Lelystad Airport – Departure: OE-LCD, Arrival: T7-BCH

OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Lelystad, 8 maart 2022 – De Oostenrijkse OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS (c/n 9250) is weer klaar. De afgelopen weken is deze bizjet door Satys voorzien van een nieuw uiterlijk. En daar waar soms voor exact hetzelfde kleurenschema gekozen wordt, of regelmatig slechts een enkel lijntje hier en daar anders, bij deze kist was de metamorfose even wat spectaculairder!

OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS bij aankomst op 4 februari 2022
OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS bij vertrek op 8 maart 2022

De OE-LCD is nu voorzien van een egaal antraciet schema met onderlangs over de gehele romp verticale lichte strepen. Het is eens even wat anders! Voor wie de serie foto’s van het toestel bij aankomst terug wil zien kan terecht bij het artikel genaamd “Wisseldag bij Satys

OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Deze ochtend werd de OE-LCD uit de hal van Satys gereden en op het Delta-platform gezet. Daar begon de crew met de pre-flight checks.

OE-LCD Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS wordt op het Delta-platform gereden

Toen de kist eenmaal gereed was werden de motoren gestart. En onder het vluchtnummer “InternationalJetManagement925” werd naar het begin van baan 23 gereden voor een korte vlucht naar Hannover (EDDV).

Nieuwe klant

En nu er weer plek was ontstaan in de spuithal, liet een nieuwe klant niet lang op zicht wachten. Vanaf hetzelfde Hannover als waar de OE-LCD naar toe ging, verscheen de T7-BCH. Dit is een Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605 met constructienummer 5822.

T7-BCH Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605

Deze Challenger 605 is op 12 november 2009 gaan vliegen met de Canadese testregistratie C-GAIP. In februari 2010 werd dit de N605KR op naam van Bombardier Aerospace. In december van dat jaar werd de nieuwe registratie de A6-TLH in de Verenigde Arabische Emiraten op naam van ExecuJet Middle East. Zij verkochten het toestel in mei 2012 aan MAE Aircraft Management uit Bahrein. Toen werd de kist omgeregistreerd als A9C-TLH. Sinds 1 mei 2015 is dit toestel de T7-BCH, eerst op naam van PrivatAir Saudi Arabia en later op naam van Sky Lounge Services, de huidige eigenaar.

T7-BCH Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605

Beiroet

Het bedrijf Sky Lounge Services is gevestigd op Beirut Rafic Hariri Airport (OLBA) in Libanon. Dit is dan ook de thuisbasis van de T7-BCH. Het toestel vliegt onder callsign “TSM605”.  Toestellen uit het Midden Oosten zien we hier niet al te vaak, des te leuker deze bezoeker!

T7-BCH Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605

In 2015 is het interieur van deze privéjet met twaalf zitplaatsen opgeknapt en ook is toen het huidige kleurenschema aangebracht. Dit laatste is inmiddels kennelijk weer aan vervanging toe. Daar mag Satys zich de komende weken mee bezig gaan houden.

T7-BCH Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605

Na de landing werd de T7-BCH direct achter de follow Me aan naar de spuithal gedirigeerd. Normaal wordt er eerst op het Delta Platform gestopt, maar nu durfde men het aan om de piloten, die op dit veld onbekend waren, rechtstreeks naar hun eindbestemming te loodsen op het Foxtrot-platform. Daarna werd vlot de trekstang aangekoppeld en sleepte men de Challenger naar binnen.. De hangaardeuren gingen dicht en de werkzaamheden konden starten.

T7-BCH Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605

Geef een reactie