Hilversum, 15 april 2022 – De Stichting Project Spitfire vond het een goede vrijdag om op deze Goede Vrijdag het glas te heffen op feit dat hun Supermarine Spitfire Mk.26B PH-PSF vliegt en vanaf nu operationeel inzetbaar is. Voor die gelegenheid waren een aantal deelnemers, vrienden en relaties van de Stichting uitgenodigd in Restaurant Vliegveld Hilversum.
Alleen voordat het glas werd geheven kon eerst genoten worden van een paar fly-by’s van de PH-PSF. De Spitfire kwam tevoorschijn uit de hangaarbox, die door de eigenaren van de PH-AED beschikbaar is gesteld. De baan 07 was in gebruik en dus kon de piloot van dienst, Victor Telkamp, de PH-PSF mooi in de start al langs de genodigden vliegen.
Even voor de PH-PSF uit was ook Hanno Wesdorp opgestegen met zijn North American AT-6A Texan N13FY. Samen zouden de toestellen elkaar op downwind ontmoeten voor een korte formatievlucht.
Gezamenlijk kwamen de kisten laag over de baan gevlogen. Een spectaculair gezicht! Daarbij viel op dat de zware Chevy V8-motor in de Spitfire een bescheiden geluid maakte, zeker ten opzicht van de imposante stermotor van de Texan. Prettig voor ieders oren, zeker voor de kleine minderheid in de omgeving van het vliegveld die gevoelig is voor vliegtuiggeluid.
Na de gezamenlijke fly-by kwam de Texan eerst alleen nog even spectaculair langs. Win-win situatie, na de passage lag het veld er weer keurig gemaaid bij! 🙂
Daarna volgde nog twee keer de PH-PSF. Bij de laatste passage maakte de Spit een victory (of Victor?) roll.
Na de landing parkeerde de PH-PSF bij het platformpje op bij de pomp. Zo konden de genodigde het toestel even van dichtbij bekijken. Na dit alles was het tijd om op het toestel en de Stichting te proosten. Jeroen van den Berg, voorzitter van de Stichting, nam kort het woord en dankte iedereen die bij het luchtwaardig maken van het toestel betrokken is geweest.
Nu het toestel gereed is om te vliegen zullen de twintig deeleigenaren ermee op pad gaan. Van die twintig gaan er acht daadwerkelijk de originele Spitfire stuurknuppel ter hand nemen. De overige personen zullen in de backseat meevliegen.
Nog niet alle piloten zijn klaar om op de tailwheel-kist te gaan vliegen. Daarvoor moet men eerst minimaal 100 succesvolle landingen met een staartwielkist gemaakt hebben. Voor die trainingen wordt met name de PH-GBA Piper Super Cub op Hilversum ingezet.
Meer lezen over de PH-PSF? De volgende artikelen hebben we al eerder gepubliceerd:
4 gedachten over “Project Spitfire viert operationele inzetbaarheid van hun PH-PSF”
Wat een prachtige foto’s weer, Berend-Jan, en opnieuw een zeer informatief en leuk geschreven verhaal.
merveilleux ! cela redonne du baume au coeur après l’accident du Hurricane OO-HUR !
Quelle motorisation se trouve sur le spit ? un V8 ? Quelle puissance ?
Hij is helaas vandaag nu niet meer in de lucht….
Ja ontzettend balen voor de eigenaren. Wellicht bij de reparatie nu overwegen over te stappen van Chevy motor op voor luchtvaart meer betrouwbare Continental of Lycoming. Geen idee of dat past overigens…