Vliegend geheugensteuntje

PH-MNX Vans RV-7

Teuge, 26 februari 2022 – Op het vliegveld van Teuge vliegt sinds 6 januari 2022 de PH-MNX. Dit is een Vans RV-7 met een geweldig mooi oranje kleurenschema. Deze Vans is de afgelopen vier jaar gebouwd door Marcel Heijmans. Op 15 september 2021 verscheen de PH-MNX in het Nederlands register met bouwjaar 2021 (uiteraard) en constructienummer 74668. Tegen het einde van het jaar ontving de eigenaar, naast het eerder verkregen Bewijs van Inschrijving (BvI) ook het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) voor zijn toestel.

PH-MNX Vans RV-7

De eerste vlucht werd gemaakt met als co-piloot Maarten van Eeghen. Deze ex luchtmachtpiloot heeft een ruime ervaring met het vliegen van een Vans RV-7 met staartwiel. Tot voorkort was hij eigenaar van de Vans PV-7 PH-PLP.

PH-MNX Vans RV-7

Tijdens de maiden flight op 6 januari 2022 zaten de sloffen nog niet aan de wielpoten. Daar kiezen zefbouwers wel vaker voor. Zo kunnen mogelijke aandachtspunten makkelijker gezien worden na de vlucht. Inmiddels heeft de PH-MNX zijn wielkappen aangemeten gekregen, die staan ‘em super!

PH-MNX Vans RV-7

Veertien RV-7(A)’s

In Nederland staan momenteel acht RV-7’s met een staartwiel en zes RV-7A’s met een neuswiel ingeschreven. Opmerkelijk is daarbij dat vijf van de in totaal veertien RV-7(A)’s in het buitenland gestationeerd zijn.

Registratie Type C/N Ingeschreven Bouwjaar Opmerking
PH-ADS Vans RV-7 73833 11-feb-13 2013 based Lelystad
PH-ALA Vans RV-7 74573 04-mrt-21 2021 based Italy
PH-DWZ Vans RV-7A 74425 29-sep-21 2021 based Lelystad
PH-FLY Vans RV-7A 71726 26-mei-10 2009 based Teuge
PH-IXI Vans RV-7 71881 19-feb-15 2008 ex OO-149, based Lelystad
PH-LHA Vans RV-7A 71437 12-jan-16 2006 based Germany
PH-LJU Vans RV-7 74876 30-nov-20 2020 based Norway
PH-MNX Vans RV-7 74668 15-sep-21 2021 based Teuge
PH-NTZ Vans RV-7 72206 19-aug-20 2002 ex I-UGOO, based Italy
PH-OBO Vans RV-7A 72747 13-okt-11 2011 based Breda/Seppe
PH-PLP Vans RV-7 73834 15-mei-13 2012 based Hilversum
PH-PWP Vans RV-7A 72167 07-sep-06 2006 based Lelystad
PH-RVP Vans RV-7A 70501 14-mrt-17 2006 based Belgium
PH-VII Vans RV-7 71681 13-jul-07 2005 based Rotterdam- The Hague

UL520iSA

Verreweg de meeste van deze zelfbouwtoestellen (negen stuks) zijn uitgerust met een Lycoming (I)O-360 motor. De MNX is als enige uitgerust met een in België gefabriceerde ULPower Aero Engines UL520iSA motor. De “A” in de motoraanduiding staat voor aerobatic. Met dit motoblok is de RV-7 geschikt voor aerobatic flights.

PH-MNX Vans RV-7

Deze prachtig klinkende zescilinder motor geeft een vermogen van 200 pk (147 kW). Een pittige krachtbron voor deze tweezitter! Maar bovenal is dit motorblok erg licht in gewicht, slechts 111,8 kg ten opzicht van 131,5 kg voor een Lycoming IO-360-A1A motorblok.

PH-MNX Vans RV-7 “on short final”

Lange neus

Die bijna twintig kilo minder aan gewicht in de neus is direct van invloed op het zwaartepunt (center of gravity – CG) op het toestel. Dit is een kritisch punt bij een vliegtuig. De juiste ligging van het CG bepaald of een vliegtuig stabiel kan vliegen.

PH-MNX Vans RV-7

Om het CG op de bedoelde plek te laten liggen bij de PH-MNX is ervoor gekozen om de motor twintig centimeter meer naar voren te brengen. Door het hefboomeffect ligt het CG netjes op zijn beoogde plek. Hierdoor heeft de PH-MNX wel een langere neus dan de overige Vans RV-7(A)’s in ons land. Om de motor naar voren te brengen is een verlening van de standaard motorsteun toegepast. Op de visual van Plane Schemer hieronder is goed het verschil tussen de standaard en de verlengde neus te zien.

Visaual van het kleurenschema van de PH-MNX door Plane Schemer (afbeelding: M. Heijmans via YouTube)

Plane Schemer

Het spectaculaire kleurenschema is speciaal voor deze kist ontworpen door het bedrijf Plane Schemer uit de Verenigde Staten. Zij hebben aan de hand van een aantal aangeleverde ideeën deze uitvoering bedacht. Een inspiratiebron was hierbij onder andere de F-16A “Orange Lion” J-015 van de Koninklijke Luchtmacht. De PH-MNX is uiteindelijk afgelopen najaar bij een lokale autospuiterij gespoten.

De J-015 F-16AM “Orange Lion” heeft voor inspiratie gezorgd voor het kleurenschema van de PH-MNX

Mnemonics

Marcel Heijmans is software engineer vanuit zijn eigen bedrijfje Mnemonics. De vertaling van het Engelse woord Mnemonics is geheugensteuntje. Deze term wordt binnen de informatica gebruikt als (korte) aanduiding voor een bepaalde instructie in plaats van een (langere) binaire notatie. De registratie PH-MNX is dan ook een duidelijke verwijzing naar de naam van zijn onderneming.

PH-MNX = Mnemonics

Vijfde vlucht

Deze zaterdagmiddag werd een lokale vlucht gemaakt met de Vans. Het was de vijfde voor het toestel en deze keer mocht de vader van de bouwer mee de lucht in. Het doel van de vlucht was het uittesten/kalibreren van een aantal indicatoren in de kist.

De PH-MNX Vans RV-7 maakte zijn vijfde vlucht
De landing van de PH-MNX Vans RV-7 met een beetje tailwind op dat moment

Wie meer over dit toestel en het bouwproces wil weten kan kijken op het Youtubekanaal van de PH-MNX.

Geef een reactie