Warbird G-VALK Beech 200 Super King Air op Lelystad Airport

G-VALK Beech 200 Super King Air

Lelystad Airport, 14 april 2022 – Op 14 april 2022 bezocht de G-VALK Lelystad Airport. Deze Beech 200 Super King Air was getooid in een standaard fabriekskleurenschema, met de welbekende “Beech B” in de staart. Op zich zou je denken: een toestel van dertien in een dozijn. Toch heeft deze kist een hele geschiedenis achter zich, zelfs eentje met en militair tintje. Je zou deze Super King Air dan ook als warbird kunnen bestempelen.

G-VALK Beech 200 Super King Air met de “Beech B” in de staart

We lopen het carrièrepad van deze turboprop even langs. Dit toestel is in 1980 gebouwd en draagt constructienummer BB-684. Op 4 februari 1980 werd het toestel in Engeland ingeschreven als G-BHLC. Erg lang duurde dat niet, alweer op 24 oktober van dat jaar ging de kist terug naar de Verenigde Staten als N8511L en dat werd in 1981 gewijzigd naar N27L. Op 12 februari 1985 meldde het toestel zich weer bij de Britse grens en werd toen opnieuw als G-BHLC ingeschreven. Dat kenmerk behield het toestel tot 17 oktober 1987. Vanaf dat moment kwam er G-ROWN op de kist te staan. Er zouden tot en met 2008 nog vier andere eigenaren volgen.

G-VALK Beech 200 Super King Air

Al in 2003 gunde de UK Ministry of Defence een contract aan Serco Group plc. voor het leveren van een aantal Beech 200 Super King Airs (ZK450 tot en met ZK457) en B200GT Super King Airs (ZK458 tot en met ZK460). Die toestellen werden de jaren daarna gevonden op de civiele markt. Ze werden door Serco geleased van de Raytheon Aircraft Company. De toestellen waren dus in eigendom van een civiele partij, maar werden gevlogen voor de Royal Air Force. De kisten zouden ingezet worden bij No 45 Squadron op RAF Cranwell ten behoeve van opleidingen en vervingen de verouderde BAe Jetstream T1’s.
De G-ROWN werd ook ingelijfd bij de Royal Air Force. Op 16 januari 2008 werd de civiele registratie uitgeschreven en werd het toestel de ZK457 bij de Royal Air Force met als typeaanduiding Beech 200 Super King Air C.1.

G-VALK Beech 200 Super King Air

De ZK457 kwam als enige niet terecht bij No 45 Squadron. Het toestel werd namelijk ingezet door het Britse Foreign and Commonwealth Office. De King Air werd wit gespoten met een klein biesje. De registratie ZK457 stond bescheiden in de staart en de kist voerde verder geen Britse roundels. Het toestel werd als verbindingsvliegtuig ingezet ten behoeve van diplomaten en ter bescherming van Britten in het buitenland.
De ZK457 had voor zijn taak een aantal sensoren gemonteerd gekregen, countermeasuresequipment genoemd. Deze konden waarschuwen als er onverhoopt op het toestel gevuurd mocht worden. We schatten in dat een dergelijk systeem geen overbodige luxe was, want dit toestel heeft onder andere in Bagdad dienst gedaan tot 2009. En toen was het in die regio beslist niet veilig te noemen…
Uiteindelijk zijn alle Super King Airs uit dit civiele contract weer afgezwaaid. De laatste twee pas in maart 2018. Op 26 april 2013 stond de ZK457 – al ontdaan van zijn militaire serial – op Cranfield te wacht op een nieuwe baan. De speciale sensoren op de neus en achter op de romp waren toen nog aanwezig.

(ZK457) Beech 200 Super King Air C.1 op Cranfield, 26 april 2013 (Foto: Frank Mink – Tristar Aviation)

De ZK457 werd uiteindelijk op 7 maart 2014 ingeschreven op naam van Unity Aviation Ltd. op het eiland Man. Dit was dezelfde eigenaar als in 2008. En ook de oude registratie G-ROWN werd weer toegekend. Niet voor lang, een jaar later ging de kist over naar de Verenigde Staten als N13CZ. Dat was op 18 maart 2015.
En nu komen we uit bij de registratie G-VALK. Want opnieuw kwam deze kist weer naar Engeland terug. Dat was op 3 juli 2020. Alto Aerospace Ltd. op Bournemouth liet de Beech inschrijven als G-VALK. Dit bedrijf, met een valk in het logo, verzorgt chartervlucht.

G-VALK Beech 200 Super King Air
Het vuurvaste plaatje met het kenmerk van de G-VALK Beech 200 Super King Air

Het toestel ziet er na ruim veertig jaar nog prima uit ondanks dat het al meer dan 13.000 vlieguren op de teller heeft staan. Er zijn zelfs winglets op gemonteerd waardoor deze Beech een stukje economischer vliegt dan voorheen.

De G-VALK Beech 200 Super King Air heeft inmiddels moderne winglets

En zo is het ons toch weer gelukt om de bijzonder geschiedenis op te duiken bij een toestel dat op het eerste gezicht niet erg opvallend leek te zijn…! 😊

G-VALK Beech 200 Super King Air

Met dank aan Frank Mink van Tristar Aviation die ons op het militaire verleden van deze kist attendeerde en ons een foto van de ZK457 beschikbaar stelde.

Geef een reactie