
Teuge, 26 februari 2022 – Op het vliegveld van Teuge vliegt sinds 6 januari 2022 de PH-MNX. Dit is een Vans RV-7 met een geweldig mooi oranje kleurenschema. Deze Vans is de afgelopen vier jaar gebouwd door Marcel Heijmans. Op 15 september 2021 verscheen de PH-MNX in het Nederlands register met bouwjaar 2021 (uiteraard) en constructienummer 74668. Tegen het einde van het jaar ontving de eigenaar, naast het eerder verkregen Bewijs van Inschrijving (BvI) ook het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) voor zijn toestel.

De eerste vlucht werd gemaakt met als co-piloot Maarten van Eeghen. Deze ex luchtmachtpiloot heeft een ruime ervaring met het vliegen van een Vans RV-7 met staartwiel. Tot voorkort was hij eigenaar van de Vans PV-7 PH-PLP.

Tijdens de maiden flight op 6 januari 2022 zaten de sloffen nog niet aan de wielpoten. Daar kiezen zefbouwers wel vaker voor. Zo kunnen mogelijke aandachtspunten makkelijker gezien worden na de vlucht. Inmiddels heeft de PH-MNX zijn wielkappen aangemeten gekregen, die staan ‘em super!

Veertien RV-7(A)’s
In Nederland staan momenteel acht RV-7’s met een staartwiel en zes RV-7A’s met een neuswiel ingeschreven. Opmerkelijk is daarbij dat vijf van de in totaal veertien RV-7(A)’s in het buitenland gestationeerd zijn.
Registratie | Type | C/N | Ingeschreven | Bouwjaar | Opmerking |
PH-ADS | Vans RV-7 | 73833 | 11-feb-13 | 2013 | based Lelystad |
PH-ALA | Vans RV-7 | 74573 | 04-mrt-21 | 2021 | based Italy |
PH-DWZ | Vans RV-7A | 74425 | 29-sep-21 | 2021 | based Lelystad |
PH-FLY | Vans RV-7A | 71726 | 26-mei-10 | 2009 | based Teuge |
PH-IXI | Vans RV-7 | 71881 | 19-feb-15 | 2008 | ex OO-149, based Lelystad |
PH-LHA | Vans RV-7A | 71437 | 12-jan-16 | 2006 | based Germany |
PH-LJU | Vans RV-7 | 74876 | 30-nov-20 | 2020 | based Norway |
PH-MNX | Vans RV-7 | 74668 | 15-sep-21 | 2021 | based Teuge |
PH-NTZ | Vans RV-7 | 72206 | 19-aug-20 | 2002 | ex I-UGOO, based Italy |
PH-OBO | Vans RV-7A | 72747 | 13-okt-11 | 2011 | based Breda/Seppe |
PH-PLP | Vans RV-7 | 73834 | 15-mei-13 | 2012 | based Hilversum |
PH-PWP | Vans RV-7A | 72167 | 07-sep-06 | 2006 | based Lelystad |
PH-RVP | Vans RV-7A | 70501 | 14-mrt-17 | 2006 | based Belgium |
PH-VII | Vans RV-7 | 71681 | 13-jul-07 | 2005 | based Rotterdam- The Hague |









UL520iSA
Verreweg de meeste van deze zelfbouwtoestellen (negen stuks) zijn uitgerust met een Lycoming (I)O-360 motor. De MNX is als enige uitgerust met een in België gefabriceerde ULPower Aero Engines UL520iSA motor. De “A” in de motoraanduiding staat voor aerobatic. Met dit motoblok is de RV-7 geschikt voor aerobatic flights.

Deze prachtig klinkende zescilinder motor geeft een vermogen van 200 pk (147 kW). Een pittige krachtbron voor deze tweezitter! Maar bovenal is dit motorblok erg licht in gewicht, slechts 111,8 kg ten opzicht van 131,5 kg voor een Lycoming IO-360-A1A motorblok.

Lange neus
Die bijna twintig kilo minder aan gewicht in de neus is direct van invloed op het zwaartepunt (center of gravity – CG) op het toestel. Dit is een kritisch punt bij een vliegtuig. De juiste ligging van het CG bepaald of een vliegtuig stabiel kan vliegen.

Om het CG op de bedoelde plek te laten liggen bij de PH-MNX is ervoor gekozen om de motor twintig centimeter meer naar voren te brengen. Door het hefboomeffect ligt het CG netjes op zijn beoogde plek. Hierdoor heeft de PH-MNX wel een langere neus dan de overige Vans RV-7(A)’s in ons land. Om de motor naar voren te brengen is een verlening van de standaard motorsteun toegepast. Op de visual van Plane Schemer hieronder is goed het verschil tussen de standaard en de verlengde neus te zien.

Plane Schemer
Het spectaculaire kleurenschema is speciaal voor deze kist ontworpen door het bedrijf Plane Schemer uit de Verenigde Staten. Zij hebben aan de hand van een aantal aangeleverde ideeën deze uitvoering bedacht. Een inspiratiebron was hierbij onder andere de F-16A “Orange Lion” J-015 van de Koninklijke Luchtmacht. De PH-MNX is uiteindelijk afgelopen najaar bij een lokale autospuiterij gespoten.

Mnemonics
Marcel Heijmans is software engineer vanuit zijn eigen bedrijfje Mnemonics. De vertaling van het Engelse woord Mnemonics is geheugensteuntje. Deze term wordt binnen de informatica gebruikt als (korte) aanduiding voor een bepaalde instructie in plaats van een (langere) binaire notatie. De registratie PH-MNX is dan ook een duidelijke verwijzing naar de naam van zijn onderneming.

Vijfde vlucht
Deze zaterdagmiddag werd een lokale vlucht gemaakt met de Vans. Het was de vijfde voor het toestel en deze keer mocht de vader van de bouwer mee de lucht in. Het doel van de vlucht was het uittesten/kalibreren van een aantal indicatoren in de kist.


Wie meer over dit toestel en het bouwproces wil weten kan kijken op het Youtubekanaal van de PH-MNX.