
Leeuwarden, 8 april 2022 – De Dutch Hawker Hunter Foundation (DHHF) heeft na zo’n 12 jaar haar Hawker Hunter F.6A verkocht. Dit toestel met de civiele registratie G-KAXF / N-294 zal verhuizen naar Canada. De Hunter krijgt evenwel een Amerikaanse registratie. Het toestel wordt overgenomen door Lortie Aviation. Dit bedrijf zal met de eenpersoons Hunter gevechtstrainingen aan luchtmachten gaan geven. Voor dat doel krijgen in de Verenigde Staten en Canada tegenwoordig veel afgedankte gevechtstoestellen een tweede (of in dit geval derde) carrière.

De DHHF moet afscheid nemen van het toestel omdat de vraag naar het voorvliegen met een historische Hawker Hunter op vliegshows en evenementen in Europa sterk is afgenomen. Dit komt mede door de coronapandemie. Daarnaast maken de sterk gestegen kosten voor het vliegen met een dergelijk vliegtuig het onmogelijk om het toestel in Nederland te houden. Een tendens die we al meer gezien hebben. Denk maar aan het vertrek uit Nederland van de Fouga CM-170R-1 Magister van de Dutch Historic Jet Association (DHJA) in 2018 gevolgd door de Catalina in 2019. Helaas…

De G-KAXF (c/n S4/U/3361 ) is in 1956 gebouwd en ging bij de Royal Air Force vliegen als XF515. Het toestel heeft tot 1995 bij diverse Britse squadrons gevlogen. Vervolgens werd de kist als G-KAXF verkocht aan Kennet Aviation op North Weald. De letters “KA” in de registratie verwijzen hierbij naar de toenmalige eigenaar en “XF” naar de twee letters van de voormalige militaire registratie XF515. De Hawker Hunter werd gerestaureerd en in 1998 vloog het toestel voor het eerst civiel, toen in de kleuren van het 43 Squadron op RAF Leuchars in Schotland. Hier had de XF515 in 1958 gevlogen.


Op 20 oktober 2007 kwam de G-KAXF in Nederlandse handen en kwam op naam van Age Offringa te staan. Dat werd per 1 december 2008 gewijzigd in de Stichting Hawker Hunter Foundation. Het toestel werd gereed gemaakt om naar Nederland te gaan bij Hunter Flying op Exeter. Toen is ook het toestel overgespoten in de kleuren van de Koninklijke Luchtmacht en kreeg de Hunter het fictieve kenmerk N-294 opgespeld. Uiteindelijk zou de kist in april van 2009 voor het eerst op Leeuwarden landen.

Per 10 maart 2022 is de G-KAXF uitgeschreven van het Britse luchtvaartregister met de opmerking “verkocht naar de Verenigde Staten”. De nieuwe registratie is op dit moment nog niet bekend.

Voor de toekomst zal de DHHF zich gaan richten op het vliegen met de G-EHLW / N322. Deze Hunter T.68 werd in januari 2021 in Zwitserland aangeschaft ter vervanging van hun tweezits Hunter T.8C met de registratie G-BWGL / N-321. Dat toestel was niet meer luchtwaardig te maken en is op 12 juli 2021 uitgeschreven. In Zwitserland werd een vervangend toestel gevonden.

De vervanger G-EHLW (ex HB-RVP / J-4205) werd op 1 december 2021 ingeschreven op naam van de Stichting Hawker Hunter Foundation en staat momenteel nog op het vliegveld van Altenrhein in Zwitserland. Het toestel is wel al in de (zilveren) kleuren gespoten van de Koninklijke Luchtmacht. De hoop is dat dit toestel voor juli 2022 naar Leeuwarden kan komen.

De spoeling wordt dun met Europese Hawker Hunters. Er blijven er nog maar een paar over. We kijken er dan ook naar uit om hopelijk later dit jaar te kunnen genieten van de “nieuwe” tweezitter op Leeuwarden. Buiten kijf staat dat de nog zeldzamere eenzitter G-KAXF node gemist zal worden.
