Lelystad Airport, 25 maart 2022 – Op vrijdagmiddag 25 maart 2022 bracht een leuke klassieker een bezoekje aan Lelystad Airport. Het betrof de inmiddels 62-jarige G-ARHB. Dit is geen ERCO (The Engineering and Research Corporation) Ercoupe, maar een veel zeldzamere Forney F-1A Aircoupe. Deze gele rakker is een latere versie van de ERCO Ercoupe, in een beperkte oplage gebouwd in een andere fabriek.
De ERCO Ercoupe kenmerkt zich doordat het toestel ontworpen is zonder voetenstuur. Het was de bedoeling dat iedereen die kon autorijden ook kon leren vliegen op dit toestel. De Forney F-1A Aircoupe is evenwel een versie met een voetenstuur. In Nederland verblijven momenteel drie ERCO Ercoupes , één op Teuge (PH-NCE), één op Hilversum (N94432) en één op Lelystad (N99280).
Nadat de Forney Aircraft Manufacturing Co. in 1955 de rechten van de Ercoupe van ERCO had overgenomen startten zij de productie van dit model opnieuw op. De fabriek van Forney stond in Fort Collins, Colorado. Er volgde een serie van 115 toestellen die werden aangeduid als F-1 Aircoupes. Dit model was gebaseerd op de Ercoupe 415G en was uitgerust met een Continental C-90-12F motor van 90 pk (66 kW). Deze productie liep tot 1959.
Vervolgens verkocht Forney de luchtvaartactiviteiten aan de stad Carlsbad in New Mexico. De productie kwam in handen van Air Products, een bedrijf dat door de stad Carlsbad was opgericht. Air Products bouwde tot 1962 in totaal nog 50 Forney F-1A’s (zoals de G-ARHB), beginnend bij c/n 5715. Het verschil met de F-1 waren, naast de introductie van het voetenstuur, een aantal technische wijzigingen en een iets verhoogd startgewicht. Een F-1A Aircoupe moest begin jaren zestig $ 7.450,00 kosten en werd aangekondigd als “New Aircoupe”.
Daarna gingen de rechten in 1963 opnieuw over in andere handen, nu naar Alon. Zij bouwden de F-1A als A-2 en A-2A in een serie van respectievelijk 244 en 52 exemplaren. Grootste verschil was het toepassen van een schuifkap in plaats van de raampjes die in de romp verzinken. Nog weer later, in 1967, ging Alon op in Mooney en werd dit vliegtuig als Mooney M-10 geproduceerd (61 stuks). De meeste Ercoupe/Aircoupe modellen zijn evenwel door ERCO gebouwd. In totaal is te teller (inclusief alle opvolgende modellen) blijven steken op het respectabel aantal van 5.604 toestellen.
De G-AHRB is in 1960 gebouwd en heeft als constructienummer 5733. Als motor heeft deze kist een Continental O-200-A in tegenstelling tot de standaard C-90.
Dit toestel staat al sinds 17 april 1964 in Engeland ingeschreven als G-ARHB. Tot voor kort stond de G-ARHB te koop met 9.620 vlieguren in het logboek en slechts 30 uur na een grote revisie. Sinds 3 maart 2022 is dit toestel toe aan zijn dertiende Britse eigenaar, Michael Alfred Peare.
Kennelijk moest het nieuwe eigenaarschap gevierd worden met een tourtje richting het vaste land van Europa. De G-ARHB was op 21 maart 2022 naar Midden Zeeland gevlogen. Daar verbleef het kistje tot de 25e. Vervolgens werd naar Lelystad Airport gevlogen en later in de middag naar Hilversum. Daar werd een nachtstop gemaakt.
De volgende dag, 26 maart, is de G-ARHB naar België gevlogen, onder andere naar Grimbergen en toen door naar het zuiden van België. Op 27 maart werd het kanaal weer overgestoken richting Engeland.
De inzittenden van de Forney F-1A Aircoupe kunnen we naar ons idee wel bestempelen als luchtvaartliefhebbers. Er werd namelijk tijdens het taxiën op Lelystad Airport druk gefotografeerd vanuit het kistje om zo de toestellen die gepasseerd werden vast te leggen. 🙂