Lelystad Airport, 28 april 2022 – De Deutz Aviation Group, met daarin de bedrijven Deutz Executive Aviation, Deutz Aviation Technics en Deutz Aviation Academy, had al een bescheiden onderkomen op Lelystad Airport aan de Dakotaweg 11. Nu het bedrijf Zelf vliegen is verhuisd naar de oude locatie van de Martinair Flight Academy kwam de hangaar aan de Emoeweg 1 beschikbaar. Hier heeft de Deutz Aviation Group sinds kort haar intrek genomen.
Deutz Aviation Group
De Deutz Aviation Group is een bedrijf van de Belgische ondernemer Philip Deutz. Hij is ook de CEO van de Belgische onderneming EDPnet. Dit is een internetprovider en een aanbieder van vaste en mobiele telefonie.
Deutz Executive
Met de tak Deutz Executive Aviation opereert men in de markt van de privévliegtuigen. Het onderdeel Deutz Executive Aviation ging tot december 2020 als NexGen Aviation door het leven. Deutz kan charters verzorgen of een vliegtuig voor een eigenaar opereren. Voor Nederland is men bezig om een Air Operator Certificate (AOC) aan te vragen.
Deutz Technics
Bij het onderdeel Deutz Aviation Technics kan men op vier locaties (Antwerpen International Airport, Genk-Zwartberg, Leipzig/Halle Airport en Lelystad Airport) onder EASA en FAA regulering vliegtuigen onderhouden. Hierbij werkt het bedrijf samen met ASP Avionics en Smets Aviation Service op Genk-Zwartberg.
Deutz Academy
Voor wie zijn eigen vliegtuig wil kunnen besturen verzorgt de Deutz Aviation Academy vliegopleidingen (PPL of CPL). Hierbij werkt men samen met de Belgische Ben-Air Flight Academy (BAFA) gevestigd op Antwerpen.
FBO
Met het nieuwe onderkomen aan de Emoeweg 1 op Lelystad Airport hoopt Deutz de dienstverlening van Deutz Executive Aviation en Deutz Technics in Nederland uit te kunnen breiden. Het is de bedoeling dat Deutz zich als FBO (fixed-base operator) gaat ontwikkelen. Daarbij hoort bijvoorbeeld een lounge voor passagiers en bemanning van privévliegtuigen.
Eerste bezoeker
Om de uitbreiding van de faciliteiten op Lelystad Airport te vieren kwam deze morgen de T7-PET van Deutz Executive Aviation van Antwerpen voor een paar uurtjes op bezoek bij de nieuwe locatie aan de Emoeweg 1. De T7-PET is een Embraer EMB-500 Phenom 100 uit 2012 (c/n 50000306).
Omdat het een IFR-vlucht betrof werd gevlogen via de daarvoor bestemde luchtroutes. De vliegtijd was daardoor 47 minuten terwijl het naar ons idee ook met een dergelijk toestel rond de 25 minuten moet zijn af te raffelen.
Watersaluut
Na de landing op baan 05 van Lelystad Airport ging de T7-PET bij Sierra3 de baan af. Het was de bedoeling om naar het Foxtrot-apron te taxiën, waar Deutz gevestigd is. Ter hoogte van taxibaan Sierra werd de Embraer opgewacht door de twee crashtenders van de luchthavenbrandweer. Zij trakteerden als warm welkom de bizjet van Deutz Executive Aviation op een verkoelend watersaluut.
Fris gewassen en nog nadruipend van de douche werden de motoren voor de nieuwe Deutz-vestiging stilgezet. Daarna kon de aankomst gevierd worden met de aanwezige medewerkers. Dat gaf ons mooi de tijd om de compacte bizjet even van dichtbij en van binnen te kunnen bekijken.
Wensenlijstje
Voor de toekomst heeft Deutz het oog laten vallen op de Embraer EMB-550 Praetor 600. Naar inschatting van Deutz zouden er twee van dergelijke geavanceerde mid-size bizjets in de hangaar op Lelystad Airport passen.
Een puntje van aandacht zijn dan nog wel de hangaardeuren. Deze moeten nog verhoogd worden zodat deze forse toestellen naar binnen kunnen. Die aanpassing van de hangaar staat inmiddels op de planning.
PH-DEA?
En de T7-PET, daar is men met ILT mee in overleg om dit toestel om te registreren naar PH-DEA (Deutz Executive Aviation). Al bestaat ook de mogelijkheid dat de kist in het Maltese luchtvaartregister (9H-) komt te staan. Voor de time-being blijft de registratie uit San Marino er nog even op staan.
Mooie ontwikkeling
Uiteraard gaan we met belangstelling de ontwikkelingen van de Deutz Aviation Group op Lelystad Airport volgen. Dit initiatief is een mooie stap in de ontwikkeling van Lelystad Airport naar een aantrekkelijke hub voor de zakelijke luchtvaart. En we hebben de laatste dagen al kunnen zien dat een redelijk aantal operators de Flevopolder al weet te vinden.