OY-SUR Partenavia P.68 Observer van Bioflight op Lelystad Airport

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

Lelystad Airport, 11 maart 2022 – Het Deense bedrijf Bioflight voert in Europa op tal van plaatsen survey-vluchten uit. De afgelopen jaren deed men dat veelvuldig vanaf Lelystad Airport. Tegenwoordig zien we de Partenavia’s en Vulcanairs een stuk minder frequent. Sinds Lelystad Airport een gecontroleerd veld is geworden met verkeersleiding zijn de Bioflight-vluchten aardig opgedroogd.

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

Deze vrijdag werden we blij verrast door de komst van toch weer een Bioflight toestel. En eentje die we nog niet eerder op Lelystad Airport hadden gezien, de OY-SUR.

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

Exact vier jaar geleden hebben we op AirOnline.nl uitgebreid aandacht besteed aan Bioflight en hun vloot. Dit artikel met een vlootoverzicht wordt overigens actueel gehouden door ons. Inmiddels hebben we hier van de meeste toestellen een foto staan. Maar, we missen er nog een paar…!

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

Tot deze vrijdag misten we ook de OY-SUR in ons fotoarchief. Dit is een Partenavia P.68 Observer, eentje met een glazen neus dus. En dit is best al een oudje. Het is de vierde Observer die bij Partenavia in Italië van de band liep. Dat was in maart 1981, inmiddels alweer 41 jaar geleden.

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

De productie van de Partenavia P.68 modellen is naderhand overgegaan naar Vulcanair. Zij bouwen sinds 1996 dit model nog steeds in een aantal varianten, waaronder een vernieuwde versie met een glazen neus, de P.68 Observer 2.

Historie

De OY-SUR kreeg als constructienummer 246-04-OB mee. Op 6 april 1981 werd dit toestel de D-GEMG, eerst op naam van Sportavia-Pützer en drie maanden later op naam van Rhein-Flugzeugbau, beiden op Dahlemer-Binz.
Sportavia-Pützer had voor Partenavia het prototype van de Observer ontwikkeld. De eerste Observers waren gewone P.68’s waarvan de neus werd omgebouwd. Pas later ging men de Observer op de productielijn bouwen.
De D-GEMG werd als demonstrator in Duitsland gebruikt. Medio 1982 stond het toestel te koop, met slecht vijftig uur op de teller en voor een vraagprijs van DM 398.000,00 / € 203.500,00 (exclusief BTW). Toen had deze kist al een fotoluik van 46 x 60 centimeter in de bodem zitten voor aerial fotografie. In november 1982 werd Michael Stollfuss de eigenaar en de kist kwam op Köln Airport te staan.

De D-GEMG op Farnborogh (UK) op 7 september 1982 (Foto: Noam Hartoch, collectie Peter-Michael Gerhardt)

In mei 1986 werd de D-GEMG weer te koop aangeboden door Rhein-Flugzeugbau, nu met 250 uur op de klokken en een vraagprijs van DM 360.000,00 / € 184.000,00 (exclusief BTW).
In juli 1986 werd de registratie D-GEMG doorgehaald en Sun-Air of Scandinavia AS uit Billund in Denemarken werd de eigenaar van de Partenavia. Zij lieten de kist per 29 juni 1986 inschrijven als OY-SUR.
Vanaf 26 maart 1997 werd Bio Consult AS de eigenaar van de OY-SUR. Vanuit dit bedrijf is later Bioflight ontstaan. Meer over Bioflight in het bedrijfsprofiel van Bioflight op AirOnline.nl. Bioflight werd formeel per 31 januari 2007 de eigenaar van het toestel. Rond die tijd is het toestel overgespoten van zijn zilvergrijs naar een wit uiterlijk met groene striping.

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

In het voorjaar van 2016 liet Bioflight de OY-SUR bij Vulcanair in Italië opknappen. Toen heeft het toestel zijn huidige (standaard Bioflight) kleurenschema gekregen.

OY-SUR Partenavia P.68 Observer

Tijdens dat groot onderhoud is in de staart het logo van Vulcanair Aircraft gekomen. Dit is evenwel nog een oorspronkelijke, door Partenavia gebouwde, P.68 Observer.

Vulcanair Aircraft op de staart, maar het is echt een door Partenavia gebouwd toestel

Copenhagen AirTaxi

Opmerkelijke genoeg is de OY-SUR vanaf 7 juli 2017 eigendom van AirZafari Greenland, een bedrijf dat rondvluchten verzorgt op Groenland. Tegenwoordig staat er geen Bioflight op de neus, maar Copenhagen AirTaxi. Toch wordt dit vliegtuig ingezet door Bioflight.

OY-SUR Partenavia P.68 Observer met Copenhagen AirTaxi op de neus

Tankstop

De OY-SUR deed Lelystad aan voor een tankstop en een bak koffie. Het toestel was eerder vanaf Rotterdam – The Hague Airport opgestegen en had zijn survey-baantjes getrokken in de buurt van Dronten. Omdat er kennelijk problemen waren op Rotterdam met de AvGas-voorziening werd gevraagd of het toestel op Lelystad Airport mocht landen. De toren besloot dat dit akkoord was. En als men ons hierover had geconsulteerd dan hadden wij hetzelfde advies gegeven! 🙂

OY-SUR Partenavia P.68 Observer weer met volle tanks op pad

Vlootoverzicht

Voor ons was de OY-SUR nieuw. Het is evenwel het oudste toestel in de vloot. Momenteel heeft Bioflight acht kisten in gebruik. Drie daarvan zijn Observer / Observer 2 toestellen met een glazen neus, de overige vijf zijn Vulcanair P.68C’s. Voor de toekomst staan er nog twee registraties gereserveerd voor nieuwe vliegtuigen. Hieronder het actuele vlootoverzicht.

RegistratieTypeC/NBouwjaarActiveOpmerking
OY-CAGPartenavia P.68 Observer243-03/0B1981Nocr 06-03-13 Roskilde
OY-GISVulcanair P.68C-TC485-52/TC2015Noto G-PDGV
OY-GNSVulcanair P.68C-TC483-50/TC2015Noto G-PDNX
OY-GPSVulcanair P.68 Observer 2475-39/OB22014Noto F-
OY-ILSVulcanair P.68 Observer 2466-36/OB22012Noto PH-SLC, EI-ODA
OY-INSVulcanair P.68C486/C2015Noto VH-CFE
OY-MISVulcanair P.68C500/C2017Noex I-PVDA, to OK-VOZ
OY-MLSVulcanair P.68C501/C2017Noto LN-UAV
OY-MNSVulcanair P.68C502/C2017Yes
OY-SNSVulcanair P.68C504/C2018Yes
OY-SPSVulcanair P.68 Observer 2505-48/OB22018Yes
OY-SURPartenavia P.68 Observer246-04/OB1981Yesreg to AirZafari Greenland, ops by Copenhagen AirTaxi
OY-SYSVulcanair P.68C506/C2018Yes
OY-TNSVulcanair P.68C510/C2019Yes
OY-VNSVulcanair P.68C511/C2020Yes
OY-VPSVulcanair P.68 Observer 2495-50/OB22020YesShark c/s
OY-YNSVulcanair P.68C518/C2022YesEagle c/s
OY-ZNSVulcanair P.68C5../C-reg reserved

Met dank aan Peter-Michael Gerhardt voor de Duitse historie van de OY-SUR.

4 gedachten over “OY-SUR Partenavia P.68 Observer van Bioflight op Lelystad Airport

Geef een reactie