Vervangende Volkswagen

D-CVAA Pilatus PC-24 taxiet het Delta-platform op

Lelystad Airport, 26 maart 2022 – Om 19:20u, met het invallen van de duisternis, landde op Lelystad Airport de D-CVAA. Deze Pilatus PC-24 (c/n 146) van Volkswagen AirService GmbH was halsoverkop opgetrommeld vanuit de thuisbasis Flughafen Braunschweig-Wolfsburg (EDVE). Wat was het geval; op Teuge was eerder deze dag rond half vier de D-CHMS Pilatus PC-24 (c/n 221) geland na een vlucht vanuit Innsbruck. Dit toestel wordt gevlogen door de Duitse onderneming Platoon Aviation en wordt ingezet ten behoeve van Volkswagen AirService.

De D-CHMS Pilatus PC-24 was eerder deze middag op Teuge geland en ging kapot (Foto: Bart Hoekstra)

Kapot

Nu staan de Pilatus vliegtuigen doorgaans bekend om hun betrouwbaarheid en degelijkheid als was het een Zwitsers zakmes. Alleen helaas werd de bemanning van de D-CHMS op Teuge geconfronteerd met het zeldzame feit dat hun vliegtuig kapot ging. Er kon niet meer mee gevlogen worden. De geplande vlucht van het toestel naar Farnborough (EGLF) in Engeland kon dan ook niet plaatsvinden.

Volkswagen AirService
Het bedrijf Volkswagen AirService GmbH is een dochterbedrijf van Volkswagen AG, het bedrijf met automerken als Volkswagen, Porsche, Audi, Skoda, SEAT, Lamborghini en Bentley. Deze luchtvaarttak is opgericht om hooggeplaatste medewerkers tussen de wereldwijd verspreide vestigingen te vervoeren. Voorheen waren de toestellen geregistreerd op de Kaaiman Eilanden, tegenwoordig in Duitsland.
De vloot bestaat momenteel uit twee Dassault Falcon 8X toestellen (D-AGBA en D-AGBB), drie Falcon 7X exemplaren (D-AGBE, D-AGBF en D-AGBH) en twee Pilatus PC-24’s (D-CVAA en D-CVAB). De betekenis van de letters “VA” in de registratie van de PC-24’s laat zich niet moeilijk raden, Volkswagen AirService.

De D-AGBH Dassault Falcon 7X van Volkswagen AirService op Schiphol (23 februari 2019)

De vluchtnummers van Volkswagen AirService beginnen met “BTX”. Dat is een afgeleide van “Beetle”, de Engelse benaming van de meest bekende Volkswagen die ooit gebouwd is, de Kever. De Pilatus PC-24 die op Teuge was geland had vluchtnummer BTX261.

Vervangend vervoer

Volkswagen laat zijn gestrande passagiers niet in de kou staan. Net als bij het stukgaan van een auto binnen de garantietermijn, leverde men ook in dit geval vervangend vervoer.

D-CVAA Pilatus PC-24 met inmiddels de cabineverlichting aan

Bij de thuisbasis in Braunschweig-Wolfsburg stond de D-CVAA klaar om als vervangend vervoermiddel ingezet te gaan worden. Die kist werd dan ook snel met twee bemanningsleden naar Nederland gestuurd. Omdat de daglichtperiode inmiddels ten einde liep werd er niet voor gekozen om als night-VFR-vlucht op Teuge te landen, maar werd er koers gezet naar Lelystad Airport. Onder het vluchtnummer BTX3C meldde de D-CVAA even na zeven uur op de frequentie van de toren.

D-CVAA Pilatus PC-24 met het laatste beetje daglicht op de achtergrond

Korte stop

Na de landing op Lelystad Airport werd de D-CVAA naar het Delta-platform gedirigeerd. Ondertussen waren de passagiers van Teuge naar Lelystad gereisd en stonden klaar om gelijk in te stappen. De Pilatus liet er geen gras over groeien en wilde zo snel mogelijk weer door. De rechter motor bleef bijvoorbeeld idle draaien.

De koffers worden via de grote vrachtdeur ingeladen

Nog even snel wilde de aanwezige marechaussee de paspoorten van de bemanning zien. Ondertussen was de (felle!) cabineverlichting aangezet om de passagiers te verwelkomen. Nadat via de grote vrachtdeur aan de linker zijkant de koffers waren ingeladen ging ook de deur van de cabine gelijk dicht.

De deur gaar alweer dicht

On the road again

Na de toestemming om ook de tweede motor weer te starten werd overgeschakeld naar de toren frequentie en taxiede de Pilatus uit naar holdingpoint Sierra7 van baan 05. Dat is helemaal aan het begin van de baan. De D-CVAA had hierdoor de volle 2.700 meter baanlengte ter beschikking. Meer dan zat voor een PC-24. Dit toestel heeft niet veel baan nodig en dat werd vanavond weer bewezen. Al met al hing de D-CVAA 25 minuten na de landing op Lelystad Airport alweer in de lucht.

D-CVAA Pilatus PC-24 klaar om te taxiën
Op weg naar het uiterste begin van baan 05

Het vertrek vond onder VFR-condities plaats en met hetzelfde vluchtnummer als bij aankomst, BTX3C. Kort na de start schakelde de D-CVAA over naar Dutch Mill om vanaf daar over te gaan naar een IFR-vlucht richting Farnborough. Dat werd uiteindelijk een vluchtje van een uur.

De D-CVAA Pilatus PC-24 had maar een klein stukje baan nodig

Met dank aan Bart Hoekstra voor het aanleveren van zijn foto van de D-CHMS op Teuge en dank aan de ontwikkelaars van Canon. Door hun R5 systeemcamera waren we in staat om met de invallende duisternis toch nette foto’s te maken, zonder statief of flitser. 🙂

 

 

 

 

 

2 gedachten over “Vervangende Volkswagen

  1. Leuk verhaal met mooie foto’s! Het “idle” laten draaien van rechter motor, zal waarschijnlijk de QPM (quiet power mode) geweest zijn, hierbij wordt stroom aan het toestel geleverd en kan de airco draaien zonder dat daar een ground power unit voor nodig is.
    Het systeem is zelfs zo geavanceerd dat het niet meeteld voor de draaiuren van de motor.

    1. Hallo Harmen,

      Dank woor je reactie. Je zal vast gelijk hebben! Over de radio werd alleen aan de toren gemeld dat men de rechter motor op idle wilde laten draaien i.v.m. geplande snelle vertrek.

      Groet,
      Berend Jan Floor

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren