2A12 Global 7500
T7-registraties
Het luchtvaartregister van het ministaatje San Marino heeft zich de laatste jaren enorm ontwikkeld. Er staat daar inmiddels een enorme vloot van met name dure vliegtuigen ingeschreven. Eerst hadden de toestellen alleen een reguliere drie-letter registratie. Tegenwoordig zie je de meest aparte combinaties. Cijfers als kenmerk zijn toegelaten. Dat kan met drie cijfers, vier cijfers en zelfs een combinatie van vijf cijfers na “T7-“ vliegt momenteel. Ook zijn registraties met vier letters uitgegeven, of zoals hier, een combinatie van cijfers en letters.

Deze Global 7500 heeft een combinatie van een cijfer met twee letters

Nog even en je kunt “T7-THISISMYPLANE” laten vastleggen. Als je motorgondel dan maar wel lang genoeg is…

Schiphol – Le Bourget

Halverwege de middag vertrok de nagelnieuwe T7-7AA weer. Er stond een kort vluchtje op het programma, er werd naar Schiphol gevlogen. Aan het einde van de middag werd opnieuw het luchtruim gekozen, nu voor een vlucht naar Le Bourget bij Parijs. Je moet overigens een beetje geluk hebben om dit toestel via de ADSB-sites te volgen. Alleen als het toestel in de lucht is, kun je hem zien. In de historie van de vluchtgegevens wordt dit toestel op verzoek van de eigenaar afgeschermd.

3 gedachten over “T7-7AA Global 7500 is tot nu toe de grootste bizjet op Lelystad Airport

Geef een reactie