MetaSensing vliegt met speciale Piper Navajo vanaf Teuge

LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo

Teuge, 11 april 2022 – Het Italiaans/Nederlandse bedrijf MetaSensing Radar Solutions vliegt momenteel vanaf Teuge met een Piper PA-31-310 Navajo met een bijzondere modificatie. Onder het toestel is een flinke radarbult gemonteerd. Met deze opvallende uitvoering troffen wij het toestel en haar bemanning op Teuge en kunnen daardoor wat meer tekst en uitleg geven over dit bijzondere vliegtuig.

De grote radarbult onder de LN-PNB

De LN-PNB wordt sinds mei 2012 gevlogen door het Noorse bedrijf Blom Aviation. De Noorse Piper PA-31-310 Navajo is een regelmatig geziene gast op Teuge. Deze oude dame uit 1970 is met constructienummer 31-609 één van de eerste Navajo’s die door Piper gebouwd is. Het toestel heeft in de Verenigde Staten als N6714L gevlogen en is daarna naar Finland als OH-PNB geëxporteerd. In Finland vloog dit toestel als survey kist en had voor dat doel al een fotoluik in de romp zitten.

OH-PNB Piper PA-31-310 Navajo op Lelystad Airport, 9 februari 2006 (Foto: Berend de Vries)

Door het bedrijf Airborne Technologies uit het Oostenrijkse Wiener Neustadt is in de tweede helft van 2021 in opdracht van MetaSensing een grote radome onder de kist geplaatst. Op 11 augustus 2021 arriveerde de LN-PNB in Oostenrijk voor de ombouw.

Bij de deur is de “handtekening” van Airborne Technologies te vinden
LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo on short final

Dit stukje maatwerk was begin van dit jaar klaar en op 18 januari 2022 kreeg men toestemming om testvluchten met deze modificatie uit te voeren. De eerste vlucht werd de dag daarop, op 19 januari 2022, uitgevoerd. Sinds 18 maart 2022 heeft Blom Aviation de EASA-toelating (Bewijs van Luchtwaardigheid) om met de aangepaste Navajo testvluchten uit te voeren voor opdrachtgever MetaSensing.

LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo
LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo

MetaSensing is gespecialiseerd in de ontwikkeling van een Synthetic-Aperture Radar (SAR) en werkt hiervoor samen met de European Space Agency (ESA). De ESA is gehuisvest in Noordwijk en het is dan ook niet toevallig dat MetaSensing ook daar haar zetel heeft.

MetaSensing werkt voor de ESA
Op de romp is een sticker van MetaSensing Radar Solutions te vinden

Met de SAR kunnen vanaf satellieten vanuit de ruimte scherpe twee- en driedimensionale beelden gemaakt worden. Door de SAR kunnen, met een relatief kleine radar, beelden met een hoge resolutie geproduceerd worden.

LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo

De radarkoepel onder de LN-PNB is gemaakt van koolstofvezel en is in staat om elektromagnetische microgolven van de KA- en KU-frequentieband door te laten. Satellieten in de ruimte gebruiken deze microgolffrequenties om te kunnen communiceren.

LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo

In de bult onder de Navajo zit een ronddraaiende arm met een SAR die de eerder genoemde KA- en KU-golven kan verwerken. De arm is verbonden aan een stabilisator in het toestel. Deze staat boven het fotoluik onder in de romp van de Navajo welke nu uitkomt in de radome. De apparatuur simuleert de beweging in de ruimte van een satelliet. Deze testopstelling zorgt ervoor dat MetaSensing hun radaropstelling kan uitproberen alsof de apparatuur zich al in de ruimte bevindt.

De testopstelling aan de binnenkant van de LN-PNB, het gele blok is de stabilisator boven het fotoluik

De modificatie aan de Navajo beïnvloed uiteraard het vlieggedrag van het toestel, maar niet veel. Zo is de snelheid van de kist zo’n 13 kts lager. Het verbruik is niet toegenomen, alleen omdat de kist langzamer vliegt duurt een vlucht relatief langer en kost daardoor meer brandstof.

LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo

Op 3 april 2022 arriveerde de LN-PNB vanuit Wiener Neustadt op Teuge. Op zondag 10 april werd een eerste korte testvlucht in de buurt van Teuge gemaakt. De dag daarop vloog de LN-PNB richting de Noordzee. Gedurende een vlucht van ruim 4,5 uur vloog de kist op 10.000 ft halverwege tussen Engeland en Nederland diverse testpatronen. Daarna kwam de Piper weer terug naar Teuge.

De route van de LN-PBN op 11 april 2022 richting de Noordzee
Detail van de figuren die boven de Noordzee zijn gevlogen door de LN-PNB op 10.000 ft

Deze lange vlucht was niet erg comfortabel voor de crew. Behalve dat het best koud was op 10.000 ft was er ook niet al te veel zuurstof op die hoogte. Nu is op 10.000 ft extra zuurstof nog niet nodig, maar na 4,5 uur op die hoogte vliegen kun je best wel wat vermoeid raken.

Het aantal zitplaatsen in de kist is beperkt

De testvlucht van 11 april 2022 werd uitgevoerd door de piloot Thomas A. Jamne, Adriano Meta, de CEO en oprichter van MetaSensing en Hugo Keryhuel. Hij is software development engineer bij MetaSensing.

De crew (v.l.n.r.): Hugo Keryhuel, Adriano Meta en Thomas A. Jamne

Voor de piloot is Teuge geen onbekende startplek. Begin maart van dit jaar was hij onder andere hier actief op de LN-TTA. Deze ex Finse luchtmacht Chieftain maakte een aantal dagen vanaf Teuge surveyvluchten in opdracht van Slagboom en Peeters.

De LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo wordt bijgetankt

Na de vlucht werd de LN-PNB gelijk getankt voor de volgende vlucht. Alleen de dubbele tanks in de vleugels werden gebruikt. In totaal ging er 379,31 litertjes aan AvGas in. Er kan in totaal ruim 700 liter mee aan boord. Hierna zat de werkdag erop en vertrok de Navajo naar zijn hangaar voor de nacht.

379,31 liter AvGas ging in de vleugels

De LN-PNB vindt onderdak in de hangaar van Special Air Services. De afgelopen jaren stond deze twin hier al vaker, toen uiteraard nog zonder radarbult onder de romp.

De LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo op Teuge op 27 april 2020, nog zonder radarbult
De LN-PNB Piper PA-31-350 Navajo zonder radar maar met MetaSensing sticker (Teuge, 16 april 2021)

Er zullen de komende tijd nog wel meer vluchten met het toestel gaan plaatsvinden. Zo gaat de LN-PNB eerdaags naar Brest in Frankrijk voor testdoeleinden. Dus zie je een vliegtuig voorbij komen met een vreemde uitstulping onder de romp, dat weet je nu een beetje over de achtergrond.

LN-PNB Piper PA-31-310 Navajo

Met dank aan Berend de Vries, Thomas A. Jamne, Adriano Meta en Hugo Keryhuel voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie