Teuge, 5 maart 2022 – Vanaf het vliegveld van Teuge opereert deze dagen een opmerkelijke Piper PA-31-350 Chieftain. Het toestel heeft een groen camouflage-schema alsof het een militair toestel betreft. Dat klopt! Die kleuren dankt deze Piper uit 1982 aan de tijd dat het vloog bij de Finse luchtmacht.
De Finnen kregen in 1983 de beschikking over een zestal van deze vliegtuigen ten behoeven van verbindingsdiensten. De registraties waren PC-1 tot en met PC-6. De Finnen maken doorgaans logische combinaties voor de registraties van hun toestellen. De PC-1/6 stonden dan ook voor Piper Chieftain. Zo had men ook een aantal Fokker Friendships die met “FF-“ werden aangeduid en Learjets als “LJ-“.
Vervangen
Tussen 2010 en 2014 zijn de Chieftains vervangen door een zestal Pilatus PC-12/47E turboprops. Daardoor konden de Chieftains afzwaaien van militaire dienst. En inmiddels hebben vier van de zes Chieftains hun weg gevonden als sleutelkist bij luchtvaartopleidingen in Finland.
TerraTec
Alleen de PC-1 en PC-2 vliegen nog. Dit zijn respectievelijk de OH-PAJ en OH-PAL geworden. Deze civiele Finse registraties hadden de toestellen ook al in 1983 korte tijd gehad, voordat ze aan de Finse luchtmacht werden overgedragen. Inmiddels zijn beide kisten overgeschreven naar Noorwegen als LN-TTA en LN-TTB.
Beide kisten kwamen op 18 april 2018 op naam te staan van TerraTec SA uit Oslo. Vandaar “TT” in de registraties. Korte tijd stond de LN-TTA in 2018 op naam van Blom Geomatics AS, vervolgens SG Finans AS en Tove Gjelsvik om per 4 december 2018 weer op naam van TerraTec AS te komen.
TerraTec is een onderneming die surveyvluchten uit kan voeren. Daarvoor beschikt men, naast de LN-TTA en LN-TTB ook over een derde Piper Chieftain (LN-TTC) en twee Cessna 208 Caravans (LN-LOL en LN-TER).
Walk around
Terug naar de LN-TTA, de nacht van vrijdag op zaterdag was koud in Nederland. Hierdoor was er ijs op de LN-TTA ontstaan. Maar daar kon deze Scandinaviër prima tegen! In Finland heeft dit toestel vast voor hetere… ehh… koudere vuren gestaan!
Een rondje om het toestel leverde nog wat aardige beelden op. In de staart is nog goed de oude luchtmachtregistratie PC-1 te zien. En als je goed kijkt ook de voormalige Finse civiele registratie OH-PAJ. Die registratie stond er overigens dubbel op, ook op de plek waar nu LN-TTA staat was dit aangebracht.
We zijn even door de knieën gegaan bij dit vliegtuig. Zo konden we het fotoluik zien onder in de romp. Dit luik zat dichtgeschoven zodat de gasplaat waardoor gefotografeerd wordt beschermd was.
Uit het deurtje liep een stroomkabel. Met de aangevoerde stroom werd verwarming in het toestel gevoed. Zo bleven de computers aan boord, benodigd voor de fotomissies, op temperatuur.
Aan de rechterkant zagen we bij de neus nog een uitlaatpijpje lopen. Wie weet waar die voor dient mag het roepen!
Het typeplaatje onder de staart van de kist stelt bij de LN-TTA niet veel voor. Alleen de registratie is aangebracht. Het constructienummer 31-8252076 staat hier niet op.
Wat bij deze Chieftain grappig is, zijn de knusse gordijntjes die voor de cabineramen hangen. Je zou met dit toestel op de gemiddelde camping in Bakkum dan ook geen flater slaan!
Tot slot, de waarschuwingsteksten “Danger / Propeller” ter hoogte van de propellers zijn in het Engels. Voorheen waren deze in het Fins.
Helder
We moesten voor het vertrek deze ochtend wel even geduld hebben. De bemanning van de LN-TTA stond in de startblokken, maar ondanks het zonnige weer was het toch niet helder genoeg voor de fotomissie. Na een tijdje wachten bij de kist klaarde het voldoende op en werden de motoren gestart.
Voordat de computers aan boord opgestart waren, verstreken nog eens twintig minuten. Al die tijd draaiden de motoren van de kist. Pas toen alle apparatuur gereed was kon uitgetaxied worden.
Het gas ging erop en de twin kwam halverwege de baan van Teuge los. Om direct de snelheid erin te houden werden al vlot te wielen ingeklapt. Deze verdwenen snel in de romp en vleugels. Daarna kon de kist op pad voor een van zijn geplande survey-vluchten boven ons land.
Veel bekijks!
Deze Piper Chieftain wist veel vliegtuigspotters naar Teuge te lokken. Zij zagen allen hun kans schoon om deze – inmiddels klassieke – voormalige warbird te vereeuwigen.
Kisten als deze zijn uiteraard meer dan welkom! Volgende keer de LN-TTB!?
Håper å se deg igjen! Vil du også ta LN-TTB til Teuge!? 🙂
4 gedachten over “Voormalige Finse luchtmachtkist voert surveyvluchten uit vanaf Teuge”
Het zou een benzinekachel kunnen zijn.
Het is inderdaad de uitlaat van de kachel, die leiden ze over de vleugel om geen vervorming van de foto’s te hebben door de warmte.
De pijp is de uitlaatverlenging van de AVGAS Janitrol combustion heater.
The Pipeline is exhaust pipeline from the heater. This week we have been flying aorund 35 hours in total inclusive Ferry from Norway. The heater has been used apx 1 hour in total. I prefer cold cockpit to keep myself awake. But my sensor operator in the back would like it hot. So he is sitting with big jacket. The Pipe is supposed to generate less sot then the original outlet. Less cleaning needed… Thank you for great article! It has been a very warm welcome here in NL and Teuge. Really enjoyd the active comminty of airplane entusiasts. I will come back soon with a completely rebuild Navajo. LN-PNB. With a big Radar dome under the plane. It will be parked in Teuge as home base.