
Lelystad Airport ,18 t/m 24 april 2022 – Er werd goed zaken gedaan door de bedrijven die faciliteren in vervoer met luxe privévliegtuigen. De afgelopen week konden we een flink aantal bewegingen zien, hier een opsomming van wat we in de week na Pasen tegen kwamen op Lelystad Airport.
YR-TCE
Het begon op Tweede Paasdag natuurlijk al met de YR-TCE. Deze Roemeense Grand Caravan EX kwam de passagiers ophalen die door ditzelfde toestel op Witte Donderdag waren afgezet. Deze Cessna hebben we in een apart artikel al besproken de afgelopen week.

Het gezelschap dat werd opgehaald vloog door naar Wiener Neustadt. Na een paar dagen Wenen werd op woensdag 20 april 2022 weer doorgevlogen naar Roemenië.
OK-CHD
Eveneens op Tweede Paasdag zagen we de OK-CHD. Dit toestel was al de avond hiervoor aangekomen en deed een retourtje Riga (EVRA). Op de heenweg werd nog een tussenstop gemaakt op Liepāja (EVLA) in Estland.

Deze Piper is een M600, het huidige topmodel uit de PA-46-famillie. Deze turboprop is in 2018 gebouwd en vliegt sinds 15 juni 2018 in Tsjechië. De eigenaar is Classic Air SIA en het toestel wordt gevlogen door OK Aviation Wings s.r.o.
OE-GGM
De OE-GGM is een Cessna 680A Citation Latitude die op woensdag 20 april 2022 Lelystad met een bezoek vereerde. Eerder op die dag vloog het toestel vanaf het Zwitserse veld Altenrhein naar Schiphol. Altenrhein ligt niet ver van de Oostenrijkse grens waardoor het niet onlogisch is dat deze kist hier gestationeerd is.

Vanaf Schiphol werd een herpositioneringsvlucht uitgevoerd naar Lelystad Airport. Hier werden later weer passagiers opgepikt die naar het Spaanse Girona werden gebracht.

De OE-GGM is in 2019 gebouwd staat op naam van “Smartline” Luftfahrt GmbH. Er is plek voor in totaal negen passagiers in deze fraai bizjet. In de cockpit van deze ruime jet is een digitaal Garmin G5000 instrumentarium te vinden waar de meeste piloten hun vingers bij af zullen likken!

F-HBOD
De tweede bizjet op 20 april was de F-HBOD. Dit is een Embraer EMB-500 Phenom 100. Deze kist stamt uit 2015 en heeft eerst als PR-PGK gevlogen. Per 10 juli 2017 is het kistje geregistreerd als F-HBOD op naam van Oyat Aviation en wordt gevlogen oor Speedwing France SA. De thuisbasis van deze Phenom is Bordeaux-Merignac.

De dag ervoor was het toestel van Bordeaux naar Le Bourget bij Parijs gevlogen. Vanaf Le Bourget werd een “heen-en-weertje” gevlogen naar Lelystad Airport.

LX-LMS
De derde bizjet die op de woensdag van deze drukke week was te zien is de LX-LMS. Deze Dassault Falcon 7X kwam versgespoten uit de verfhal van Satys en vertrok voor verder onderhoud naar Genève. Ook over dit toestel hebben we al eerder een item op AirOnline.nl geplaatst.

CS-DXT
De CS-DXT Cessna 560XL Citation XLS van NetJets bracht op vrijdag 22 april 2022 een kort bezoek aan Lelystad Airport. Deze Cessna kwam leeg, met alleen de twee piloten aan boord, vanuit Brussel. Het toestel werd mooi pal aan het hek van het Delta-apron geparkeerd.

Nadat de passagiers zich met hun viervoeter gemeld hadden werden snel de motoren gestart voor een vlucht naar het Spaanse Gerona (LEGE) aan de Costa Brava. De kist taxiede helemaal naar Sierra7, het uiterste begin van baan 05. Het is inmiddels redelijk standaard dat bizjets de volle baanlengte gebruiken bij de start en de intersectie Sierra5 voorbijrijden.

D-AUKE
Omdat de plek ik de spuithal weer leeg was gekomen door het vertrek van de LX-LMS diende zich een nieuwe kandidaat aan. Dit was de D-AUKE. Deze Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 is de volgende die aan de beurt is om opnieuw gespoten te worden.

Deze Challenger is van JetCall GmbH en had 21 februari 2022 voor het laatst gevlogen. Toen was deze kist, met ruimte voor twaalf passagiers en bouwjaar 1999, op het vliegveld van Köln-Bonn (EDDK) neergestreken. Pas op 22 april 2002 kwam de Challenger weer in beweging en dat was op weg naar Lelystad Airport.

Na aankomst was er niemand meer thuis bij Satys. Daarom werd de D-AUKE pas op maandag 25 april 2022 binnen in de spuithal gereden.

D-CPSH
Op zaterdagmorgen arriveerde vanuit Hamburg (EDDH) de D-CPSH. Dit was, net als de NetJets kist de vorige dag, een Cessna 560XL Citation XLS. Met dat verschil dat dit een XLS+ was. Uiterlijk is er niet veel verschil, de “plus-versie” heeft aangepaste motoren en een iets ander neusje.

Ook de D-CPSH arriveerde alleen met bemanning. Naast de twee piloten was er ook nog een gastvrouw mee aan boord.

De D-CPSH wordt gevlogen door Heron Aviation. Op de kist staat het logo met een beer van de Becken Group. Dit is een vastgoedonderneming uit Hamburg. Kennelijk wordt het toestel ook voor charterklussen ingezet.

Met de passagiers aan boord werd koers gezet naar Palma de Mallorca (LEPA). Het zou een kort weekendtripje worden want op zondagavond 24 april hing de D-CPSH alweer voor de baan van Lelystad Airport.



9A-JSC
Het kon niet op. Naast de hierboven genoemde Duitse Citation kwam ook de Kroatische Cessna 525A CitationJet 2 met de registratie 9A-JSC langs om passagiers op te pikken. Dit kistje van JungSky was leeg opgestegen vanaf Farnborough (EGLF) en maakte een flinke detour door eerst helemaal ten noorden van de Noordoostpolder te koersen om vervolgens naar het zuiden af te buigen voor een direct downwind voor baan 05. Na ruim een uurtje aan de grond werden de motoren weer aangezwengeld en vertrok deze bizzer naar LDSP Split (LDSP) in Kroatië.




En zo konden we toch mooi negen zakentoestellen waarnemen op Lelystad Airport. Geen slechte score naar wij dachten! Wat ons betreft is Lelystad Airport op deze manier goed op weg om een interessante zakenluchthaven te worden. Goed voor zaken, een goeie zaak!

