Paasdrukte met veel Caravans onderweg

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

Lelystad Airport, 14 en 18 april 2022 – Met het mooie weer tijdens de Paasdagen waren veel caravanliefhebbers onderweg met hun trotse “sleurhut”. Hun dure Hobby, flinke Fendt of kloeke Kip was weer uit de winterstalling gehaald. Ook in Roemenië werd een Caravan uit de stalling (lees hangaar) gehaald. In dit geval een robuuste, zichzelf voortbewegende Caravan.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

We hebben het over de YR-TCE, een Cessna 208B Grand Caravan EX (c/n 208B5633). De Grand Caravan EX is iets duurder dan de gemiddelde caravan achter een personenauto. Tegenwoordig hangt hier een prijskaartje aan van rond de $2,6 miljoen.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

Het bouwjaar van de YR-TCE is 2021 en voorheen vloog het toestel korte tijd als N633EX. Per 16 november 2021 werd de N633EX uitgeschreven en werd op 22 november 2021 ingeschreven in Roemenië als YR-TCE. De eigenaar is Balky Com srl. uit het plaatsje Bîra in het oosten van Roemenië niet ver van Moldavië.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

TKS Ice Protection

Deze Cessna 208B Grand Caravan is uitgerust met een TKS Ice Protection System. Iets waar je met dit zonnige weer van de laatste dagen niet direct aan zal denken. Dit is een systeem dat vloeistof tegen ijsvorming sprenkelt over de vleugelvoorranden, de vleugelstijlen en de voorranden van de staartvleugel en de staart. Daarnaast wordt ook de propeller van de de-icing vloeistof voorzien, alsmede de voorruit.

De tank onder de romp voor het TKS Ice Protection System

Voor dit systeem is een vloeistoftank aan boord. Deze zit doorgaans in de cargopod die optioneel onder de romp bevestigd kan worden. Nu heeft de YR-TCE niet een cargopod en dus is er speciaal een tank onder de romp gemaakt voor het TKS-systeem.

Het kijkglas voor de vloeistof

In de bult onder de romp kan maximaal 78,8 liter TKS-loeistof meegenomen worden. Er is een kijkglas in de extra tank om visueel te checken of de benodigde minimale hoeveelheid van 44,3 liter (11,7 US Gallon) aanwezig is. Die hoeveelheid is goed om gedurende 45 minuten het toestel maximaal ijsvrij te houden in weerscondities die ijsvorming veroorzaken. Voor het bijvullen van het systeem is een aparte vulopening in de romp aanwezig.

De aparte vulopening voor de TKS-vloeistof

Eerste bezoek

De YR-TCE was op donderdag 14 april 2022 opgestegen van Bacău (LRBC). Dat ligt even ten zuiden van de vestigingsplaats van het bedrijf. De trip naar Lelystad Airport werd in drieën geknipt en voerde over Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Duitsland. In Targu-Mures (LRTM) in Roemenië en Brno–Tuřany Airport (LKTB) in Tsjechië werden de gasflessen in de dissel van deze Caravan met JetA1 bijgevuld.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

Pootjes uitdraaien

Wat doet een rechtgeaarde caravanbezitter bij aankomst op zijn bestemming? Juist ja, dan draait hij/zij de pootjes van de caravan uit, zodat het mobiele huisje stabiel staat en niet achterover kan kiepen. Welnu, datzelfde dient te gebeuren als je een Cessna Caravan parkeert. Onder de staart dient een poot aangebracht te worden om te voorkomen dat het toestel als gevolg van onbedoelde onbalans achterover klapt.

Pootje onder de Caravan

Eenmaal uitgestapt op Lelystad Airport konden de passagiers per taxi hun weg vervolgen. De bemanning van de YR-TCE prepareerde de kist voor de terugvlucht. Men zou later in de middag/avond weer terugvliegen naar Brno en de dag erop weer naar Roemenië.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX
YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

Duwen 1

Ook op Lelystad wilde de piloten van de YR-TCE een aantal litertjes JetA1 bijtanken. De Shell tankwagen werd bij het toestel gereden, als ook een grote trap om boven op de vleugels bij de tanks te kunnen. Helaas lukte het niet om de betaling op te starten en dus moest men het tanken proberen bij de vaste JetA1 pomp op het platform. Daarvoor moest dan wel de Caravan verreden worden. Laat dit nu een model zijn waar geen moderne elektrische caravanmover opzit. Er zat dus niet anders op dan de zware Caravan met de hand naar de pomp te duwen. Gelukkig slaagde de transactie bij de vaste pomp wel.

De YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX wordt naar de vaste pomp geduwd

Tweede bezoek

Dat de YR-TCE een echte toercaravan is bleek op tweede Paasdag. Toen kwam de kist namelijk voor de tweede keer in een paar dagen naar de het campingterrein “Delta” op Lelystad Airport. Nu om de passagiers, die op Witte Donderdag waren achtergelaten, weer op te pikken. De heenreis verliep opnieuw vanaf Bacău, nu naar Oradea (LROD) in Roemenië en vervolgens weer via Brno naar Lelystad Airport. De terugreis op deze tweede Paasdag zou de passagiers naar Wiener Neustadt in Oostenrijk brengen.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

Duwen 2

Ook bij het tweede bezoek verliep het tanken niet geheel volgens plan. Ook nu moest het toestel met de hand naar de vaste JetA1-pomp geduwd worden. Daarna kon de Caravan weer teruggeduwd worden naar zijn parkeerplek op het Delta-apron. Op deze positie konden vervolgens de passagiers aan boord komen.

Ook nu weer trekken en duwen naar de pomp

Hierna taxiede de YR-TCE naar het begin van baan 23. Met voldoende asfalt voor zich ging het gas erop. Al na een paar honderd meter had dit oersterke werpaard van Cessna voldoende lift om de wielen van de grond te tillen, op weg naar Oostenrijk.

YR-TCE Cessna 208B Grand Caravan EX

Al met al een leuke bezoeker op Lelystad Airport! Zulke interessante Paas-verrassingen zien we graag vaker! Ook als het geen Pasen is… 🙂

Geef een reactie