Teuge, 11 april 2022 – Na jaren van stilstand koost de PH-CJI Cessna 560XL Citation Excel weer het luchtruim. Op 11 april 2022 vertrok het toestel vanaf Teuge voor een korte vlucht richting Rotterdam – The Hague Airport. Daar zal de kist bij Rijnmond Air Services het nodige aan onderhoud en updates gaan krijgen. Zo was de flightcomputer niet voorzien van de laatste set met data. Het bleek geen onoverkomelijk probleem. Rotterdam werd op deze mooie vliegdag moeiteloos gevonden.
De PH-CJI stamt uit 2000 en draagt constructienummer 560-5128. Korte tijd heeft deze bizjet de Amerikaanse registratie N5228Z gedragen en het zou eerst de PH-GJI worden, maar dat werd gewijzigd in PH-CJI. Het toestel was indertijd gekocht door Cartier Europe in Amsterdam. Dit bedrijf, bekend van luxe juwelen, vloog al langer met bizjets en kocht in 2000 maar gelijk twee van deze toestellen. Het andere toestel zou de PH-RSA (c/n 560-5110) worden.
In 1994 schafte Cartier een tweetal Cessna 560 Citation V Ultra’s aan. Deze kregen de registraties PH-MDC en PH-VLG. De twee Cessna 560XL Citation Excels PH-CJI en PH-RSA werden daarna aangeschaft. Dat was in 2000.
Vervolgens kwamen in 2008 de PH-CIJ en PH-RID. Dat waren Cessna 680 Citation Sovereigns. Je merkt het, de toestellen worden steeds een stapje groter en duurder.
In 2014 werd opnieuw bij Cessna een bestelling gedaan, nu voor twee Cessna 680 Citation Sovereign+ exemplaren. Dit werden de PH-CTR en PH-RLG.
Ook die toestellen zijn weer ingeruild. Alleen nu is men bij Dassault Aviation gaan shoppen. Het resultaat is dat er nu twee Dassaault Falcon 2000EX-en op de stoep staan. Dit zijn de PH-JWL (2019) en PH-WTC (2018).
Naar Uniwest
De PH-CJI en PH-RSA werden door Cartier op 25 november 2008 verkocht aan de Uniwest Group op Teuge. De thuisbasis van de toestellen werd één van de grote hangaars die Uniwest beheert op Teuge. En helaas bleven de hangaardeuren sindsdien meestal gesloten. De beide Cessna Citations zagen maar weinig het daglicht en vlogen slechts sporadisch.
Van de PH-CJI raakte het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) op 2 september 2009 verlopen. Exact een jaar later was ook het BvL van de PH-RSA niet meer geldig. Beide toestellen verdwenen respectievelijk op 6 januari 2012 en 31 oktober 2011 uit het Nederlandse luchtvaartregister. En al die tijd stonden de toestellen op Teuge te verstoffen.
Licht aan de horizon verscheen toen de PH-CJI op 12 december 2013 weer werd ingeschreven. Op 7 mei 2014 zou de PH-RSA dit voorbeeld volgen. Beide kisten bleven op naam staan van de Uniwest Group. Alleen ook nu zouden deze Citations maar heel weinig het luchtruim kiezen.
MirAIR
De Uniwest Group had tot voor kort ook nog de PH-CMW Cessna 525 CitaionJet CJ1 in de vloot. Ook voor deze kist gold dat het maar weinig de wind onder de vleugels voelde stromen. Per 7 februari 2022 is dit kistje echter verkocht aan MirAIR uit Groningen. Zij vliegen inmiddels regelmatig met de PH-CMW.
MirAIR B.V. bestaat als naam sinds juni 2021. Daarvoor ging deze onderneming, in een andere tak van sport, door het leven met de naam TRIUM-Health B.V. MirAIR biedt privévluchten aan, maar ook vliegen door middel van flight sharing of by-the-seat-vluchten is mogelijk. Bij die laatste vorm betaal je alleen voor de stoel die je afneemt. In de winter zet MirAIR luchtbruggen op naar populaire wintersportgebieden, in de zomer doet men dat naar zonnige oorden in Spanje, Frankrijk, Italië of Marokko. Afgelopen winter pendelde de PH-CMW bijvoorbeeld geregeld tussen Groningen en Innsbruck heen en weer om wintersporters te vervoeren.
Opgepoetst
De PH-CJI zal binnenkort door MirAIR gebruikt gaan worden. De laatste tijd is de PH-CJI gereed gemaakt om te gaan vliegen. Door MirAIR is de PH-CJI opgepoetst en afgestoft. Het voormalige juweel van Cartier heeft haar glans weer teruggekregen.
Vandaag vertrok de Cessna vanaf Teuge. Bij het uittaxiën werden de kleppen van de straalomkeerders even getest.
Voor de start moest de PH-CJI korte tijd wachten op overig verkeer in het circuit. Toen er even niemand op baseleg of final “hing” draaide de Citation baan 08 op en gaf vol gas.
Via een rondje Veluwe werd koersgezet naar de Maasstad. Na de nodige TLC op Rotterdam – The Hague zal de PH-CJI weer “back in business” zijn.
Een gedachte over “Voormalig Cartier juweel door MirAIR weer opgepoetst”
Leuke info & achtergrond, had ze inderdaad al tijden niet meer gezien! Blij dat ze weer in gebruik zijn genomen.