Vlootuitbreiding voor Slagboom en Peeters met een extra Piper Chieftain

PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain

Teuge, 26 februari 2022 – Sinds 15 februari 2022 staat de PH-PNY in ons land ingeschreven. Dit is een Piper PA-31-350 Chieftain met constructienummer 31-8052149. Dit toestel uit 1980 is toegevoegd aan de vloot met survey toestellen van Slagboom en Peeters Luchtfotografie op Teuge. Het is op dit moment de tweede Chieftain in de inventaris, eerder werd in maart 2019 de PH-PNX overgenomen van het Belgische bedrijf Aerodata International Surveys.

PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain

PNX, PNY

De eerste Chieftain PH-PNX vloog voorheen als OH-PNX. Bij het overgaan naar het Nederlandse register is alleen de “O” gewijzigd in een “P”. Bij de tweede Chieftain gaat Slagboom en Peeters het rijtje af en dus is nu voor PH-PNY gekozen.

De PH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain van Slagboom en Peeters kwam ook binnen na een survey vlucht

Deze Piper Twin heeft hiervoor in Frankrijk gevlogen als F-GLGC bij het Franse bedrijf IMAO – Aerial Data Aquisition. Dit toestel stond al sinds 18 december 1992 in het Franse register ingeschreven. Tot 14 april 1992 vloog dit toestel als N3279H in de Verenigde Staten.

F-GLGC Piper PA-31-350 Chieftain bij aankomst op Teuge op 29 november 2021 (Foto: Bart Hoekstra)

Op 29 november 2021 arriveerde het toestel al op Teuge en op 11 februari 2022 werd de registratie F-GLGC doorgehaald in het Franse luchtvaartregister. Een uitschrijving van een luchtvaartuig in het ene land is een voorwaarde om het in een ander land op te kunnen nemen. Op 15 februari 2022 was alles aan de Nederlandse kant gereed en kreeg de kersverse PH-PNY haar Bewijs van Luchtwaardigheid.

Gele staart

De Franse Chieftain had een gele staart met daarin de naam van de voormalige werkgever. Dit gele vlak is inmiddels op Teuge verwijderd en de nieuwe registratie is op een witte sticker over de oude heen geplakt.

De gele bestickering van de staat is verwijderd (Foto: Bart Hoekstra)
De registratie van de PH-PNY is met een sticker over het Franse kenmerk geplakt

Voorheen vloog dit toestel in Frankrijk met titels van SPH Air en had een rode en grijze streep over de romp. Die strepen zijn later licht- en donkerblauw gemaakt. Een oud stukje grijze en rode striping is op de staart na het verwijderen van de gele vlakken weer tevoorschijn gekomen.

De oude (rood/grijs) en de huidige (licht-/donkerblauw) kleuren zijn momenteel te zien op de PH-PNY

Het uiterlijk van de kist oogt nu wat rommelig. Het is dan ook de bedoeling dat de PH-PNY voorzien gaat worden van een nieuw uiterlijk. Dat zal mogelijk bij de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport plaatsvinden. Hier is in juni 2019 ook de PH-PNX voorzien van de huisstijl van Slagboom en Peeters. We durven er een weddenschap op los te laten dat de PH-PNY dezelfde kleuren als de PH-PNX gaat krijgen.

PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain straks in de huiskleuren van Slagboom en Peeters

Aan het werk

Afgelopen week, op 23 februari 2022, was het zo ver. Toen mocht de PH-PNY voor het eerst voor Slagboom en Peeters aan de bak. Er werd een surveyvlucht gemaakt boven Zuid-Holland en boven Twente.

PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain

Op de zaterdag dat wij het toestel troffen op het platform van Teuge stond de bemanning klaar voor een tweede vlucht met het toestel. Het was prima VFR-vliegweer. De gebroken bewolking verhinderde echter het vertrek. Daardoor zou het te fotograferen gebied op de beelden door de schaduw van de wolken er gevlekt uit komen te zien.

PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain

Hoewel de missie niet doorging werden de motoren wel gestart om even aan de kop van de baan proef te draaien. Vervolgens werd bij onderhoudsbedrijf Hangar One het proefdraaien later op de dag voortgezet. De hierop volgende zondag was het onbewolkt en kon de PH-PNY wel aan het werk.

PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain

Vloot Slagboom en Peeters

Inmiddels beschikt Slagboom en Peeters over een imposante vloot met acht survey-toestellen. De grootste vloot op dit gebied in Nederland. De komende maanden gaan we deze “fototoestellen” vast regelmatig in de lucht zien. Het hoogseizoen voor de luchtfotografie is namelijk het vroege voorjaar, als er nog geen blaadjes aan de bomen zitten die het zicht op de grond verhinderen.

Registratie Type C/N Bouwjaar
PH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain 31-8052040 1980
PH-PNY Piper PA-31-350 Chieftain 31-8052149 1980
PH-RVS Partenavia P.68 Victor 98 1977
PH-SLA Cessna 180J Skywagon 18052637 1976
PH-SLE Beech B200 Super King Air BB-2010 2009
PH-SVX Piper PA-31T2 Cheyenne IIXL 31T-1166004 1984
PH-SVY Piper PA-31T Cheyenne II 31T-8020041 1980
PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP 550-0378 1980

Met dank aan Bart Hoekstra voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie