Lelystad Airport, 10 maart 2022 – De mooiste registratie die je kunt hebben voor een Nederlandse jet is de PH-JET! Die letters zijn sinds 13 oktober 2021 aangebracht op de HondaJet HA-420 met constructienummer 42000017.
Deze kleine bizjet is het zeventiende productie-exemplaar van dit opmerkelijke vliegtuigtype. Opmerkelijk vanwege de positie van de motoren. Deze staan namelijk boven op de vleugels gemonteerd. Bij 99,9% van de vliegtuigen met een turbinemotor zijn deze onder de vleugels of achter aan de romp te vinden.
Gebouwd in de VS
De HondaJet wordt gebouwd door de Honda Aircraft Company, een onderdeel van de Japanse Honda Motor Company.
Hoewel het een Japans merk is worden toch de HondaJets niet gebouwd in het land van de rijzende zon. De fabriek van deze kleine privéjets staat in de Verenigde Staten in Greensboro, North Carolina.
De motoren van dit toestel zijn van GE Honda Aero Engines, een joint venture tussen GE Aviation (onderdeel van General Electric) en Honda Aero. De HF120 turbofans zijn de eerste motoren die uit deze samenwerking zijn ontsproten.
De HondaJet heeft een digitale cockpit met drie grote schermen. Dit flight deck is een Garmin G3000 suite.
In het passagierscompartiment is plek voor vier passagiers. Deze kunnen plaats nemen in een viertal luxe fauteuils. Tussen de cockpit en de vier stoelen is nog een extra zitplaats dwars geplaatst recht tegenover de deur. Er kunnen, inclusief crew dus zeven personen in het toestel.
Damesschoen
Het ontwerp van dit fraai gevormde toestel is van de Japanner Michimasa Fujino. Hij liet zich bij de neus van de HondaJet inspireren door de pumps met hoge hakken van de Italiaanse ontwerper Salvatore Ferragamo.
Oudste Europese HondatJet
De PH-JET is in 2015 gebouwd en kwam als N420TG op naam van de Honda Aircraft Company te staan. Vervolgens werd de registratie een aantal keer gewijzigd. Op 20 oktober 2015 naar N420EA, op 6 januari 2016 naar N420DE en weer op 2 februari 2016 naar N420HE. Nog altijd stond het toestel geregistreerd op naam van Honda Aircraft. Op 5 april 2016 kwam de kist als N420HE op naam van Rheinland Air Service (RAS) te staan. Dit is de Duitse vertegenwoordiger van de HondaJet en zij zijn gevestigd op de luchthaven van Mönchengladbach.
RAS liet het toestel op 3 februari 2017 als D-ITIM registreren, op naam van Privateways Luftfahrt. De D-ITIM was daarmee de tweede (na de M-HNDA) en is de oudste HondaJet met een niet-Amerikaanse registratie. Inmiddels vliegen er in Europa meer HondaJets, maar nog altijd niet veel.
Lang te koop
Zo’n twee jaar geleden werd de D-ITIM door Air Waterland op Lelystad Airport te koop aan geboden. Zij wisten het toestel uiteindelijk te verkopen en wel in Nederland. De Honda staat inmiddels op naam van Mofunda B.V.
De registratie is op een sticker in de staart aangebracht. Als je goed kijkt is daar nog één van de voormalige Amerikaanse kenmerken onder terug te vinden.
Op 21 januari 2022 vloog de PH-JET voor het eerst. Het toestel verbleef bij RAS en vloog van Mönchengladbach naar Münster Osnabrück en terug.
Ferry vlucht
Vandaag werd de PH-JET overgevlogen naar Lelystad Airport. Aanvankelijk zou het toestel al een paar weken eerder arriveren, maar een technisch euvel verhinderde dat toen. De vlucht vanuit het Ruhrgebied naar Lelystad nam slechts 37 minuten in beslag. Er werd gevlogen op maximaal 15.000ft.
Op Lelystad Airport komt de kleine bizjet te staan in de hangaar van Zeusch Aviation aan het “Charlie-platform”. Toch taxiede het toestel eerst naar de hangaar van Air Waterland aan het “Hotel-platform”.
Voor hun hangaar zal Air Waterland de HondaJet eerst voor de nieuwe eigenaar even poetsen. De kist heeft de laatste tijd veel buiten gestaan en dat heeft zijn sporen op de buitenkant achtergelaten. Zo kan het toestel een fris hoofdstuk beginnen in zijn vliegende carrière.
Niet de eerste
De PH-JET is niet de eerste HondaJet op Lelystad Airport. Die eer valt de N542HP ten deel. Deze Honda HA-420 HondaJet Elite is een iets nieuwere versie. Dit toestel bezocht Lelystad Airport ruim twee jaar geleden, op 12 januari 2020 om precies te zijn.
Met de komst van de PH-JET naar Lelystad Airport staat er weer een bizjet op dit vliegveld gestationeerd. Natuurlijk vergeten we de N125DE EA500 Eclipse niet, maar dat toestel verblijft bij toerbeurt in de Verenigde Staten en op Lelystad. De laatste privéjet die als vaste bewoner aangemerkt kon worden was de PH-PST. Deze Embraer EMB-500 Phenom 100 is in februari 2019 naar Duitsland verkocht.
4 gedachten over “PH-JET, de mooiste registratie voor een jet!”
Top verslag van deze prachtige dag op EHLE!
Helemaal eens, fantastische reportage en foto’s! Bedankt voor het warme onthaal namens de crew!
Zalige rapportage om te lezen. Het was leuk om em al in het Ruhrgebied te zien staan en erachteraan op de H binnen te taxien.
Prachtige machine!
Prachtige registratie voor een BizJet. Jammer dat ie naar Japan gaat