De zaken gaan door, ook op Koningsdag

OK-BBA Beech C90GTx King Air

Lelystad Airport, 27 april 2022 – En weer een paar zakelijke movements op Lelystad Airport. Eerder gaven we al een overzicht van de afgelopen week met opvallend veel zakelijk verkeer op Lelystad Airport. Op Koningsdag vertrokken in de middag, kort na elkaar, twee zakelijke toestellen die de dag ervoor binnen waren gekomen.

D-CLUB Embraer 505 Phenom 300E

Als eerste startte de D-CLUB op. Deze Embraer 505 Phenom 300E was de dag hiervoor op een vlucht vanaf Aéroport Nice Côte d’Azur naar Schiphol uitgeweken Lelystad Airport. Op Schiphol is door onderhoud tijdelijk een verminderde baancapaciteit beschikbaar. Dit heeft al eerder in de week ervoor gezorgd dat toestellen op weg naar Schiphol ongewenst een andere bestemming moesten kiezen. Onder het motto “de een zijn dood is de ander zijn brood”; wij waren er blij mee!

De D-CLUB wordt gevlogen door PADAVIATION op Paderborn. Deze Phenom 300E is nog vrij nieuw. Het toestel is pas daags na kerst vorig jaar afgeleverd in Duitsland.

D-CLUB Embraer 505 Phenom 300E

Vandaag was baan 05 in gebruik maar er stond niet veel wind. De crew van de D-CLUB vroeg daarom of ze ook op baan 23 mochten starten en daarna runway heading te vliegen, dat is zo’n beetje rechtstreeks terug naar Nice. De PH-DTS Diamond DA 42 Twin Star op downwind voor baan 05 werd verzocht om even een rondje van de zaak te maken. In de tussentijd kon de Embraer er in tegenovergestelde richting tussenuit piepen.

D-CLUB Embraer 505 Phenom 300E
D-CLUB Embraer 505 Phenom 300E

Niet lang na de Embraer vroeg ook de Tsjechische OK-BBA toestemming om op te starten. De OK-BBA is een Beech C90GTx King Air. Deze bizprop is in 2010 gebakken en heeft constructienummer LJ-LJ-1988. De eigenaar van het toestel is ISAN Radiátory s.r.o. Dit is een Tsjechische firma die radiatoren produceert.

OK-BBA Beech C90GTx King Air op het Delta-platform

De OK-BBA kwam de dag hiervoor vanuit Dortmund. Vandaag stond een vluchtje op het plan naar Bremen. De Beechcraft koos ervoor om gewoon van baan 05 te starten. De intersectie Sierra5 gaf voldoende baanlengte. Er werd dus niet helemaal naar het begin van de baan getaxied. Dit doen de King Airs van Zeusch Aviation ook. Voor dit type is de ruim 1.300 meter beschikbare asfalt voldoende voor de start.

OK-BBA Beech C90GTx King Air

De OK-BBA is wel vaker te zin in ons land. Zo is deze Beech ook wel eens op Teuge te zien. Lelystad was ook al eens eerder bezocht door dit toestel.

OK-BBA Beech C90GTx King Air
OK-BBA Beech C90GTx King Air

Geef een reactie