
Teuge, 11 april 2022 – De Cessna 172R Skyhawk (c/n 17281009), waarmee vorig jaar – de toen 18 jarige – Travis Ludlow als jongste piloot ooit de wereld rondvloog, is weer omgeregistreerd naar zijn oude kenmerk, PH-STU. Tussen 29 mei 2021 en 12 juli 2021 maakte Travis met deze Cessna de reis van zijn leven. Op dat moment was het toestel tijdelijk voorzien van een Amerikaans kenmerk; N5010. In die registratie is, als je goed kijkt, “N SOLO” te zien, een verwijzing naar zijn solovlucht.

Die tijdelijke Amerikaanse registratie was nodig omdat de jonge piloot een IFR-licentie had behaald in de Verenigde Staten. Daardoor diende hij op een Amerikaans geregistreerd toestel te vliegen tijdens IFR-vluchten op zijn recordreis.

Omdat de oorspronkelijk voor deze vlucht bedoelde Piper PA-28-161 Cadet G-BWOI niet op tijd gereed was werd in Nederland de PH-STU van Gymnocarpae B.V. uit Amsterdam ingehuurd. De PH-STU is voorzien van een zeer zuinige Thielert Aircraft TAE 125 dieselmotor. Deze krachtbron maakte het mogelijk om, zonder extra brandstoftanks, de gewenste lange trajecten tijdens de reis te kunnen vliegen.

Bij het onderhoudsbedrijf Hangar One op Teuge werd de Skyhawk gereed gemaakt voor zijn wereldrecordvlucht. Daarbij is het instrumentarium onder andere aangepast aan de wensen en eisen voor deze lange reis. Zo werd er onder andere een Garmin GFC500 Autopilot, GTS 800 Traffic Advisory System en een GSR56 Sat Comm System met data-link weather system gemonteerd.




Voor de wereldreis werd het toestel ontdaan van zijn oorspronkelijke striping. De toen witte kist werd vervolgens beplakt met diverse stickers van de bij deze reis benodigde sponsoren. Ook de naam van Hangar One verscheen prominent op de neus.

Na de geslaagde recordvlucht, die begon en eindigde op Teuge, bleef de N5010 bij Hangar One achter. De afgelopen maanden is het toestel ontdaan van de sponsorstickers, op één na; die van Hangar One is op de neus blijven zitten.

Het plaatje van het constructienummer is blijven zitten. Het vuurvaste plaatje met de registratie erop is gewisseld.


Verder heeft het toestel dezelfde striping teruggekregen, maar wel in nieuwe frisse kleurtjes. Op 4 februari 2022 werd de de registratie PH-STU opnieuw aan het toestel toegekend en ook is de kist weer op naam gekomen van zijn vorige Nederlandse eigenaar.

Voorheen stond de PH-STU gestationeerd op Lelystad Airport. Het ziet er nu naar uit dat het kistje vanuit de locatie van Hangar One op Teuge gaat vliegen. De huidige eigenaar heeft er wel een speciaal toestel aan overgehouden. Een kist met een mooie cockpitupgrade en een stoer verhaal in de logboeken!

Aan deze record-Cessna hebben we tijdens het VERTREK en de AANKOMST al eerder aandacht besteed op AirOnline.nl.