Zeldzame Cessna P210R Pressurized Centurion op Lelystad Airport

HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion

Lelystad Airport, 19 en 20 april 2022 – Vanaf de Zwitserse hoofdstad Bern kwam in de middag van 19 april 2022 de HB-CYJ naar Lelystad gevlogen. Dit is een Cessna 210 Centurion uit 1985. Nu is er van dit zespersoons reisvliegtuig ook een doorontwikkeling geweest met een drukcabine, de Pressurized Centurion. Hiermee kan men comfortabeler op grotere hoogtes vliegen (boven 10.000 ft en zonder losse zuurstofmaskertjes voor de inzittenden).

HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion

Deze versie kenmerkt zich door vier kleine ronde raampjes in de romp in plaats van twee grotere, langwerpige ramen. De reden is dat de kleinere raampjes makkelijker bestand zijn tegen de hogere binnendruk op hoogtes dan de grotere ramen.

De HB-CYJ heeft een drukcabine

Zeldzaam

En laat de HB-CYJ nu net zo’n versie zijn met een drukcabine! Maar wat nog leuker is, dit is een P210R versie. De meest voorkomende Pressurized Centurion uitvoering is de P210N. Daar zijn er 834 van gebouwd. Van de P210R zijn er maar 40 in elkaar geschroefd. We waren tot nu toe nog maar één keer eerder een P210R tegengekomen, dat was op Oshkosh in de Verenigde Staten in juli 2015.

N66NF Cessna P210R Pressurized Centurion (Oshkosh, juli 2015)

Matching prop

De P210R onderscheidt zich van de P210N door bredere staartvleugels, gebogen wingtips en een startgewicht dat 45 kilo hoger ligt en een Continental TSIO-520-CE motor van 325 pk (242 kW). De motor van de P210 levert “slechts” 310 pk (231 kW). Bij de HB-CYJ zit op de dikke continental motor een vierbladige propeller. Leuk detail daarbij is dat deze bruin is gespoten zodat deze bij het exterieur van het toestel past.

HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion met een vierbladige prop voorop

Spiegeltje

Onder de rechter vleugel hangt nog een pod voor een weerradar. Als je goed kijkt zie je daar ook een klein spiegeltje. Daarmee kunnen de passagiers bij het uitstappen even checken of ze er gesoigneerd uitzien. Het kan ook zijn dat dit object gebruikt wordt om tijdens de vlucht visueel te checken of het onderstel in- of uitgeklapt is…

De radarpod met “make-up spiegeltje”

Tweede P210R

De HB-CYJ vliegt sinds 27 mei 2003 in Zwitserland. Daarvoor vloog het toestel, met constructienummer P21000836, in de Verenigde Staten als N5194A. Het constructienummer van deze kist is P21000836. De nummers van de P210R lopen van P21000835 tot en met P20100874. We kunnen dus concluderen dat dit de tweede P210R die door Cessna geproduceerd is. Deze comfortabele reiskist staat op naam van Alpaviation AG uit Bern.

HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion
Het typeplaatje van de HB-CYJ

Op de dag van aankomst hebben we de Zwitser al even gefotografeerd met tegenlicht. De volgende dag konden we dat met volle zon in de rug nog even over doen.

HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion op 19 april 2022 met tegenlicht
HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion op 20 april 2022 met een stralend zonnetje

Geef een reactie