Aantikken en terug

De G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS kleurt mooi in het avondlicht

Lelystad Airport, 24 maart 2022 – Even voor zeven uur landde deze avond vanuit Oxford de G-ETET. Deze turboprop is een Piper PA-46-600TP M600 SLS, het topmodel momenteel uit de folder van het Amerikaanse merk Piper Aircraft.

G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS

Dit toestel is eind 2019 gebouwd en kreeg constructienummer 4698107 mee. Sinds 24 juni 2020 staat dit toestel in Engeland ingeschreven. Eerst op naam van Bristish European Aviation Ltd. en per 6 december 2021 op naam van Livingstone Aviation Ltd. Voor die tijd vloog de kist in de Verenigde Staten met de testregistratie N607LX.

Gezichtsmaskers
De N607LX stond eind maart 2020 nog in de Piper-fabriek op Vero Beach Regional Airport in Florida. Dat was op het moment dat de medewerkers van Piper spontaan aan de slag gingen om gezichtsmaskers te maken voor het lokale Cleveland Clinic Indian River Hospital. Toen was de coronapandemie nog maar net begonnen en was er dringend behoefte aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Om die nood te leningen staken de medewerkers van Piper de handen uit de mouwen. Aan deze bijzondere actie hebben we in 2020 in een artikel al eerder aandacht besteed.

De N607LX in de fabriek van Piper eind maart 2020 terwijl men gezichtsmaskers maakt (foto: © Partick Dove / TCPALM)

Vaak geziene gast

Dit toestel doet de laatste tijd zeer regelmatig Nederland aan. Telkens voor een zeer kort verblijf. Het is steeds aantikken en terug. Niet alleen vandaag was de G-ETET op Lelystad te zien, ook afgelopen maandagmiddag, 21 maart, vereerde deze kist de Flevopolder met een bezoekje. Op 17 maart was Schiphol de gelukkige landingsplaats. 2 maart viel Teuge in de prijzen, 27 en 28 februari Rotterdam – The Hague. 19 februari Lelystad nog weer een keer, enzovoort. Meestal wordt gelijk retour gevlogen naar Oxford, een enkele keer is Oostenrijk de bestemming. We kunnen dan ook stellen dat deze kist haar uurtjes wel maakt!

G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS

Safety, Luxury en Support

Piper ontwikkelde in 2016 de M600 uit de Piper PA-46 Malibu. Voor de M600 werd een compleet nieuwe vleugel ontworpen. In 2019 verving Piper de M600 voor de M600/SLS. De toevoeging SLS staat voor Safety, Luxury en Support.

G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS

HALO Safety System

In de cockpit bevindt zich een Garmin G3000 instrumentarium. Meest in het oog springende aanpassing is het Garmin autoland systeem. Dit wordt door Piper het HALO Safety System genoemd en stelt een passagier middels een druk op de noodknop in staat om het toestel automatisch naar het dichtstbijzijnde vliegveld te laten vliegen, te laten landen en de motor na de landing uit te laten zetten. Dit kan een uitkomst bieden als de piloot onwel is geraakt of erger. Naast de M600/SLS heeft ook de nieuwste generatie Cirrus Vision Jet SF50 dit systeem.

G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS

De M600 is uitgerust met een forse Pratt & Whitney PT6A-42A van 600 pk (440 kW) turbinemotor. Voor op de neus zit een vijfbladige prop. De kist heeft een drukcabine en biedt plaats aan zes personen.

G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS met een forse Pratt & Whitney PT6A

Korte stop

Na de landing werd de G-ETET het laatste zonneschijnsel van deze mooie voorjaarsdag op het Delta-platform geparkeerd. De kist werd niet afgesloten, de deurtjes bleven open staan. Dat was een voorteken voor maar een kort verblijf. Na ongeveer tien minuten werd de turbinemotor alweer gestart en tegen een mooi kleurende avondlucht werd uitgetaxied naar holdingpoint Sierra5 van baan 05.

De G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS taxiet uit tegen een mooie avondlucht

De overige toestellen die op pad gingen voor night-VFR-vluchten vormden geen belemmering voor de toren om de G-ETET direct bij aankomst op Sierra5 zijn startklaring te geven. Daarna rolde de Piper vlot de baan op en begon aan de IFR terugvlucht. Nam de heenvlucht nog 1:27 uur in beslag, de terugweg werd in 1:15 uur afgelegd.

G-ETET Piper PA-46-600TP M600/SLS on the road again

Geef een reactie