Lelystad Airport, 3 maart 2022 – De eerste vlucht van de PH-PSF is een feit. Deze Supermarine Spitfire Mk.26B ( c/n 077) op 90% grootte van een oorspronkelijke Spitfire heeft voor het eerst in Nederland gevlogen. Nadat het toestel met de naam “High Lady” op 31 mei 2021 in een zeecontainer op Lelystad Airport was aangekomen hebben de leden van Project Spitfire hard gewerkt om het toestel de lucht in te krijgen. Dat werk werd deze dag bekroond met een eerste vlucht van het toestel boven ons land. Uiteraard was dit niet de eerste vlucht van het toestel aangezien dit kistje al 275 vlieguren in de Verenigde Staten heeft gemaakt als N7612.
Hierna is O’Sullivan een tweezitter gaan bouwen, die werd 80% van een echte spitfire. Alleen de vleugels bleven op 75% van de afmetingen. Deze versie werd de Spitfire Mk.26. De backseat van de Mk.26 was wel wat krap bemeten en daarom werd een 90%-versie gebouwd. Ook nu weer met de 75%-schaal voor de vleugels. Hierin is de tweede zitplaats iets ruimer bemeten. Deze versie werd de Spitfire Mk.26B genoemd. De PH-PSF is ook een Mk.26B. Vooral in Engeland – het Spitfire-land bij uitstek – zijn de Mk.26/Mk.26B versies populair. Er staan vijftien Mk.26’s ingeschreven en drie Mk.26B’s.
Fotoverkenner
De PH-PSF draagt de kleuren van de PA892 en dat was oorspronkelijk een Spitfire PR.XI. Dat type werd ingezet als fotoverkenner en die toestellen vlogen in een blauwe kleur die ook op de PH-PSF is terug te vinden.
De oorspronkelijke PA892 was gebouwd in de Britse Chattis Hill Spitfire Factory. Het toestel heeft voor het eerst gevlogen op 31 oktober 1943 en op 14 september 1945 buiten dienst gesteld. Al die tijd was het toestel gebaseerd in Engeland en droeg het de naam “My Darling Dorothy”. Op verzoek van nabestaanden is die naam niet aangebracht op de PH-PSF maar heet het toestel “High Lady”, een naam die het toestel korte tijd daarvoor heeft gehad.
Werk aan de winkel
De eerste werkzaamheden aan het toestel werden verricht in de hangaarbox van de Stichting DPH (De Pionier Hangaar). Vervolgens werd verhuisd naar de Friendship-hangaar van Zeusch Aviation. Daar vond op 21 februari 2022 door ILT een inspectie plaats waarna het Bewijs van Luchtwaardigheid kon worden uitgereikt. De laatste dagen voor de vlucht verbleef de PH-PSF in de algemene hangaar aan het Hotel-platform.
Nieuwe instrumenten
Het meest in het oog springend zijn de modificaties aan het instrumentenpaneel geweest. Deze bevatten een aantal instrumenten met wijzers die voorzien waren van radioactieve fluorescerende verf. Die zijn verwijderd en er zijn nieuwe instrumenten voor in de plaats gekomen.
Met het “omkatten” van N7612 naar PH-PSF is ook een nieuw typeplaatje op de romp gemonteerd. Het oude, met de hand gegraveerde, exemplaar is blijven zitten en er is netjes en compleet ingevuld een nieuw plaatje naast gezet.
Nadat de laatste checks waren gedaan werd de motorbeplating op het toestel geschroefd. Het doel was om een testvlucht van een half uur te maken aan de oostkant van het vliegveld op een hoogte van zo’n 2.500ft. Op die manier kon bij een onvolkomenheid snel het veld bereikt worden als er eerder dan gepland geland zou moeten worden.
Na de preflight checks stapte Victor Telkamp in, hij mocht de eerste vlucht van het toestel als PH-PSF maken. Na het starten van de imposante Chevrolet V8 LS2 motor (430 pk / 316 kW) werd naar intersectie “Sierra5” getaxied van baan 05. Het was prachtig rustig vliegweer, ideale omstandigheden voor deze testvlucht.
Na even warm te hebben gedraaid kon de PH-PSF de baan op. Het gas ging erop en de staart kwam vrijwel direct los. Rustig klom het kistje uit voor zijn testprocedure. De Spitfire was gedurende de vlucht goed te zien en vooral ook prima te horen.
Op het moment dat de “High Lady” weer terug wilde keren werd door de toren verzocht om nog even te holden omdat er nog meer verkeer inbound was. Daarna mocht de PH-PSF via een rechterhand circuit naar baan 05 vliegen. Eerst werd nog even een touch and go gemaakt.
Het daarop volgende linkerhand circuit moest op 500ft gevlogen worden. Daarbij werd de PH-PSF opnieuw gevraagd ruimte te maken voor een ander toestel door een “360” te draaien op downwind. Daarna was de koek voor vandaag op en werd een full stop gemaakt.
Naar Hilversum
Binnen afzienbare tijd zal de PH-PSF verhuizen naar Vliegveld Hilversum. Daar kan het toestel op de drie grasbanen prima uit de voeten. Crosswind vormt dan minder een belemmering voor het toestel. Training op de PH-PSF staan gepland voor Texel. Dus daar zal deze “High Lady” ook vast binnenkort haar blauwe neusje laten zien verwachten we.
Meer
Meer over de aankomst van deze Supermarine Spitfire Mk.26B is op onze website te vinden. De volgende artikelen hebben er betrekking op:
Een gedachte over ““High Lady” went high!”
Wat een onderneming en gelukkig geslaagd dankzij de vrij willegers Bravo en vliegen maar✈️